2020-03-19, 16:30
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Ja, det har vi. Har Sydkorea också peak förkylnings-/influensasäsong just nu?

Ja, antagligen då ligger i samma breddgrader som oss och har jävligt kalla vintrar.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Om skolbarn och förskolebarn måste var hemma så måste ännu fler vuxna vara hemma.
Samhället stannar ännu mer.

Vårdpersonal får vara hemma och ta hand om barn istället för att vårda sjuka.

Eller kanske multisjuka 85-åriga farmor kan vara hemma och ta hand om barnen?

Det är en tidsfråga innan så många är smittade att många blir hemma från jobbet i vilket fall.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Personligen tror jag redan det är för sent.
Om man får vara lite jävligt, hur vet man att viruset skulle ändra sikte till en lägre åldersgrupp som huvudmål?

I övrigt gällande vården håller jag med dig.

Viruset drabbar inte åldersgrupper - det drabbar människor.
Hur drabbad man blir, står dock i relation till bla vilken åldersgrupp man hör till. Barn/ungdomar kanske bara blir hostiga och får feber, medans andra hostar lungorna ur sig och drabbas av andnöd. Skalan är nog bred, men smittsamheten delas lika mellan alla människor oavsett ålder.

Om jag ska vara lite ful men framförallt objektiv, är ju yngre barn är farligare smittspridare då dom hostar utan att hålla för, ej sköter handtvätt utan tjat, håller i räcken och nuddar vid saker & ting, går in i folk, och rent allmänt har ett lite för socialt beteende utan uppenbar anledning ur ett vuxenperspektiv.
Eller ur ett smittoriskperspektiv, rättare sagt...
Citera
Medlem
mr.demons avatar
https://www.youtube.com/watch?v=9-8zcBogaKY

Hel Kina borde ju vara ett enda stort jävla Corona virus. Fladdermus marknad och annats skit.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Varför finns det så många postare som går igång på att sprida domedagsprofetior? Är dessa troll eller har dom rätt?

Går du tillbaka i tråden en månad så förstår du. Dr Tengele säger inget som stämmer medan FB kollektivet varit betydligt träffsäkrare.

Dr Tengele orkestrerar ett Holocaust på äldre o multisjuka.
Citera
2020-03-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Dåså det talar ju snarare emot de i coronatider ändå så. Visst de må vara hälsosamma men de bor i generationsboenden och det pussas hit och dit. Medelhavskost kan inte rädda de mot det. Därför kommer vi se fler döda kring Medelhavet än i Norden som var min poäng från början.

Spanien är inte hälsosamma.

Fetare än genomsnittet i OECD och det blir bara värre.

Ingen jag känner här nere äter medelhavskost. Det är vitt bröd, chips och charkvaror stup i kvarten. Sorry. Kommer dö en jävla massa tjockisar och gamlingar här som du skriver.

https://www.oecd.org/fr/els/systemes...ther_Countries
Citera
Medlem
Citat:
Krematoriet stänger aldrig. Kyrkor har förvandlats till bårhus. Men de döda är helt enkelt för många i Bergamo i det hårt virusdrabbade Lombardiet i norra Italien. Nu har soldater fått rycka in för att flytta kistor från stadens kyrkogård till intilliggande provinser.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-19/de-doda-for-manga-armen-flyttar-kistor
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Dåså det talar ju snarare emot de i coronatider ändå så. Visst de må vara hälsosamma men de bor i generationsboenden och det pussas hit och dit. Medelhavskost kan inte rädda de mot det. Därför kommer vi se fler döda kring Medelhavet än i Norden som var min poäng från början.
Så vi pussar inte varandra och håller konstant säkerhetsavstånd?
Har du öht varit ute bland folk här, eller är du inlåst på psyk pga de vanställningar du lider av..?

Inte speciellt konstruktivt att hävda det du påstår - då knallar ju folk omkring som vanligt och tror att de inte kan smitta.
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
85-åriga farmor kan absolut ta hand om friska barn som är hemma.

Vårdpersonal får tillgång till egna förskolor, det är ju redan beslutat om skolorna stänger.

De flesta barn och ungdomar klarar sig själva hemma, eller med en vuxen, inte två. Det finns lösningar.

Problemet är att de flesta som har Corona inte uppvisar några symptom, speciellt barn.

= Dödsfälla för multisjuka farmor
Citera
Medlem
Är det bekräftat med imunnitet mot COVID-19 om du en gång tillfrisknat från viruset?
Citera
2020-03-19, 16:32
Medlem
Varför säger dom att man ska stanna hemma om man blir smittad? Tror ni att alla bor ensamma. Om inte sjukhuset betalar hotell så ska jag gå ut som vanligt.
Vilken geni! Man ska stanna hemma så man kan smitta resten av familjen haha
Citera
2020-03-19, 16:32
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Det framgår inte av artikeln att man testar olika mycket i Lodi vs Bergamo. Däremot att man införde lockdown tidigare och har olika befoljningstäthet. Nu var det ju dock testning vi diskuterade. Hade du några siffror på det eller tankar om hur det skulle vara realistiskt att testa ett par miljoner givet de resurser vi har?
Ok, den artikeln gällde att lockdownmetoden var den som var effektivare medan det var denna artikel som visade att idogt testande fick bort smittan. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJOrMj/studie-i-italiensk-by-halften-av-de-smittade-saknade-symtom
Dock en låst artikel nu.

För övrigt sa jag inte att man skulle testa miljoner människor utan att länder som testar mer är mer framgångsrika och att det inte är någon gråzon (antingen testar man alla eller ingen). Testa att argumentera hederligare tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in