2020-03-18, 18:41
Medlem
Covids avatar
Vi kanske står inför ett regiminitierat gerontocid…

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jahapp, Sverige verkar ju fortfarande köra på herd immunity medan experter runt om i världen säger att det inte funkar.
Citera
2020-03-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jo det är faktiskt kusligt precis enligt förväntan. 2 nya döda idag, och 10 döda totalt.

Prognos:
Om en vecka: 6 per dag, 34 totalt
Om två veckor: 15 per dag, 112 totalt
Om tre veckor: 39 per dag, 298 totalt
Om fyra veckor: 54 per dag, 604 totalt
Om fem veckor: 104 per dag, 1167 totalt (här någonstans är vår situation som Italiens, idag, i förhållande till folkmängd)
Om Stockholm har lock down redan nu, så borde ju peaken komma inom 3-4 veckor.
Vi kommer då således inte komma till vecka 5.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Storbritannien stänger alla skolor from fredag

-bara sverige kvar nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Ingen fara våra experter vet bäst. Först när vi börjar få 10tals avlidna per dag så kanske då kanske kommer skolorna att stänga.

475 döda i Italien idag!!! Ingen fara, i Sverige ser man folk fortsätta leva som vanligt, skolor fungera som vanligt ingen anledning till oro och panik!

Sverige måste först ändra lagen för att det ska vara möjligt att stänga grundskolor. En lagändring hoppar man kunna klubba igenom på måndag. Från och med då är det möjligt att stäng alla skolor. Dvs om jag förstått det hela rätt. Rätta mig om jag har fel.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ja, det brutala sättet är att 70% får smittan så att flockimmunitet utvecklas. Det humana sättet är att vaccinera befolkningen.
När det gäller den årligen återkommande säsongsinfluensan så vaccinerar man bara riskgrupper. Det lär bli ohållbart att vaccinera hela jordens befolkning varje gång Corona dyker upp.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Den förväntade effekten när vården inte hänger med. Därav det vi ser hända i världen.

Ja, om man haft kapacitet att behandla skulle troligtvis de unga överlevt.

Därför är det extra skrämmande att regeringen och FHM så lättvindigt väljer att offra så många människoliv när man VET att unga friska kommer att stryka med, troligtvis i höga antal.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Omvärlden tittar på oss med bestörtning hur vi hanterar det här. Skulle inte förvåna mig om kineserna ett tu tre nuke:ar Stockholm. Så där, dekontaminerat!

Ja Sverige är ju en risk för omvärlden, precis som Kina har sagt. Vi kan för fan bli isolerade pga stängda gränser mot oss i framtiden.

Eller åtminstone reseförbud.
Citera
2020-03-18, 18:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Ingen kommer dö i Sverige var ett av hans tidigare uttalanden. Riktig klippa den där Tegnell..Sveriges Dr Mengele experimenterar med sin egen befolkning. Ny Nurnbergrättegång krävs av Svenska folket.. Återinför dödstraffet och politikeransvaret.

Då vill jag att du plockar fram bevis för att han sagt det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Vad tror ni händer i Italien egentligen? Kan det verkligen bara skyllas på gammal befolkning? Och är inte de i karantän sedan 10 dagar? Hur kan de ha sådana siffror?

Skrämmande siffror, ja, men de som dog idag var nog smittade sedan två eller tre veckor. Karantänens positiv effekt kommer troligtvis dröja något.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Jadå, barnen kommer få gå i skolan. Väldigt många yrken kommer ses som samhällsviktiga!!

Japp. I Sverige brottas vi med att några kanske måste ta hand om samhällsviktigas barn. Det bryter mot likhetsprincipen enligt Tegnell.

Bättre med döda i 10.000-tals än 1000-tals bara det är likhet.

Förutom rikas barn, så långt tänkte han inte.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
När jag kollar på vad som händer i Italien får jag ångest.

Det är vad vi har att vänta.

Samma här.

Vi ligger ju ”2-4 veckor efter Italien”. Minns inte riktigt vem som sade det (var det Corona Bob Tegnell?) men April blir nog ingen rolig månad för Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Dödligheten i Norden för corona ligger hittills alltså på 0,3%. Notera då även att majoriteten av fallen inte räknats med i statistiken eftersom sjukdomsbilden varit så mild.

Jag tror däremot att hundratals fullt friska människor kommer begå självmord av den ekonomiska kollapsen som kommer följa. Tusentals kommer antagligen bli hemlösa. Ännu fler kommer sitta med betalningsanmärkningar. Hypokondrin och masspsykosen har sitt pris.

... som har sitt ursprung i folkhälsomyndighetens otydlighet.
Citera
2020-03-18, 18:44
Medlem
Italien passerar förmodligen Kina i antal döda redan i morgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in