2020-03-19, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Vissa år har det dött över 1000 svenskar av säsongsinfluensa, trots att vi mass-vaccinerat. Och precis som det dött folk i trafiken eller av influensa så kommer folk dö av Corona. Men på samma sätt som vi inte sänker högsta tillåtna hastigheten till 30km/h för bilar, och på samma sätt som vi inte stängt av samhället under tidigare influensor, bör vi inte stänga ner samhället pga Corona.
Än så länge av vi en dödlighet på lite över 0.5% i Sverige, gällande Corona. Vi har 10 döda än så länge på drygt 15000 fall, eller ännu fler fall.

Det vi ska göra är att isolera högriskpersoner, samt isolera alla de som delar bostad eller arbetar dagligen med högriskpersoner. Om en skolelev exempelvis har ett syskon som har leukemi, så ska DEN eleven stanna hemma från skolan, eller DEN föräldern stanna hemma från arbetet. Kan vi hålla dödligheten på ca 2 fall/dygn, så har vi lyckats väl.

Upprepar: 240 personer har dött från säsongsinfluensan i Italien i år sedan oktober. 475 dog igår från COVID. COVID dödar alltså dubbelt så många per dygn som influensan gör under större delen av en säsong. Kanske dags att sluta jämföra dessa två sjukdomar som om de ens vore lika öht?
Citera
2020-03-19, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Haha Dr Tengeles lärljunge!

Hade du något att komma med förutom oneliners?
Citera
2020-03-19, 14:05
Medlem
Samma tjat som igår, inget nytt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Upprepar: 240 personer har dött från säsongsinfluensan i Italien i år sedan oktober. 475 dog igår från COVID. COVID dödar alltså dubbelt så många per dygn som influensan gör på större delen av en säsong. Kanske dags att sluta jämföra dessa två sjukdomar som om de ens vore lika öht?

Ja fattar inte varför det ska jämföras hela tiden..
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
London har nu byggt ett extra nödbårhus för att hålla jämna steg med alla dödslarna.
Citat:
A morgue in London hastily built an emergency extension as the city prepares for a surge in coronavirus deaths

https://www.businessinsider.in/science/news/a-morgue-in-london-hastily-built-an-emergency-extension-as-the-city-prepares-for-a-surge-in-coronavi rus-deaths/articleshow/74712689.cms
I Ryssland har en kvinna oförklarligt avlidit i Corona
Citat:
A 79-year-old Russian woman.....has died

https://www.themoscowtimes.com/2020/03/19/coronavirus-in-russia-the-latest-news-march-19-a69117
i
Nicaragua registrerar smittad
Citat:
Nicaragua registers first case of coronavirus infection

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-nicaragua/nicaragua-registers-first-case-of-coronavirus-infection-idUSKBN21608Q
Likaså Mexico
Citat:
Mexico registers first coronavirus death, health ministry says

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-mexico-death/mexico-registers-first-coronavirus-death-health-ministry-says-idUSKBN2160K1
Och ändå är Hans knäpptyst
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Fast det är ju inte bara äldre som dör i denna kris. Kanske av corona, men vården blir så pass ansträngd att många med andra tillstånd - unga som gamla - också kommer att dö. Vad ska man göra menar du, bara strunta i att ge sjukvård till gamla?

Ser att jag uttryckte mig en aning vagt - det jag menar är att jag inte tror att myndigheterna slagit på stora trumman och gått så här långt i sina åtgärder, OM det ex. enkom gällde att gamla dog. Tror det finns en agenda bakom denna farsot och det är som vanligt pengar och makt - tror några gör sig abnorma summor (och kanske flyttar fram sina maktpositioner) på denna isolation, börskrasch, hysteri, bunkring/hamstring, forskning (vaccin), skyddskläder, mediciner etc. etc. Kan även vara ett stort, socialt experiment, för att utröna hur folk reagerar vid en slik farsot.

Fan, vet!
Citera
2020-03-19, 14:06
Medlem
Vad folk inte verkar tänka på angående skolorna att som det ser ut nu iaf i min kommun, jobbar själv på en kommunal skola är att vi saknar hälften av eleverna och personalen. Det handlar inte så mycket om undervisning utan att mer täcka upp för varandra och slå ihop klasserna, så nu är det mer förvaring om man så vill och då jobbar jag i en mindre kommun som inte än är särskilt hårt drabbad.

Vi har förberett alla klasser för hemundervisning digitalt och material att skicka hem så då hade iaf alla fått sin utbildning. Just nu har vi inte resurser till att skicka hem material till alla som är hemma, vikarierna är slut.

Är elever eller personal minsta lilla snuviga, hosta, hängiga etc så blir dem hemskickade. Så slår inte skolorna igen kommer barnen till ex sjukpersonal ändå bli hemskickade så fort dem visar minsta symptom. Så jag säger att slå igen vore det bästa.
Citera
Medlem
sannes avatar
2 freudianska felsägningar på några dagar.

Epedemi
Citera
Medlem
Tegnell säger att folk ska tänka till om man ska resa, även inom landet pga smittspridning. Bra!!
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Men kommer ju nya leveranser? Folk som kör lastbil som inte är sjuka får ju fortsätta jobba?
Italien så fortsätter leveranser.
Det kanske behövs typ en mjölkbil som kör ut toapapper, mjöl och Alvedon till alla. Då slipper folk gå till butiken tio gånger var för att se efter om det finns nåt på hyllan, och ingen skulle tillåtas köpa orimliga mängder. Varför har ingen tänkt på det?

Det finurliga med de tomma hyllorna är annars att de som lider av sin isolering hela tiden har en ursäkt att gå ut igen för att kolla om butiken fått in nåt. 100 vändor innan man får tag i några rullar låter inte orimligt alls.
Citera
2020-03-19, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Tegnell säger att folk ska tänka till om man ska resa, även inom landet pga smittspridning. Bra!!

Jag reser varje helg, men jag träffar bara 1 personen på hela helgen
Citera
2020-03-19, 14:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Vet inte om det är relevant då världen är mycket annorlunda idag. Men när pesten kom som en våg över Europa så var det vissa områden som i princip inte drabbades. Det råder osäkerhet kring varför detta skedde. Dock ska det sägas att dessa områden kom att drabbas vid en andra eller tredje våg ändå.

Vi får se hur det utvecklas, kanske har vi tur och slipper att hela världen drabbas som Italien.

Kanske gäller det att fly från vissa platser rakt av, det hjälper inte med karantän. Om Stockholm blir en sådan zon måste till slut hela Stockholm evakueras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in