2020-03-19, 16:44
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Pratade med en vän från Iran, han sa dom röker som skorstenar där.. Vetefan Iran kan man inte gå efter på något vis.

Kanske inte, men ser inte jätteroligt ut med unga som ramlar ihop på gatan typ.
Citera
2020-03-19, 16:44
Medlem
meas19s avatar
Trump lovar 1000 dollar till alla vuxna.
Citera
2020-03-19, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ok, den artikeln gällde att lockdownmetoden var den som var effektivare medan det var denna artikel som visade att idogt testande fick bort smittan. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJOrMj/studie-i-italiensk-by-halften-av-de-smittade-saknade-symtom
Dock en låst artikel nu.

För övrigt sa jag inte att man skulle testa miljoner människor utan att länder som testar mer är mer framgångsrika och att det inte är någon gråzon (antingen testar man alla eller ingen). Testa att argumentera hederligare tack.

Men om man inte testar alla misstänkta fall så fångar man ändå inte upp alla smittade. Smittan lever därmed vidare samtidigt som man har bränt en massa resurser på testning. Förklara vad vinsten är med att lägga resurser på detta jämfört med att isolera alla misstänkta fall?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag vet inte vem som dött, men det är en missuppfattning att man måste vara gammal eller sjuk för att dö, det är inte så, det ökar bara risken.

Ingen har sagt att det inte går att dö bara för att man är under 50, men risken är otroligt mycket lägre. I en normalfördelningskurva finns alltid extremer, men generellt så är det väldigt få unga som dött.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-18/99-of-those-who-died-from-virus-had-other-illness-italy-says
Citera
Medlem
Jofs avatar
Men ser man till hälsoeffekterna kan viruset visa sig vara som en vanlig säsongsinfluensa, tror Johan Giesecke som påpekar att 500 till 2 000 personer dör av influensa varje år.
– Jag tror att den är som en svår influensasäsong. Jag tror att det är jämförbart med det, säger han.

Kanske det är korrekt dimensionering.
Citera
2020-03-19, 16:46
Medlem
saijas avatar
Trump ser ovanlig energilös ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Du är verkligen ambitiös. Det här måste vara ett jättejobb.

Men jag blev förvånad att det var gult längst uppe i norr. Här Norge och Finland mer fall där?

Tack så mycket, det värmer att höra.

Kom ihåg att kartorna är per capita. I Troms och Finnmark bor det 243925 och de har 28 bekräftade fall. Detta ger ju 114,8 fall per miljon invånare, vilket kvalificerar till den rena gula färgen (100-150 fall/miljon).

Sen är Norra Österbotten (det näst nordligaste länet i Finland)också relativt hårt drabbad för att ligga så öde med 28 fall på 411150 invånare, vilket ger det 68,1 fall/miljon och då den gula färgen med aningen grönt i sig. Kajanaland har 0 fall dock, vilket ju är ett av endast 2 underområden i kontinental-Europa enligt så som jag delat in det som inte har något fall (det andra är Lääne i Estland paradoxalt nog).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Kanske inte, men ser inte jätteroligt ut med unga som ramlar ihop på gatan typ.

Fast det där är inga bekräftade uppgifter. Tror inte verkligheten förhåller sig så. Ser inga som ramlar ihop i något annat land.

Folk får sluta titta på youtube och twittervideos som ingen vet vart dom kommer ifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
En länk på de tack..

https://valtioneuvosto.fi/sv/artikeln/-/asset_publisher/10616/hallitus-totesi-suomen-olevan-poikkeusoloissa-koronavirustilanteen-vuoksi
Citera
Medlem
Jag kom på en grej nyss. Om många äldre dör så kommer många attraktiva hyresrätter att frigöras. Vi som kämpar med bostadshelvetet gynnas.
Citera
Bannlyst
Är det möjligt att smuggla in sig i Finland via bil? Min vän har släkt där så tänkte dra dit ett tag. Vet att gränsen är stängd men någon bilväg går väl?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag utgår från att alla sinnesslöa gamlingar som rycker på axlarna och går ut fast dom inte behöver frivilligt kommer att ge upp sin sjukhussäng om dom blir riktigt sjuka. Eller inte.
Alla som har såna i sin familj, släkt eller närhet borde fråga dom om dom är beredda att göra det.
Hörde min 85-åriga efterblivna granne stå och svamla om att det är ju bara som influensa. Hon är inte dement bara allmänt en idiot.

Nej det behöver hon ju inte vara. Hon läser bara inte på nätet. Hon har sin vanliga media som Aftonbladet och SVT och så ser hon presskonferenser från FHM. Vad förväntar du dig av en gammal människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in