2020-03-19, 16:23
Medlem
Försämrat läge för Sverige eftersom vi har idag 138 nya fall och Ni vet ju att inte många testas. Vi har då 1439 fall just nu och dödstalet är uppe i 11 personer. Det får i alla fall betraktas som ett lågt dödstal men vem vet egentligen vad som händer på äldreboendena? Jag tror ingen har helt koll på detta. 138 fall är väl det högsta för en dag, det brukar inte ligga över 100 så jag ser det som om pandemin tilltar.
Citera
Medlem
Varför heter det coronavirus? Det ska heta kinavirus19. Så alla vet var det kommer ifrån.
Citera
Medlem
Nu har jag även uppdaterat kartan för dödlighet. I de flesta länder väljer jag här att använda landets genomsnittsfärg, trots att det finns regioner. Detta beror oftast på att det inte finns regionsbaserad data, men även för att det med få dödsfall egentligen bara blir förvirrande.

Från igår valde jag att visa de regionala variationerna även i Frankrike och Tyskland. Den regionala fördelningen av dödsfallen laggar en del i dessa land. Så det jag gör är att jag tar gårdagens regionala dödsfall*(antal dödsfall i landet totalt i dag/antal dödsfall i landet totalt i går) som en kvalificerad gissning. Detta gäller Frankrike och Tyskland. Naturligtvis missar ju detta om det till exempel helt plötsligt dog 2 stycken i Bremen. Men då kommer ju det att däremot visa på morgondagens karta.

Om någon kan hitta hur man kan hitta regionala bekräftade dödsfall samma dag som de inträffar (för många land, men kanske särskilt Frankrike, Tyskland och Iran), skriv gärna då var ni hittar det. Jag är egentligen även intresserad av regionalindelad dödsfall från Iran även om de laggar 1-2 dagar med. Lite tråkigt att rita hela landet gul-orange som det blir nu.

Dessutom färglade jag Norge med fel färg igår på dödskartan från 18 Mars. Norge skulle ha haft 3 färgnyanser mildare, så det är åtgärdat på kartan från 19 Mars.

Relativ dödskarta 19 Mars https://i.ibb.co/s5Kr16G/covid19dead-20200319.png
Relativ dödskarta 18 Mars https://i.ibb.co/s5nZrgv/covid19dead-20200318.png

Se även antal bekräftade med COVID19 per miljon invånare-karta
19 Mars: https://i.ibb.co/jb3bBrS/covid19-20200319.png
18 Mars https://i.ibb.co/W2kn4g9/covid19-20200318.png
17 Mars https://i.ibb.co/d7ywNDx/covid19-20200317-2.png

Kommer även med en preliminär COVID19-insjukningskarta på kvällen. Men ska prova lansera en "officiell" vid varje morgon (runt klockan 10) så man senare kan titta på kartorna nästan som en film.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Spanien har världens näst högsta medellivslängd

Dåså det talar ju snarare emot de i coronatider ändå så. Visst de må vara hälsosamma men de bor i generationsboenden och det pussas hit och dit. Medelhavskost kan inte rädda de mot det. Därför kommer vi se fler döda kring Medelhavet än i Norden som var min poäng från början.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Jag har sett hur ni kineser lever. Det finns bilder på google. Fyfan vad vidriga människor. Jag vill inte ens veta vad ni äter. Jag skulle skämmas om jag var kines. Pinsamt.

Får hoppas hela denna historian får regimen att sätta hårda riktilinjer mot "wet markets" och andra vidrigheter. Kanske kan man få till en syn på djur där som inte är horribel. Människosynen är det dock svårare att göra något åt.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja jag förstår inte varför detta inte diskuteras mer?

Därför att man snabbt efter den artikeln kunde se att man ills vet om det finns flera olika strains som är olika i aggressivitet. Som du ser är artikeln där från den 6 mars. Gammalt.
Citera
2020-03-19, 16:24
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirecue
Smittar barn viruset till vuxna? Jag tycker man får väldigt olika bud om det hela tiden. Om barn smittar, varför stängs inte förskola/grundskolan direkt? Förstår att massa beslut om det måste tas och klubbad igenom men de är ju så oerhört långsamma. Konsekvensen är ju att personal blir smittad och sjuk och förskolor och skolor får ändå stängas ned.

Ja, självklart gör de det. Alla virus smittar mellan alla individer, även om vi fick annan information i Sverige från början.

Varför de inte stänger är väl för de vill ha en kontrollerad spridning, barn blir oftast inte så sjuka som vuxna blir. Det och av ekonomiska skäl. Kan inte se någon annan riktig anledning, oavsett vad de säger.

Ska tillägga att kontrollerat kommer det inte att bli tror jag.
Citera
2020-03-19, 16:24
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det kommer att heta så, ett tag.

Har jag fel i mina farhågor så kommer även andra länder fortsätta flockimmunitetsgrejen om några veckor. Har jag rätt är hela idén om den begravd, men allt måste vändas utan att regeringen och myndigheter tappar ansiktet.

Jag hoppas innerligt att jag har fel.

AT är farlig därför att han är en teoretiker som pga regeringens feghet fått praktisk makt. Han är oerhört duktig på sitt jobb, och i sak gör han inte fel hittills med den strategi han har.
Sannolikheten pekade på att strategin skulle fungera, men det mer osannolika kan ha visat sig stämma (man blir inte immun, det kanske till och med ligger kvar latent).

Om jag har fel, då är det snarare msm, PS, och nonchalanta svenskar som kan bli orsak till massdöd i Sverige, inte AT. AT har gjort rätt med de resurser som funnits. Problemet är att han chansade om Coronas egenskaper.

Klaffar ATs plan kommer vi att få en väldigt låg dödlighet, men jag kan inte se det hända praktiskt. Och nu tyder allt på att något nytt framkommit som inte är enligt planen, tyvärr.
Jaså, har han en taktik? Som bäst verkar det vara nåt slags experiment karln håller på med ....
Hela ditt resonemang påminner om honom: ”Kanske men om utifall så, då fast inte eventuellt eller, alltså möjligtvis tror att. Beror på.”
Citera
2020-03-19, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nirecue
Smittar barn viruset till vuxna? Jag tycker man får väldigt olika bud om det hela tiden. Om barn smittar, varför stängs inte förskola/grundskolan direkt? Förstår att massa beslut om det måste tas och klubbad igenom men de är ju så oerhört långsamma. Konsekvensen är ju att personal blir smittad och sjuk och förskolor och skolor får ändå stängas ned.

Självklart, dom har lungor precis som oss

Ja det är sjukt, enda landet i Europa som har öppna skolor
Citera
Medlem
Vindpinads avatar
Varför finns det så många postare som går igång på att sprida domedagsprofetior? Är dessa troll eller har dom rätt?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Profface
Något som kan lugna mig då jag är hemma och är smånojig. Jag är inte i riskgruppen och är 26 gammal. Tränar en massa men p.g.a coronaskiten har jag börjat löpa ute.
Löpte i 2 dagar med bra tempo. Idag den fjärde dagen känns det sisodär. Jag hostar inte men har känningar i lungorna och även lite huvudvärk. Jag har inte träffat på människor allt utan bara arbetat och varit hemma. På mitt jobb kör man mycket självständigt med.

Någon som kan sätta ord på vad det heter när man inte har den bästa konditionen. Men ändå kör på? Varför får man känningar de kommande dagarna för. Jag kanske nojjar i onödan vettefan.
Ångest och oro!
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Men vi har som sagt hundratusentals, kanske miljoner, med symptom liknande corona. De flesta har vanliga förkylningar. Hur ska vi testa alla dessa?

Har vi?

Om Sydkorea klarar av att göra det så gör även vi det. De har till och med drive-in test depåer men den sydkoreanska regeringen blandade snabbt in landets olika medicinbolag och gjorde ett bra testkit. Det kan vi nog göra också man lär sig av andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Självklart, men om man ska tro media är det mestadels 70+ som drabbas till den grad att vård behövs, och dem har redan ombetts att hålla sig undan?

Mestadels, ja, men finns andra parametrar att ta hänsyn till också. Typ andra riskgrupper etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in