2020-03-19, 06:12
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Polisen har ju bett om att de inte ska släppa ungarna fria, eftersom myndigheten inte har resurser till det. Det stog på text-tv för ett par dagar sedan, så det är svårt med källan där.

Detta fanns det en egen tråd för men jag hittar inte den längre. Den gick ut på att polisen inte skulle kunna hantera förorterna om ungarna är hemma hela dagarna.
Citera
2020-03-19, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Tänk er hur många som skulle vabba. Enormt många. Ladorna är tomma. Regeringen vill inte ta den kostnaden.

Regeringen vill istället att fåren ska uppnå flockimmunitet. Fortsätt jobba och var inte en kostnad! Betala skatt så att storföretagen kan räddas och bidragsinvandringen fortsatt finansieras.

Är det rimligt att Sverige som enda land inte stänger skolorna och minskar smittspridningen pga ekonomiska skäl?

Är detta det ultimata beviset att Sveriges ekonomi lider enormt?

Först och främst bör väl inte föräldrar ha rätt till vab om skolorna stänger? Vab är ju till för när barn måste hållas hemma från skolan pga sjukdom. Är skolan stängd så borde ingen ha giltiga skäl till vab, för barnen måste vara hemma hur som helst.

Jag tror det är naivt att tro att de åtgärder som tas ska gälla några veckor. Det här är en sjukdom som vi kommer att dras med tills vaccin finns, vilket dröjer ca ett år.
Stänger vi skolan nu innebär det att den rimligtvis borde vara stäng till nångång 2021.
Kortare skolstängning än så tror jag inte har någon effekt.
Ett år är ganska lång missad skolgång och lång tid som en förälder måste vara hemma utan inkomst.
Citera
2020-03-19, 08:14
Medlem
Fris avatar
Sydsvenskan skriver att 73% av alla förskolebarn i Malmö (igår?) inte kom till skolan. Det är kanske ett mått på hur många som jobbar hemifrån eller vars arbetsgivare stängt ned verksamheten. Så regeringen har redan ställts inför fait accompli.
Citera
2020-03-19, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Sydsvenskan skriver att 73% av alla förskolebarn i Malmö (igår?) inte kom till skolan. Det är kanske ett mått på hur många som jobbar hemifrån eller vars arbetsgivare stängt ned verksamheten. Så regeringen har redan ställts inför fait accompli.
Jag vet inte om det gäller alla förskolor men vår tillåter inga förkylningssymptom hos barnen. Lite snuva och man måste VABa. Om de flesta förskolor har den policyn så kan det nog förklara en stor andel av frånvaron.
Citera
2020-03-19, 09:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
...

4) Det var uppenbarligen så att något hände antingen på fredagen eller under helgen som gjorde att skolstängningen blev akut. Man kanske insåg varthän det barkade. Annars hade man förberett skolorna bättre på vad som skulle hända. Nu kom det het plötsligt för alla berörda skolor, vilket betyder panikåtgärd från regeringens sida.

5) Men man kunde inte stänga grundskolorna då på måndagen. Vår skola vilar på grunden att undervisningen genomförs i en fysisk skola. Vi har inte distansundervisning eller hemundervisninga som en självklarhet. Alla ska gå i en fysisk skola. Det betyder att det inte bara blir ett tillägg till lagen utan den måste skrivas om för att kunna täcka att en hel skola stänga ner och man ger distansundervisning. Och lagar är knepiga. Man måste formulera sig rätt så att man inte öppnar upp för något annat än man tänkt. Att någon kan hänvisa till lagen för för att göra något som inte stämmer med lagens andemening.

Att få färdigt en omskrivning av en lag på en vecka är strong gjort. Och nej, jag är inte vänster utan blå, men jag tycker det är bra jobbat av de som sätter ihop den.
4) Instämmer

5) Ja, lagar kan vara krångliga att få till. Lätt att tycka i efterhand: men då borde man kunna ha nåt slags Force Majeure som tillåter snabba ingrepp.

Att vi skulle vara dåligt förberedda för distansundervisning håller jag inte riktigt med om.
- det finns redan distansundervisning, om än mest riktat mot ”äldre”
- många skolor har utbildningsmaterial enbart på webben
- det finns lärare som kör ”extraföreläsningar” live över nätet för eleverna
- dagens elever är vana vid att ta in ”information” på nätet
- Sverige ligger (påstår man i varje fall) i framkant vad det gäller IT

Det framförs i debatten att man är orolig för att ungarna ska vara ute och busa, men:
- se för i helvete till att ungarna uppfostras, dvs få dem att förstå att de även har skyldigheter och inte bara rättigheter
- man får ordna med övervakning ute, helt enkelt
- civilsamhället får föregå med gott föredöme: säga ifrån och själv hålla sig hemma

Nedstängning funkar i andra länder, visst finns det de som strular och visst får man se hur länge folk orkar hålla modet uppe.
Men man måste jobba mot målet att folk ska hålla sig hemma, och inte ge loppet kört innan pga en massa tramsiga mentala hinder man satt upp (kränkning, individens rätt etc).
Citera
2020-03-19, 09:52
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokemaniac
Jag vet inte om det gäller alla förskolor men vår tillåter inga förkylningssymptom hos barnen. Lite snuva och man måste VABa. Om de flesta förskolor har den policyn så kan det nog förklara en stor andel av frånvaron.
Min tillåter inte ens om föräldrars anhöriga eller arbetskamrater haft symptom. Rätt strängt men jag knegar på som vanligt ändå... Tror det är 20-25% av normal beläggning där.
Citera
2020-03-19, 09:54
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
4) Instämmer

5) Ja, lagar kan vara krångliga att få till. Lätt att tycka i efterhand: men då borde man kunna ha nåt slags Force Majeure som tillåter snabba ingrepp.

Att vi skulle vara dåligt förberedda för distansundervisning håller jag inte riktigt med om.
- det finns redan distansundervisning, om än mest riktat mot ”äldre”
- många skolor har utbildningsmaterial enbart på webben
- det finns lärare som kör ”extraföreläsningar” live över nätet för eleverna
- dagens elever är vana vid att ta in ”information” på nätet
- Sverige ligger (påstår man i varje fall) i framkant vad det gäller IT

Det framförs i debatten att man är orolig för att ungarna ska vara ute och busa, men:
- se för i helvete till att ungarna uppfostras, dvs få dem att förstå att de även har skyldigheter och inte bara rättigheter
- man får ordna med övervakning ute, helt enkelt
- civilsamhället får föregå med gott föredöme: säga ifrån och själv hålla sig hemma

Nedstängning funkar i andra länder, visst finns det de som strular och visst får man se hur länge folk orkar hålla modet uppe.
Men man måste jobba mot målet att folk ska hålla sig hemma, och inte ge loppet kört innan pga en massa tramsiga mentala hinder man satt upp (kränkning, individens rätt etc).
Lagstiftning är ett trubbigt instrument, det märker vi av hela tiden. Alternativet vore att hälla ut allt som heter rättssäkerhet rakt ner i toaletten. Att vi inte har lagstiftning på plats som tillåter oss att stänga ner skolor etc. visar dock på just hur "förberedda" vi har varit. Avsaknad av material i kristid är en sak, att inte ha den grundläggande infrastrukturen som man rår över på plats är en annan...
Citera
2020-03-19, 10:14
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Lagstiftning är ett trubbigt instrument, det märker vi av hela tiden. Alternativet vore att hälla ut allt som heter rättssäkerhet rakt ner i toaletten. Att vi inte har lagstiftning på plats som tillåter oss att stänga ner skolor etc. visar dock på just hur "förberedda" vi har varit. Avsaknad av material i kristid är en sak, att inte ha den grundläggande infrastrukturen som man rår över på plats är en annan...
Med lite kreativitet (som vi ju är sååå fantastiska på, ja rent utav världsledande på) går de infrastrukturella problemen att lösa.
Allt finns ju redan, det är bara att börja använda det.

I småbyarna i Italien som stängdes ner i början av utbrottet var man snabbt igång med detta - och då även med yngre elever. Och vad jag vet funkade det bra.
Citera
2020-03-19, 10:28
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Tänk er hur många som skulle vabba. Enormt många. Ladorna är tomma. Regeringen vill inte ta den kostnaden.

Regeringen vill istället att fåren ska uppnå flockimmunitet. Fortsätt jobba och var inte en kostnad! Betala skatt så att storföretagen kan räddas och bidragsinvandringen fortsatt finansieras.

Är det rimligt att Sverige som enda land inte stänger skolorna och minskar smittspridningen pga ekonomiska skäl?

Är detta det ultimata beviset att Sveriges ekonomi lider enormt?

Enbart korkat att stänga skolorna.. inga i den åldergruppen kommer dö i corona. De besöker heller inte de äldre speciellt ofta och de som gnäller om detta är snorungar som vill vara lediga.

Om de skall vara hemma så vore det bästa att dra in studiebidragen och vård av barn penningen för föräldrarna sedan är det frivilligt om de skickar ungarna till skolan eller inte. Ungarna vill knappst vara hemma utan pengar i månader.

Inte deras föräldrar heller..
Citera
2020-03-19, 10:32
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Ja, spontant så verkar detta vara så många som får skicka sina ungar till skolan, att skolorna i alla fall blir halvfulla. Skulle Sverige stänga grundskolan, är sannolikheten oerhört hög att vi får i princip en lika lång lista med yrkesgrupper här i Sverige.

Tvärtom befarar jag att listan blir väldigt kort, och att man sen står som fågelholkar att viktiga funktioner slutar fungera. I Sverige tänker inte politiker innan de agerar.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-03-19 kl. 10:34.
Citera
2020-03-19, 12:11
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Har du missat att vi haft denna kris relativt länge och att man redan ändrat lagar till följd?

If there is a will, there is a way.

Dek politiska viljan saknas. Det kostar för mycket.

Det måste, för regeringen och FHM, obehagligt många som förstår hur de egentligen prioriterar och hur passivt de agear trots all svammelkommunikation.

Jag följer och värdesätter dina inlägg och skulle vilja höra din syn på vilka faktorer som gör att regeringen och FHM är beredda att offra en så stor mängd medborgares liv?

Nu kommer EU troligtvis att tvinga Sverige att agera men annars så var Sveriges inention att släppa på den stora vågen i princip utan åtgärder.
Citera
2020-03-19, 15:06
Medlem
Snacks avatar
Det kommer trots vad du tror stängningar snart, det är inte alls så att det inte finns medel till det utan ungarna kommer till och med troligt behöva gå till skolan en bit in på ordinarie sommarlovstid som det är planerat just nu. Lärarna får väl däremot inte mer betalt för det? Poänglös tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in