2020-02-25, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Haha, ja vi har verkligen olika uppfattning. VPK är ju defiitionen av vänsterextremism. Men det är för en annan tråd...

Men skönt att du har förklarat din ståndpunkt nu. Nu förstår jag varför du aldrig gnäller på när nämndemän från V röstar emot utvisningar av kriminella invandrare, eller röstar för samhällstjänt istället för fängelse för främlingar.

Frågan är mest varför du står bakom de fallen, men reagerar på det här fallet?
Jag är generellt mot hårdare straff och utvisningar så håller inte med dig att jag inte reagerat mot vänsterextremism. Jag upplever själv inte att det är som du skriver jag reagerar ungefär lika mot dessa. Iofs så rycker jag sämre om nassar än om vänsterextrema. Tycker inte vänsterextrema är lika farliga eftersom de spelar ut sin tid. De hade sin topp i slutet av 60- talet. Nassarna är inse kommande.
Åter till tråden, ser du inte det roliga att en nasse nämndeman hyllar en grovt kriminell babbe gängledare. SD brukar inte gilla babbe, inte grovt kriminella, inte gäng, men denna representant för SD hyllar honom, håller ni på att byta spår.?
Citera
2020-02-25, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antimental
Svaret på första frågan finns redan i kommentaren och nyckelordet politiken.

Vad vet du om SD tagit avstånd från detta eller presenterat vad som hänt enligt dem?

Media är ju duktiga på att missvisa händelser.
Skall jag förstå dig att SD och MP sitter i knä på varandra. Ni nassar har närma ER miljöaktivisterna, ok?
Jag har inte sett varken i SVT, Aftonbladet eller Exoressen att SD tagit avstånd från sin representant. Så därför har jag inte sett något avståndstagande.
På vilket sätt har media missvisat? I detta fallet är det polis och åklagare som reagerat på SDs representant inte media.
Citera
2020-02-25, 08:32
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Restad
Jag är generellt mot hårdare straff och utvisningar så håller inte med dig att jag inte reagerat mot vänsterextremism. Jag upplever själv inte att det är som du skriver jag reagerar ungefär lika mot dessa. Iofs så rycker jag sämre om nassar än om vänsterextrema. Tycker inte vänsterextrema är lika farliga eftersom de spelar ut sin tid. De hade sin topp i slutet av 60- talet. Nassarna är inse kommande.
Åter till tråden, ser du inte det roliga att en nasse nämndeman hyllar en grovt kriminell babbe gängledare. SD brukar inte gilla babbe, inte grovt kriminella, inte gäng, men denna representant för SD hyllar honom, håller ni på att byta spår.?

På vilket sätt menar du att han hyllar den kriminelle?
Citera
2020-02-25, 09:27
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, precis. Det är den absolut troligaste tolkningen i utgångsläget. Hon försöker klistra skulden på frikännandet på nämndemannen genom att ta ära och heder av denne.

Problemet med detta är som sagt att följdverkningarna av detta är vidsträckta. Nämndemän kommer att bli rädda för att döma efter sitt samvete och efter vad de anser är korrekt, för gör de det kommer de att utsättas för smutskastning av åklagarna. Det är ett hot mot rättvisan i domsluten.

Det vore kanske inte så farligt om domstolscheferna som skall avgöra saken var objektiva i frågor om jäv. Men de är de inte utan tillhör samma skrå som åklagarna och är vänner och potentiella eller före detta kollegor med dessa. Kårandan är enormt stark bland domstolsjurister och det skall mycket till om de skall chickanera åklagaren genom att gå emot henne. Till yttermera visso har ju rådmannen som dömt en annan uppfattning än den friande domen.

Och det saknas helt oberoende kontroll- och sanktionsmöjligheter av detta. Åklagarna och domarna i förening kan krossa nämndemän och upphäva domar de inte gillar på mycket lösa boliner.

Yrkesstoltheten är ytterst hög inom rättsväsendet. Domare, nämndemän, åklagare, jurister och advokater gör ett fint jobb och det är ytterst ytterst sällan någon gör ett avsteg från det edsvurna. Poliser är också duktiga men det är mkt större sannolikhet att en polis far med osanning. De åtalade ljuger fritt och det är deras fulla rätt. Vittnen fabulerar också ofta fritt. Så ser det ut i en domstol.

Det är inte åklagaren i detta fall som försöker chikanera nämndemannen utan polisen med hjälp av kommunistorganisationen expo som tagit fram att nämndemannen tyckte att en T-shirt var snygg.
Vi får se vad Hovrätten tycker om detta. Jag är ej säker på att Hovrätten återvisar målet för en like på en T-shirt.

För att jäv ska föreligga krävs det inte att personen är partisk utan bara att situationen är sådan att det typiskt sett finns skäl att misstänka partiskhet, vilket inte alltid är helt oproblematiskt. Man måste också förstå att juridik inte har känslor. Jurister ser på fakta och lag och kommer sen fram till en slutsats.
Citera
2020-02-25, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
På vilket sätt menar du att han hyllar den kriminelle?
Läs vad åklagaren och polisen säger i trådstarten.
Citera
2020-02-25, 14:22
Medlem
Ville domaren fälla han?
Citera
2020-02-25, 18:20
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Restad
Skall jag förstå dig att SD och MP sitter i knä på varandra. Ni nassar har närma ER miljöaktivisterna, ok?
Jag har inte sett varken i SVT, Aftonbladet eller Exoressen att SD tagit avstånd från sin representant. Så därför har jag inte sett något avståndstagande.
På vilket sätt har media missvisat? I detta fallet är det polis och åklagare som reagerat på SDs representant inte media.

Ni nassar? Jag? Ok, konversationen tog slut där...
Citera
2020-02-25, 21:34
Avslutad
Ja tänk hur världen är förvriden, jägare jagas överallt om tillåtelse och licenser och brottslingar går fria hur lätt som helst för vapeninnehav
Citera
2020-03-13, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Åklagare: Jävig nämndeman i Bandidosrättegång
https://www.vt.se/nyheter/aklagare-javig-namndeman-i-bandidosrattegang-om6514620.aspx

Du kan vara säker på att rättegången kommer att tas om. Det här håller inte och när en åklagare med stöd av åklagarmyndigheten begär omtag, så kommer det att bli så. Och med all rätt dessutom.

Det system vi har brister när det kommer till just nämndemän det är uppenbart. Det ska inte vara infiltratörer i svenska domstolar så enkelt är det. Och jag betalar skatt och anser att pengarna skall gå till betydligt bättre saker än jäviga nämndemän. Dessutom har domstolarna sparkrav vilket gör att andra får vänta mycket länge för att få upp sitt mål och då har vi absolut inte råd eller tid med dårar som nämndemän. Jag tror ingenting jag vet det är skillnaden på din och min åsikt.

Citat:
Nu undanröjer hovrätten domen

Åklagaren har presenterat material som visar att nämndemannen, bland annat, har ”gillat” ett flertal inlägg på Facebook av en person som synbarligen är medlem i Bandidos.

Nu har Svea hovrätt slagit fast att ”den som tar del av materialet får intrycket att nämndemannen har uttryckt sympati för Bandidos, och den åtalades roll i den organisationen var av betydelse i målet”.

Nämndemannen var därför jävig när han dömde i tingsrätten och hovrätten undanröjer därför domen och återförvisar målet till tingsrätten.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/namndeman-gillade-bandidosmedlems-facebookinlagg/

Så det var väl uppenbart och nu måste man se över det här systemet med infiltrerade kriminella SD slödder som sitter som nämndemän i svensk domstol.
Citera
2020-03-19, 17:05
Medlem
Jack.Elams avatar
https://www.domstol.se/sodertorns-tingsratt/nyheter/2020/03/haktning-i-aterforvisat-mal-om-synnerligen-grovt-vapenbrott/
Citat:
Häktning i återförvisat mål om synnerligen grovt vapenbrott
Mål: B 4170-20
Efter att Svea hovrätt undanröjt tingsrättens tidigare friande dom har åklagaren begärt att den åtalade ska häktas. Tingsrätten har idag bifallit åklagarens begäran.

Den 13 mars 2020 beslutade Svea hovrätt att undanröja tingsrättens tidigare firande dom i målet eftersom hovrätten ansåg att en av nämndemännen som deltog i avgörandet var jävig. Till följd av detta ska rättegången i tingsrätten nu tas om.

Åklagaren har nu begärt att den åtalade mannen, som tidigare suttit häktad i målet, på nytt ska häktas av tingsrätten.

I sitt beslut idag har tingsrätten funnit att mannen bl.a. är på sannolika skäl misstänkt för synnerligen grovt vapenbrott och att det finns risk för att han inte frivilligt inställer sig till den rättegång som ska hållas vid tingsrätten, s.k. flyktfara. Han har därför förklarats häktad i sin frånvaro.

En huvudförhandling i målet kommer att hållas så snart som häktningsbeslutet har verkställts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in