2020-03-18, 18:58
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Och menar du videon med kineser som packar döda småbarn i liksäckar så vad det faktiskt inte jag som la upp den. Jag har mest bara länkat nyheter, och en och annan kanal som visar privata inspelningar från invånare i Iran och Kina. Så skyll inte allt det på mig.
Vi får se hur Tysklands statistik utvecklar sig. Italiens siffror är ju extremt oroväckande det medger jag.
Citera
Avslutad
Citat:
Dödssiffran i Italien stiger och under onsdagen har 475 nya dödsfall konstaterats – högsta siffran för en dag bland alla drabbade länder,
expressen
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/finland-stanger-granserna-viking-line-staller-in/
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Ja, om man haft kapacitet att behandla skulle troligtvis de unga överlevt.

Därför är det extra skrämmande att regeringen och FHM så lättvindigt väljer att offra så många människoliv när man VET att unga friska kommer att stryka med, troligtvis i höga antal.

För det krävs en ohämmad smittspridning i samhället som snabbt leder till en total kollaps av vården, där det väller in unga och friska med utvecklad "novel coronavirus-infected pneumonia" (NCIP), och antalet intensivvårdsplatser inte räcker till ens för den gruppen.

Det är mera troligt att Sverige hamnar i en situation likt den i Lombardiet, där de över 60 nekas all vård för att rädda de unga och friska.

I så fall gerontocid signerat FHM och Regeringen
Citera
2020-03-18, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det rasade inte in i Italien heller, i början. En vecka efter första dödsfallet hade de totalt 21 döda. En vecka efter vårat första dödsfall har vi 10 döda. Fortsätter det på samma sätt, dvs att vi ligger på ca hälften av Italiens siffror, så är vi om tre veckor uppe i >200 döda om dagen.

Men vi har vidtagit åtgärder innan det börjar rasa in dödsfall, vilket bromsar upp.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
En nära framtid i Sverige pga hamstring och det nuvarande läget; en liten återblick hur det var förr under första och andra världskriget.

https://stockholmskallan.stockholm.se/teman/stockholm-ater/ransoneringen/

Parkerna blev åkrar
Under första världskriget drabbades Stockholm av hungersnöd. Vädret var dåligt och det blev missväxt. För att lösa problemen började man odla potatis och grönsaker i koloniträdgårdar, parker och på andra allmänna platser. Här kan du se en journalfilm från maj 1917 där man odlar grönsaker i Vasaparken.

Kaninkött blev vardagsmat
För att lösa den akuta köttbristen började många att föda upp kaniner, till exempel vid flera av Stockholms koloniområden. Rasen man satsade på kallades för belgisk jätte och kunde väga 7-9 kilo.

Det var hungerskravaller i Stockholm i början på 1917
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ja man får ta till tvång och förklara situationens allvar för dem. Man kan inte offra landets ekonomi för att Gunnar, 93, med kol och skrumplever, vill ta en promenad genom city.

Man ska komma ihåg också att gamla människor faktiskt tvångsomhändertas pga tex demens. Och om man låter gamla människor göra som de vill och "får skylla sig själva om de blir smittade", då skulle man kunna tänka ungefär samma med dementa personer som inte kan ta hand om sig själva. Men så gör man ju inte, och därför kan jag tycka att begreppet "oförmögen att ta hand om sig själv", bör utvidgas så att det även inkluderar människor som inte tar hand om sin hälsa, tex de som struntar i Coronaviruset. Eller så slutar man tvångsomhänderta dementa och även allvarligt psykiskt störda personer. Bara att välja.
Senast redigerad av vemsa 2020-03-18 kl. 19:02.
Citera
2020-03-18, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
WHO säger att orsaken till att världen inte lyckas stoppa viruset är att en del länder väljer att inte testa nog många, trots att kapaciteten finns. Detta är helt uppenbart riktat till bland annat Sverige. KOM IGEN NU TEGNELL, KÖR FÖFA-AN!

Om det inte är brist på tester, är det kanske bristen på skyddskläder som omöjliggör bredare testning i Sverige?
Citera
Medlem
MrAndress avatar
Till alla ni muppar som tjatar om ungdjälvlarnas skola!

Där min son går i skolan är problemet att det snart inte finns några lärare, eller pedagoger till fritidsverksamhet.

Det är en relativt liten skola men har haft över 12 personer ur personalen borta pga av sjukdom.

Så att man kan behöva stänga är för att dom vuxna insjuknat och det inte finns personal kvar att ta in.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Svenskar har en tendens att vägra ta hårda beslut. Följa hjärtat. Den här gången verkar det vara tvärtom.

Hela Europa kommer drabbas hårt. Det är oundvikligt. Sverige kommer nog komma bäst ur situationen genom att inte göra för mycket. Som kocken säger, det svåraste är att inte vända på steken.

Exakt

Det gäller att lita på sina kunskaper och förståelse, då brukar det bli bäst.

Vad resten av EU pysslar med kan vi skita i, typiskt fårskalligt beteende att springa efter flocken rent instinktivt, brukar inte sluta bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Hälften under 50 år

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/40-a-50-nederlandse-coronapatienten-op-intensive-cares-meer-dan-de-helft-is-onder-de-vijftig~a058aad 2/?referrer=https://www.youtube.com/watch?v=efaDuE-XEi4

40 till 50 holländska koronapatienter på intensivvården: "Mer än hälften är under femtio"
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
expressen
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/finland-stanger-granserna-viking-line-staller-in/

Nästan 500 döda på en dag. Sjukt!

När kommer vi börja se en ökning av dödsfallen i Sverige tro?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Är inne och kollar på intensivvårdsregistret på influensaportalen, sorterat på dödsfall.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/veckovis

Ser det inte jävligt konstigt ut, i synnerhet när man tittar på alla tidigare säsonger? Ser ut som 13 inrapporterade dödsfall v.2-11 som inte borde vara där - coronan redan värre än vi vet?

Gå gärna in och kolla och rätta mig om jag har fel.

Vad jag kan se som är konstigt är att Corona patienter inte syns här, om jag tolkar det rätt. Går man in på nuläget, och kollar Huddinge, Solna så finns inte den uppgång man förväntat sig, dessutom saknas data från feb och mars på sina ställen.
https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/koll-pa-nulaget
Kanske någon som förstår detta bättre kan förklara vad vi tittar på? Staplarna jag förväntat mig finns inte där...

Är det fejk alltihopa, är vi utsatta för ett grymt pratical joke i Sverige, man har isolerat oss från omvärlden, och matar oss med fejknews? Inget av det vi läst om har hänt?
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2020-03-18 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in