18 månader är medelscenariot. Det innebär inte att det kommer att se ut som nu så länge, utan att man nu akut vill ha ner smittspridningen, att platta ut kurvan. Viruset tenderar att blomma ut i hotspots, och då blir åtgärderna dynamiska per region.
Det är inte säkert att ett vaccin blir verksamt, och då finns bara Kinas metod kvar, eller låta viruset bränna fritt.
Men räkna inte med att börsen går upp snart, eller att sporten kommer att finnas annat än på tv.
Citat:
Ursprungligen postat av
lordy
Det jag som lekman inte riktigt förstår är hur detta ska sluta. Det är väl förvisso ingen som vet idag, men vissa länder som framför allt Kina verkar vilja kväva viruset så att det självdör. Samtidigt så håller stora delar av övriga världen på med att sippra ut det i små doser genom att rekommendera att man jobbar hemma och inte umgås i grupper. Det här gör ju att viruset kommer att leva så länge vi inte har ett vaccin eller liknande, och då kommer den här halvisoleringen vi håller på med att pågå i... 1-2 år?
Det är där det krockar för mig. Den absoluta majoriteten av världens befolkning är ännu inte smittade och om dödligheten är så stor, då kan det här omöjligen blåsa över redan i år?
Jag menar inte på att sprida någon dystopi, men när exempelvis mitt jobb säger att vi ska jobba hemifrån i 2-3 veckor och fotbollsallsvenskans klubbar rekommenderar att säsongen ska börja i juni - vad är skillnaden då jämfört med nu?