Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
...
4) Det var uppenbarligen så att något hände antingen på fredagen eller under helgen som gjorde att skolstängningen blev akut. Man kanske insåg varthän det barkade. Annars hade man förberett skolorna bättre på vad som skulle hända. Nu kom det het plötsligt för alla berörda skolor, vilket betyder panikåtgärd från regeringens sida.
5) Men man kunde inte stänga grundskolorna då på måndagen. Vår skola vilar på grunden att undervisningen genomförs i en fysisk skola. Vi har inte distansundervisning eller hemundervisninga som en självklarhet. Alla ska gå i en fysisk skola. Det betyder att det inte bara blir ett tillägg till lagen utan den måste skrivas om för att kunna täcka att en hel skola stänga ner och man ger distansundervisning. Och lagar är knepiga. Man måste formulera sig rätt så att man inte öppnar upp för något annat än man tänkt. Att någon kan hänvisa till lagen för för att göra något som inte stämmer med lagens andemening.
Att få färdigt en omskrivning av en lag på en vecka är strong gjort. Och nej, jag är inte vänster utan blå, men jag tycker det är bra jobbat av de som sätter ihop den.
4) Instämmer
5) Ja, lagar kan vara krångliga att få till. Lätt att tycka i efterhand: men då borde man kunna ha nåt slags Force Majeure som tillåter snabba ingrepp.
Att vi skulle vara dåligt förberedda för distansundervisning håller jag inte riktigt med om.
- det finns redan distansundervisning, om än mest riktat mot ”äldre”
- många skolor har utbildningsmaterial enbart på webben
- det finns lärare som kör ”extraföreläsningar” live över nätet för eleverna
- dagens elever är vana vid att ta in ”information” på nätet
- Sverige ligger (påstår man i varje fall) i framkant vad det gäller IT
Det framförs i debatten att man är orolig för att ungarna ska vara ute och busa, men:
- se för i helvete till att ungarna uppfostras, dvs få dem att förstå att de även har skyldigheter och inte bara rättigheter
- man får ordna med övervakning ute, helt enkelt
- civilsamhället får föregå med gott föredöme: säga ifrån och själv hålla sig hemma
Nedstängning funkar i andra länder, visst finns det de som strular och visst får man se hur länge folk orkar hålla modet uppe.
Men man måste jobba mot målet att folk ska hålla sig hemma, och inte ge loppet kört innan pga en massa tramsiga mentala hinder man satt upp (kränkning, individens rätt etc).