2020-03-19, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Detta lär väl ha diskuterats redan här inne, men uppseendeväckande!

7 pers i samma familj smittade av covid19.
3 döda och 3st i kritiskt tillstånd.

https://www.nytimes.com/2020/03/18/nyregion/new-jersey-family-coronavirus.html
Amerikanska forskare har flaggat för att ett utbrott i USA riskerar att slå särskilt illa av det skälet att många lever ohälsosamt. Corona sprids som bäst inom hushåll - om en hel familj anammat osunda vanor och dras med hälsoproblem, då kan det uppstå en enorm tragedi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du är helt insnöad på ekonomin. Misstänker att du belånat dig över öronen som de flesta andra. Om vi vill så kan vi lösa det här. Det går att frysa allt, i princip, det handlar bara om vilja och mod. Men det finns giriga jävlar som bara vill profitera på eländet, se bara på afs-snubben som ville sälja ansiktsmasker till ockerpris. Vidrigt!

Vi kommer lösa det här och Sverige kommer inte bli statsbankrutt, det är jag säker på. Jag har knappt några lån och berörs inte särskilt mycket av dåliga tider. Men många berörs, folk blir uppsagda pga arbetsbrist nu. De ska leva av något och det blir ett samhällsproblem nu när många småbolag och även större bolag varslar. Var tror du pengarna till offentlig sektor kommer från? Inga jobb-inga skatter-ingen offentlig sektor. Jag är inte insnöad på ekonomin men jag förstår dess betydelse.

Profitering på folks rädsla och dåliga tider är vidrigt, ja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Hur är de siffrorna intressanta när influensan peakar i februari/mars?
Poängen var att visa att det inte dör 1000 människor i genomsnitt per år i säsongsinfluensan. Läs tidigare inlägg som jag citerar.
Citera
2020-03-19, 12:03
Medlem
TonyBergmans avatar
Något nytt senaste dygnet?

Eller fortfarande att man avvaktar?
Nån som kan sammanfatta lite kort man blir galen av kvällstidningarna
Citera
Medlem
De på min arbetsplats som kunde helt eller delvis jobba hemifrån blev sagda att göra det i förrgår. Vi kanske är 6-7 st i ett stort hus annars brukar vi vara runt 25-30 st.

När jag kom i morse var det en kollega som sa att hon glömt sitt nässpray mot astma som hon tar varje morgon annars och därför var hon lite snuvig och småhostig. En stund senare hörde jag henne prata med en annan kollega om att hon funderade på att köpa en katt.

Ytterligare en som även hon inte jobbar hemifrån att hon kände sig lite snuvig och hostig men vifta bort det med att det kan vara vad som helst och att det behövde inte vara coronaviruset.

Vi har egna rum men gemensamt kök och båda kollegorna hör man snörvlar och småhosta.

Frågat båda om det inte ska gå hem men som sagt de ena skyllde på att hon missat sitt nässpray och den andra trodde inte att det är corona hon kan ha utan en vanlig förkylning.

Själv har jag stängt in mig på mitt kontorsrum.
Citera
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
VIKTIG NY FÄRSK INFO OM VIRUSET

Trots de ursprungliga uppgifterna från Kina som visade att äldre människor och personer med andra hälsotillstånd var de mest sårbara, blir ungdomar - från tjugo-något upp till de i början av fyrtiotalet - allvarligt sjuka. Många kräver intensivvård, enligt rapporter från Italien och Frankrike

Uppgifterna visar på detta. I Italien, det hårdast drabbade landet i Europa, är nästan en fjärdedel av de nästan 28 000 coronaviruspatienterna mellan 19 och 50 år, enligt datahemsidan Statista.

Som vanligt i denna tråd, inga källor på det som postas.
Citera
2020-03-19, 12:04
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Du ser familjebilden på länken du länkade? Tror du det är en familj utan högt blodtryck och diabetes?

Exakt och då till frågan. Hur många med tex diabetes och högt blodtryck har vi i Sverige? Det handlar om stora tal även långt ner i åldrarna. Besök någon förortsgalleria i Stockholmsområdet en vanlig vardag. Du kan nästan peka ut 40-50% i potentiell riskgrupp och då sållar jag ändå bort alla som är äldre än 65 år först.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det märks att du levt hela ditt liv i ett fredsskadat land. I Finland bakade man bröd på bark under kriget. Vi sitter alla i samma båt, antingen samarbetar vi eller så går vi under, du får välja. Gör vi rätt nu så kan vi kanske återuppta våra miserabla liv på ungefär samma nivå om några månader. Om vi käbblar så kanske vi slutar med WW3 - hur vill du ha det? Pest eller kolera?

Du kanske kan utveckla dina tankar om vad en lockdown under längre tid får för konsekvenser och hur dessa skall lösas
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
San Marino är också intressant då de har allmän smittspridning och ca 33.000 invånare.

Nja hur avgränsat är San Marino från Italien?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Du ser familjebilden på länken du länkade? Tror du det är en familj utan högt blodtryck och diabetes?
Ungefär som en tredjedel av Sveriges befolkning. Menar du att detta kommer hända i samma grad i Sverige? Förstod inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Ok

Har sett att det länkats till studier som antyder att ACE-hämmare kan förvärra symptomen.

Är därför jag frågar.

En av de vanligaste biverkningarna av ACE-hämmare är ju dessutom just torrhosta
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Sydkoreas taktik återstår att se om det håller i sig.

Man var snabb med att hitta fall kopplade till kyrkan, som nu planar ut.

Däremot såg jag att cirka 20% av bekräftade fall saknar koppling i smittspårningen. Det indikerar att de har en samhällsspridning som kan ta fart.

Hur Sydkorea hanterar nya kluster som dyker upp blir intressant att se.

Hittills har Sydkorea hanterat detta mycket effektivt, vilket är imponerande. Men man ska inte ropa hej innan man har kommit över bäcken.

Dessutom är Kina i särklass. Vad som pågår där är svårt att jämföra med andra länder. Tror inget annat land ens har möjligheten att inskränka befolkningen på det sättet.

Också kan man fråga sig om vi fortfarande kan lita på Kina. De är rätt shady av sig.
Än så länge ser det stabilt ut i Sydkorea. Kolla graferna här:
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_South_Korea#Coverage_ of_testing_patients

Så om de upprätthåller sin strategi så kommer det gå bra tills det kommer ett vaccin. Deras strategi med masstestning blir ju lättare när testen blir enklare, snabbare och billigare - vilket kommer ske innan ett vaccin är på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in