2020-03-19, 12:39
Medlem
Haddock93s avatar
Sjukt ändå att exempelvis staten i Frankrike tvingat alla företag att stänga ner förutom mataffärer och att man måste ha med sig papper och visa för polisen när man väl går ut.

Visar ju bara hur farligt viruset är för samhället. Kanske är det farligare än vad vi tror och ens får veta? Ljög kineserna om hur allvarligt viruset är?

Undrar när svenska staten börjar reagera liknande?
Citera
2020-03-19, 12:41
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Hur har Sverige tänkt att folk ska agera efter ett insjuknande i vad som kan tyckas vara vanlig influensa eller corona om ingen kontroll av de lindrig sjuka sker? Helt omöjligt för 90 % av samhället att veta om de är immuna då de haft corona eller ska vara fortsatt oroliga och försiktiga. Jag förstår inte taktiken.

Tror majoriteten av det svenska folket håller med. Sverige testar minst folk i världen känns det som. Alla länder som började lugnt har nu ökat. Island ska testa hela sin befolkning.

Det är som du säger att en riktig diagnos ger ett lugn och en klarhet och då kan man fatta rätt beslut.

Att gå efter diffusa symptomsförlopp online som jämför vanlig influensa och covid19 är inte hållbart.

Att regeringen ber alla med minsta lilla förkylningssymptom stanna hemma kommer aldrig få samma effekt som om man skulle få ett positivt covid19 diagnos.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Procentuellt är det inte så mycket men det ger konsekvenser, bara en sådan sak som att ta hand om liken. Naturligtvis ser vi redan nu resultaten ekonomiskt, tuff tid kommer troligen.
Men det beror ju på att man valt att se det som ett stort problem.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Sjukt ändå att exempelvis staten i Frankrike tvingat alla företag att stänga ner förutom mataffärer och att man måste ha med sig papper och visa för polisen när man väl går ut.

Visar ju bara hur farligt viruset är för samhället. Kanske är det farligare än vad vi tror och ens får veta? Ljög kineserna om hur allvarligt viruset är?

Undrar när svenska staten börjar reagera liknande?

Men din idiot, är du verkligen så här dum?

Det är politikernas reaktion som leder till nedstängning av samhället.
Citera
2020-03-19, 12:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det verkar gå snabbare att få fram vårdplatser än personal.

Här bygger man ett fältsjukhus i bergamo med 200 platser som nu nästan är klart. Men man kan inte öppna då man inte har tillräcklig personal.

Man väntar dock personal ftån både kina och kuba. Sverige bör fundera hur man kan få fram mer personal, nyligen pensionerade, eller upplärning av folk med liknande yrkeskunskap

https://milano.repubblica.it/cronaca/2020/03/18/news/coronavirus_bergamo_bloccato_ospedale_alpini-251650317/

Fan va hemskt de har det!
Citera
2020-03-19, 12:43
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Nej, Spanska sjukan-viruset och detta Corona-viruset är inte öht närbesläktade.

Det spelar ingen roll, det är principen i hur denna typ av smitta kan utvecklas.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag är redan hemma. Vill inte smitta ner någon. Jag tar det säkta för det säkra.
Knullarunt media skriver. HÅLL DIG HEMMA.
Helt onödig info. De flesta stannar hemma när lungorna är på väg att rinna ur näsan.
Jag har förstått själv att jag ska vara hemma.
Pratat med vårdcentralen också. HÅLL DIG HEMMA. Du har nog något annat kanske eller corona. Kom för fan inte hit.
Ungefär som Tegnell sa. Är du krasslig på morgonen. Stanna hemma. Är du bra på eftermiddag. Gå till jobbet. Då kanske du har något "annat".
Alla andra institutioner säger HÅLL DIG HEMMA. Tegnell verkar vara mer sönderknullad än media till och med.

Ja självklart är du är en del utav problemet, jag med. Vi befinner oss ju i en smitthärd. En del har symtom, en del inte. En del har lindriga symtom, en del rejäla symtom. En del måste ligga på IVA och en del håller sig hemma.
Så ja du och jag är en del utav problemet.

Det är bra att du stannar hemma, heder åt dig!
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Men din idiot, är du verkligen så här dum?

Det är politikernas reaktion som leder till nedstängning av samhället.

Fast antagligen gör de väl det av en anledning? Klart som fan de bryr sig om sin egen ekonomi och världsekonomin.

Ställ dig frågan, varför agerar stater så allvarligt på något som inte är farligt för samhället?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Massor av yngre som dör i Spanien och Italien, svensk media rapporterar dock inte yngre dödsfall. För att inte "skapa panik".

Genomsnittsåldern på döda i Italien är 81 år...
Citera
2020-03-19, 12:44
Medlem
different_trips avatar
Frågan är hur Tegnell tänkt att man ska känna sig säker i detta.

Låt säga jag blir sjuk med ”influensa symptom”. Jag vet faktiskt inte när jag blev det sist, hosta är extremt ovanligt för mig vid sjukdom. Fick lätta luftrörsproblem för 10 år sedan efter en partyresa där man rökte några paket om dagen, dum som man var men det försvann och sen aldrig mer problem.

Hur ska jag veta om jag tillhör immunitetgänget eller inte? Hur ska Tegnell veta det? Blir jag sjuk så kommer jag fan vara ännu mer rädd och vänta in nästa sjuktillfälle, vara rädd för sänkt immunförsvar och att man dukar under.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men det beror ju på att man valt att se det som ett stort problem.

Antingen tar man detta på allvar eller så låter man det gå överstyr.
Förbered dig på det värsta och hoppas på det bästa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Ja, vad är en sjukdom för dig?

Att människor med cancer, olika hjärt- och lungsjukdomar, astmatiker, diabetiker (typ 1 i huvudsak) och äldre människor mfl tillhör riskgruppen vet vi redan. Vissa betydligt mer än andra beroende på sammantagna faktorer, allmänt hälsotillstånd utöver åkomman, multidiagnoser, ålderdom osv.

Du verkar vilja säga att typ de flesta har någon "underliggande sjukdom" och därför är alla lika illa ute, vilket såklart inte stämmer. Vad försöker du annars säga?

Även om det vore så att diabetiker och astmatiker låg i riskzonen i nivå med multisjuka och äldre, hade åldersspannet sett helt annorlunda ut med tanke på hur vanligt exempelvis diabetes är.

Så är det inte, och kommer förmodligen inte att bli. Om man däremot jämför en diabetiker/astmatiker med en fullt frisk person, ja då löper de förstnämnda större risk av uppenbara skäl.

Och det allmänna rådet är att de ska vara väldigt försiktiga. Men sammantaget så är det fler faktorer som spelar in, därav är det främst äldre människor som drabbas värst.

Vad jag säger? Att det knappast är underligt, med de data vi idagsläget har om mortaliteten, att de allra flesta har "underliggande sjukdomar".

Otroligt många i samhället har någon form av medicinsk diagnos, även om de kanske känner sig helt friska. Sjukdomsbördan och allvarlighetsgtaden ökar naturligtvis med åldern. Men för att uttalandet om 99 procent skulle vara mer betydelsefullt hade man gärna velat veta hur allvarliga sjukdomar dessa 99 procent hade. Var de redan dödssjuka? Var de kraftigt nedsatta? Eller var det annars pigga och krya patienter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in