2020-03-18, 19:50
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Frankrike: 9 134 har brkäftats smittade, 2 626 av dem vårdas på sjukhus och 931 av dem får intensivvård, hälften av dem är under 60 år.

Källa, tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Mina föräldrar skrattade bort coronan tills jag sa till på skarpen för 4 dagar sedan att det är ingen jävla lek utan riktigt riktigt allvar, åk till stugan så fort ni kan och idag så kom de dit och jag är nöjd och glad. Nu kan de gå ut och leva som vanligt istället för att sitta i en lägenhet och uggla.

Bra där När det är kris är det barnens plikt att ta sina gamla päron i örat.

Min gamla farsa sitter på hemmet, och morsan har egen koll, som tur är.

Svärföräldrarna verkar faktiskt helt ointresserade. De har inte sagt ett pip om corona, kommer inte med analyser eller nåt intressant alls. De är inte inne i matchen, men bor isolerat i skogen, så de behöver inte vara inne i matchen heller

Jag vet dessutom att de inte kommer att lyssna på råd och info.

De är för gamla.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Jag vet inte riktigt vad du vill komma med det inlägget. Jag har läst den artikeln men säger inte något nytt egentligen. För det första är CFR inte dödlighet det är dödlighet per rapporterat fall. Om du läst hela artikeln så ser du att den är 20% i början och sedan planar det ut mot runt 5-6%. Varför tror du att den var 20% precis i början och sedan droppade så mycket? Jo, för att man började testa folk. Alldeles i början var det bara de med väldigt kraftiga symptom och som behövde akutvård som upptäcktes.

Italien kan man inte utläsa någonting av. De har en extrem underrapportering. Om något så kan du se vilka som har minst och mest underrapportering då t.ex. Sydkorea har mycket lägre CFR än ovanstående länder av den enkla anledningen att de testar mångdubbelt fler. Högre dödlighet, större underrapportering. Viruset är inte olika dödligt i olika länder även om det kan skilja någon promille i praktiken baserat på demografi etc. Man har stenkoll på genomet och det är samma version av viruset i Italien som Tyskland.

Du håller på och pratar mortalitet vilket är ett per capita instrument.
Antal per 1000 inv.

Mörkertal påverkar näst intil ingenting om du inte fattat det än.
Försök att hitta en människa som inte har en enda cancercell i kroppen. Man blandar
ej ihop det med konstaterade fall av hjärntumör eller bröstcancer.

SARS CoV 2 är ett virus. Covid 19 är sjukdomen
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
”Medelåldern på de virusdöda männen i Italien är 79,5 år. Kvinnorna 83,7 år. Av de döda hade 48,5 procent, alltså nära hälften, hela tre eller fler tidigare svåra sjukdomar innan de smittades.”

Börjar faktiskt efter en lång promenad med tankar tycka att det är dags att lägga ner alla åtgärder nu.

De svaga som riskerar att drabbas och dö får helt enkelt ta smällen. Ett helt samhälles ekonomi kan inte raseras för att vi ska skydda de svaga i samhället som ändå i stort sett ligger för döden.

Detta får enorma konsekvenser för ekonomin och jobb och det börjar bli lite väl mycket. 2 veckors karantän till för att plana ut kurvan sen måste vi få igång vårt samhälle igen.

De som är i riskgrupp får ta eget ansvar resten av tiden och hålla sig hemma, men alla friska kan inte stanna hemma mer. Det är inte hållbart i längden.
Problemet med den argumentationen är att vi inte vet hur många av övriga som kommer dö. De gamla dör snabbt alternativt får ingen hjälp, de starka kämpar i veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
147 fall i Ryssland.. Tjena!
Kanske dom som planterat pisset...
Ryssland var snabbt ute med att stänga gränsen till Kina, sedan att införa noggranna kontroller på flygplatserna av resenärer från högriskområden som Italien, med obligatorisk testning och karantän av alla anländande. De organiserade redan från början så att alla som varit i bl.a. Italien och sitter i hem-karantän övervakas noga och kan dömas till fängelse om de bryter mot karantänreglerna.

Det börjar dyka upp enstaka fall av smitta som skett inom landet, så Ryssland är idag ungefär i det läge Sverige var i för ungefär 2 veckor sedan. De har vunnit tid genom att vara mer proaktiva på ett tidigare stadium. Nu har de snabbt börjat stänga skolor, universitet, teatrar, biografer, osv, osv - mer långtgående åtgärder än i Sverige, trots att de bara har drygt en tiondel så många fall som Sverige, på en 15 gånger större befolkning.
Citera
2020-03-18, 19:51
Medlem
Vad sägs om det här? Falska positiva hos asymptomatiska..

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32133832/?fbclid=IwAR3LHLplRtmPZED3jt_Hjf2ZKysmDcXMU5LgVgNP cqNAtb9EzcQBKMtCIoI
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Om du tittar på circeln en gång till så ser du att de inte bara testar de sjukaste. Större delen är ju milda, men t.om asymptomatiska testas och utgör hela 6%

Man testar inte _bara_ de sjukaste, men de är förstås kraftigt överrepresenterade. I princip alla med svåra symptom testas, men majoriteten av de med milda symptom testas inte.
Citera
Medlem
Det här med att förskola/grundskola inte går att stänga:

Hur många barn har föräldrar där båda arbetar inom vårdsektorn? OM så är fallet, vårdyrket är ju förlagt över hela dygnet, kanske kan man arbeta olika. Båda måste ju inte arbeta kväll.. har själv lagt tid på så vis när min partner och jag hade möjligheten. Detta för att barnen inte skulle behöva gå mycket på förskola och få umgås med oss föräldrar.. fattar inte varför inte fler strävar efter det.(Just det, glömde att folk inte vill vara med sina barn )

dessutom kanske detta kan få Sverige att släppa tankar om att barn inte kan någonting och måste bli uppassade dagarna i ända, kanske kan en 9 åring klara sig en dag hemma själv, utan att soc behöver få en orosanmälan..

När tror ni skolorna stänger?
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det står ju på cirkeln vad det betyder, men du kanske inte kan engelska?

Jag pratar om vad du säger att siffran betyder. 30% av de med corona är inte svårt sjuka. Du ljuger, rakt upp och ner
Citera
2020-03-18, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
VA!? Jag har inte läst nyheterna på halva dagen

Gjorde dom inte alls... bara om man bor i Storbritannien
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Skolorna stängde ju idag?

Va nej vart står det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Är man över 80 år så är döden en verklighet man måste tackla oavsett pandemier eller masshysteri.

Medelåldern för de som dött av coronaviruset i Italien är 81 år.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjuka-aldre-man-det-ar-de-som-dor-av-coronaviruset
.

En fullständigt normal siffra alltså

Det är sant, men mina släktingar i Afrika är båda 70+. Dessutom verkar de varken bekymrade för att smittas och dra hem skiten eller att bli strandade i Namibia.

Levde de i verkligheten hade de inte åkt.

Well well de får skylla sig själva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in