2020-03-19, 16:41
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Varför säger dom att man ska stanna hemma om man blir smittad? Tror ni att alla bor ensamma. Om inte sjukhuset betalar hotell så ska jag gå ut som vanligt.
Vilken geni! Man ska stanna hemma så man kan smitta resten av familjen haha

Ska du bo på jobbet då eller?
Citera
2020-03-19, 16:41
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gs-v-se
Är det bekräftat med imunnitet mot COVID-19 om du en gång tillfrisknat från viruset?

Nej
Citera
2020-03-19, 16:42
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag vet inte vem som dött, men det är en missuppfattning att man måste vara gammal eller sjuk för att dö, det är inte så, det ökar bara risken.

Blev lite illa till mods av att se sjuka i Iran, där många verkar vara unga. Visst kan de ha dolda underliggande sjukdomar, men inte alla? Kan väl delvis hänga ihop med sämre tillgång på ordentlig vård, men den situationen får vi snabbt här här i Sverige också, med sämre tillgång på vård, om vi får för många sjuka samtidigt.
Citera
2020-03-19, 16:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Börja med tills detta lagt sig. vad är viktigaste att farmor lever eller dör? Prata i telefon!
Varför skulle "det lägga sig"?
Citera
2020-03-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Blev lite illa till mods av att se sjuka i Iran, där många verkar vara unga. Visst kan de ha dolda underliggande sjukdomar, men inte alla? Kan väl delvis hänga ihop med sämre tillgång på ordentlig vård, men den situationen får vi snabbt här här i Sverige också, med sämre tillgång på vård, om vi får för många sjuka samtidigt.

Pratade med en vän från Iran, han sa dom röker som skorstenar där.. Vetefan Iran kan man inte gå efter på något vis.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etnicalswede
Undantagstillstånd i Finland! Öppna skolor i Sverige. Man skäms för Sveriges regerings inkompetens. Stäng skolorna NU. Minska folksamlingar till 50 istället 500.

En länk på de tack..
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profface
Nej det var under veckan 2 gånger på rad. Gymmet är ju stängt så därför. Sen dök känningarna i lungorna upp igår.

Nu vet jag inte var du bor men om det är kyligt så kan det vara det.

Kan trösta dig med att det är vanligt med luftvägsproblem med man tränar mycket i kall luft. Tex därför många i skidlagen har astma.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centipede
Jag läste nu på Wikipedia att de först tog fram det till fågelinfluensan 2006.
Men sedan när svininfluensan kom 2009 anpassades vaccinet så att det fungerade till Svin influensa.
Vad kommer det sig att man inte kan göra samma nu för Corona viruset?

För att vi inte har några vaccin mot andra coronavirus. Finns ngt kandidatvaccin mot SARS, ett av dem var iaf förra veckan på tapeten som en möjligt startpunkt för ett CoV-SARS-2 vaccin.
Citera
2020-03-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Ska du bo på jobbet då eller?

Nej men jag ska inte stanna hemma iaf. Jag har trångbodhet i det fantastiska svenska bostadsmarknaden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Om skolbarn och förskolebarn måste var hemma så måste ännu fler vuxna vara hemma.
Samhället stannar ännu mer.

Vårdpersonal får vara hemma och ta hand om barn istället för att vårda sjuka.

Eller kanske multisjuka 85-åriga farmor kanske kan vara hemma och ta hand om barnen?
Foliehattarna jobbar nog inte så de vet inte hur inkomstbortfall drabbar dem om samhället stannar, då de aldrig har haft någon.

Barn saknar de säkert också. De har svårt att föreställa sig att små barn måste passas hemma när skolan stänger. Syntax error.

Finns fortfarande frågetecken med skolstängningarna:

https://www.thelocal.no/20200318/how-is-norways-school-shutdown-going

https://mobile.abc.net.au/news/2020-03-19/coronavirus-why-is-australia-keeping-schools-open/12070702?pfmredir=sm

Situationen är inte så glasklar som vissa vill få det att låta som.
Senast redigerad av baltazr 2020-03-19 kl. 16:46.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det här tyckte jag var en intressant sidostatistik:

Det är 13 läkare som dött av Corona i Lombardiet.

https://www.tgroseto.it/2020/03/coronavirus-13-medici-morti-in-lombardia/, idag
Kan betyda att man blir sjukare ju mer virus man exponeras för
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Varför skulle "det lägga sig"?

Det gör det alltid för eller senare. När det finns vaccin, när det slutar att sprida sig osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in