2020-03-18, 19:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Sorry. Men en svenska forskare (och kollegor som han frågade) sade att det skulle vara en biologisk sensation om man inte skulle få nån form av immunutet för viruset efter att man fått smittan.
Ja om man inte fick någon alls i ens en vecka ja. Givetvis.

Värst vad de ska vränga orden.
Citera
2020-03-18, 19:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Vi kan lägga ytterligare ett klassiskt "Tegnellskt" uttalande till listan:

2020-03-18 klockan 14: "Vi ser tecken på förbättring och vändning, särskilt i norra Italien"

4 timmar senare så trillar de värsta siffrorna i antalet döda och smittade in från just norra Italien, med ett fruktansvärt hopp upp i dödstalen.

Det är nästan så man kan vara säker på att när Anders Tegnell säger något, då blir det inom kort precis tvärt om.
Citera
Medlem
Grekland har nu 418 bekräftat smittade med coronaviruset, enligt myndigheterna där, skriver The Guardian. 31 fall det senaste dygnet. Av det totala antalet smittade vårdas 79 på sjukhus och 13 av dem är kritiskt sjuka. De drabbbade har en medelålder kring 70 år.
(Aftonbladet)
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sverige kvar av alla länder på jordklotet, eller menar du i EU?

Sverige stänger grundskolan när man har ett underlag som talar för att det är lämpligt, kanske på måndag, Folkhälsomyndighetens Tegnell uppger att man väntar siffror i slutet på veckan.

Tegnell väntar inte på några siffror. EU kommer troligtvis att tvinga Sverige annars är deras plan att offra väldigt många liv.

Här är rapporten som fick US och UK att ändra sig. Rapporten som regeringen och FHM inte låtsas om.

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det går snabbare. Vi ligger knappt 3 veckor efter Italien. De hade första dödsfallet 21/2 och vårat var 11/3, det skiljer 19 dagar.

En vecka efter vårt första dödsfall är vi uppe i en takt på 2-3 om dagen. Italien hade vid motsvarande tidpunkt kommit upp i 4-5 om dagen. Så om vi antar att vi fortsätter ligga på ca halva Italiens siffror, så får vi:

Om en vecka: 25 per dag, 100 totalt (Italien låg på 50 om dagen, 200 totalt)
Om två veckor: 75 per dag, 600 totalt (Italien låg på 150 om dagen, 1200 totalt)
Om tre veckor: 200 per dag, 1500 totalt (Italien är upp i >400 om dagen, nästan 3000 totalt)

Men Italien (och mer än 30 andra länder) har betydlgit fler intersivvårdplatser per capita än oss.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_hospital_beds
Senast redigerad av Jettz 2020-03-18 kl. 19:05.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Vi kommer närmare och närmare dagen då FHM med Anders Tegnell i spetsen beslutar om att samtliga som inte är i riskgrupperna ska bli tvångssmittade, så att vi har 2-3 veckor där alla är sjuka och sedan kan vi gå vidare då vi utvecklat en flockimmunitet.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Kanske är Italien, jämte Iran, det land där befolkningen skiter mest i råd som ges av myndigheterna...?
Det tror jag inte att jag kan hålla med dig om (i den här frågan), i varje fall inte utifrån från rapporteringen nerifrån.

Sen så finns det de som skiter i råden av en eller annan anledning. Men de finns ju också här, t ex pensionärer (de det ju har pratats mest om som riskgupp och som väl brukar vara försiktiga av sig) som verkar lalla omkring i sin egen värld.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Skulle handla idag och märkte att folk i kön inte höll avstånd(inte för att det gör en stor skillnad men ändå) , för i helvete är folket IQ befriade i det här landet? Håll avstånd minst 1 meter kan det vara så jävla svårt?
Min erfarenhet är den motsatta. Var och handlade senast igår och även dagen innan. Tänkte inte på det först men jag ställde mig automatiskt en bra bit ifrån den framför mig som stod i kassan. När jag vände mig om såg jag att personen bakom gjorde likadant och det var ju väldigt bra.

Inte var det slut på något i butiken heller, inget märkbart i alla fall.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Om det inte är brist på tester, är det kanske bristen på skyddskläder som omöjliggör bredare testning i Sverige?

Det kan ju faktiskt bara så att Sverige testar nog många.

Så många som möjligt kan vara mer än nog.
Citera
2020-03-18, 19:02
Medlem
Idiotsveriges avatar
Nu stänger UK skolorna oxå, efter 33 till döda idag.

De är sena på bollen, dock inte lika sena som Sverige. Vi är nu det enda landet i Europa som inte stängt alla skolor.

https://www.theguardian.com/politics/live/2020/mar/18/uk-coronavirus-live-boris-johnson-pmqs-cbi-urges-government-pay-businesses-directly-saying-350bn-loa ngrant-package-not-enough
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foppaland
Ålder på den som avled igår? Man är jävligt snabb på att berätta när de är ngn som avlider pga underliggande sjukdomar...

Ja, det är väl inte så konstigt egentligen att de är snabba med att säga det. Folk är ju redan panikslagna över allting.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nästan 500 döda på en dag. Sjukt!

När kommer vi börja se en ökning av dödsfallen i Sverige tro?

Kommer bli mer. 90% av alla (data från igår) på intensiven i Italien var 50+.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in