2020-03-19, 13:53
Medlem
Ograsts avatar
Ser att man testar flers olika mediciner. Finns det någon medicin som fungerar i nuläget?
Citera
2020-03-19, 13:53
Medlem
sannes avatar
Citat:
En eventuell nationell skolstängning kan tidigast ske måndagen 23 mars. Det framgår av det lagförslag riksdagen ska besluta om i eftermiddag. Men enligt socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi är åtgärden inte aktuell som läget ser ut just nu.

– Om vi skulle hamna där så kommer vi att säkerställa att familjer får sin ekonomi tryggad i en sådan situation, säger han till nyhetsbyrån TT.

Det nya lagförslaget ger också kommuner och friskolor rätt att vid extraordinära händelser besluta att tillfälligt stänga en förskoleenhet, skolenheter, fritidshem eller annan pedagogisk verksamhet. För närvarande har de bara möjlighet att stänga skolor.

Regeringen ber nu riksdagen om ett bemyndigande att få kunna göra undantag från kraven i socialförsäkringslagen om det skulle behövas.

– Vi agerar just nu för att vidta de åtgärder som krävs för att våra socialförsäkringar ska täcka de människor som påverkas av corona så ingen råkar illa ut, säger Shekarabi.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/shekarabi-inte-aktuellt-med-en-nationell-skolstangning
Citera
2020-03-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Toapapper

Man behöver inget toapapper alls egentligen. Det räcker att ställa sig i duschen och rikta slangen mot rövhålet så får man en betydligt mer effektiv tvätt av arslet än vad lite papper gör. Har gjort det några gånger, när man haft geggigare avföringar som varit krångliga att åtgärda med papper.

Funkar prima. Man behöver inte ta en heldusch utan bara tvätta av arslet.

Så, nu var det problemet löst
japp är jag hemma går det inte åt nåt toapapper,duschar alltid röven efter jag sketet med tvål och vatten🙂
Citera
2020-03-19, 13:54
Medlem
Som jag ser det måste man vända på det för att få egoistiska svenskar att sluta sprida viruset. Från och med igår ska alla agera som om de ÄR smittade. Du ska tillse vid varje given sekund att du inte kan smitta en enda annan människa. Du tar på dig ett munnskydd när du går in på ICA som du slänger i en säck när du går ut. Du ställer givetvis in alla sociala evenemang. Du åker inte kollektivt, du sitter inte på en restaurang och äter. När vi gjort det i en månad så kan vi utvärdera resultatet.

I kombination med detta så är vi skaffa (när de blir tillförlitliga nog) de nya hemtester som säger sig kunna plocka 98% och kosta en dollar styck. Sådana ska bli var mans egendom. Varför inte upprätta en portal, där man måste registrera sina provresultat. Låt alla testa sig en gång i veckan. (10 miljoner prover i tio veckor, en fakking piss i nilen). De som inte registrerar sina resultat, eller befinns med att ha fuskat, får 20.000 spänn i böter, och om det kan bevisas att de har smittat någon som dör, åtal för dråp.
Citera
2020-03-19, 13:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Tänk så här:

Tror ni på fullt allvar att man hade riskerat att förstöra världsekonomin om detta bara var en vanlig influensa?

Världens regeringar vet nog betydligt mer än vad de går ut med till allmänheten. Man hade aldrig satt in alla dessa åtgärder om det inte var allvarligt.

Det är en bra fråga, men jag tror snarare att svaret baserar sig på att de inte vet och inte ens haft med en liknande situation i riskbedömningarna. Min uppfattning är att de tror sig klara världsekonomin med de finanspolitiska åtgärder som signalerats om.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordy
Det jag som lekman inte riktigt förstår är hur detta ska sluta. Det är väl förvisso ingen som vet idag, men vissa länder som framför allt Kina verkar vilja kväva viruset så att det självdör. Samtidigt så håller stora delar av övriga världen på med att sippra ut det i små doser genom att rekommendera att man jobbar hemma och inte umgås i grupper. Det här gör ju att viruset kommer att leva så länge vi inte har ett vaccin eller liknande, och då kommer den här halvisoleringen vi håller på med att pågå i... 1-2 år?

Det är där det krockar för mig. Den absoluta majoriteten av världens befolkning är ännu inte smittade och om dödligheten är så stor, då kan det här omöjligen blåsa över redan i år?

Jag menar inte på att sprida någon dystopi, men när exempelvis mitt jobb säger att vi ska jobba hemifrån i 2-3 veckor och fotbollsallsvenskans klubbar rekommenderar att säsongen ska börja i juni - vad är skillnaden då jämfört med nu?

Vi vet helt enkelt inte hur detta kommer att utvecklas, det kan vara överreaktion på smittan eller inte.
Förbered dig på det värsta och hoppas på det bästa.
Andningsskydd när man är ute bland folk är ett väldigt bra initiativ.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det har det inte. Svenska fängelser har numera dubbelbeläggning. Fångarna är också i sämre skick och kommer hamna på intensiven oftare. Samt om tillräckligt många i personalen insjuknar så riskerar du massrymningar, upplopp och mm. Det gör man inte på skolor. Och man kan släppa dem som har endast kort tid på straffet kvar och omvandla resterande del till böter.
Dessutom vistas fångarna 24/7 i fängelset medan barn är i skolan mindre än 40 av veckans 168 timmar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Men vi ska släppa dom med minst återfallsrisk. Vi kan använda fotbojor och sätta dom i hemkaratän.

Vi vill inte ha ut några gangsters eller kriminella blandmissbrukare i förtid.

Sen borde vi försöka överföra så många som möjligt till sina hemländer. Om de tar emot dom.

Hela världen har stängt sina gränser. Ja det är en möjlig lösning. Så länge man minskar smittrisken på anstalterna för det i sin tur minskar risken för smitta i samhället och mindre användning av intensivplatser.
Citera
Medlem
Trogskalles avatar
En lockdown skulle nog kunna leda till upplopp och plundring.
Citera
2020-03-19, 13:56
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja vattnet drar sig undan o vi väntar på tsunamin! Vi som förstår springer o tar skydd!

En enkel analys är väl att Dr Tengele fortfarande satsar på nån nivå av flockimunitet vid en nivå av social distancing. Så lägre än 60 procent men inte att få lägsta möjliga antal döda

Jag tror att flockimmunitet fortfarande är planen men de vet att det kommer att innebära dödsfall men inte hur många. Men jag tror nästan ingen är förberedd på vad en kollapsad sjukvård i praktiken kommer att innebära.

En osynlig fiende är den värsta fienden att hantera mentalt. Jag hade hellre sett en riktig Tsunami. Det här kommer att bli långdraget och det är jobbigt att ha svärdet hängande ovanför huvudet så om det ändå ska hända så låt oss få skiten överstökad.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-03-19 kl. 13:57. Anledning: Stavning
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag personligen förstår inte varför man drar upp statistik och siffror när folk dör just nu i COVID-19. Det är nästan så att man hånar varandra. "Titta här ditt fån så många dör i cancer varje år he, he ,he osv"
Jag har mest funderingar på varför man redovisar dödsfall dagligen från alla länder i den här pandemin, när man annars aldrig redovisar dödsfall under årliga influensor.
Jag förtår inte konceptet. Dessutom figurerar ju även vanliga influensor överallt i världen runt varenda år.
Har också märkt att det är i sådana här kriser människor visar sitt rätta jag.
Endera hånar man varandra eller försöker slå varandra i huvudet med statistiska döda siffror.

Konceptet kallas hysteri, blandat med den moderna människans totala brist på sunt förnuft, och behov av ständig information som vore det en Sci-Fi film.

Mer specifikt här på FB handlar det om en rad ryska troll blandat med våra vanliga svenska dårar, samt en liten del som seriöst försöker diskutera, men det drunkar i de 2 förstnämnda gruppernas fradgatuggande dårskap.
Citera
Medlem
Covids avatar
18 månader är medelscenariot. Det innebär inte att det kommer att se ut som nu så länge, utan att man nu akut vill ha ner smittspridningen, att platta ut kurvan. Viruset tenderar att blomma ut i hotspots, och då blir åtgärderna dynamiska per region.

Det är inte säkert att ett vaccin blir verksamt, och då finns bara Kinas metod kvar, eller låta viruset bränna fritt.

Men räkna inte med att börsen går upp snart, eller att sporten kommer att finnas annat än på tv.

Citat:
Ursprungligen postat av lordy
Det jag som lekman inte riktigt förstår är hur detta ska sluta. Det är väl förvisso ingen som vet idag, men vissa länder som framför allt Kina verkar vilja kväva viruset så att det självdör. Samtidigt så håller stora delar av övriga världen på med att sippra ut det i små doser genom att rekommendera att man jobbar hemma och inte umgås i grupper. Det här gör ju att viruset kommer att leva så länge vi inte har ett vaccin eller liknande, och då kommer den här halvisoleringen vi håller på med att pågå i... 1-2 år?

Det är där det krockar för mig. Den absoluta majoriteten av världens befolkning är ännu inte smittade och om dödligheten är så stor, då kan det här omöjligen blåsa över redan i år?

Jag menar inte på att sprida någon dystopi, men när exempelvis mitt jobb säger att vi ska jobba hemifrån i 2-3 veckor och fotbollsallsvenskans klubbar rekommenderar att säsongen ska börja i juni - vad är skillnaden då jämfört med nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in