2020-03-18, 14:49
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Värdelösa siffror. Man mäter inte samma sak som tidigare, detta är enbart sjukhusfall.
De är jag medveten av. De går inte att jämföra med andra länder eller tidigare fall, mer än möjligtvis senaste dagarnas svenska siffror.
Men att de ökar trots att man testar färre visar ju att de börjar eskalera i större omfattning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jaaaaaa! Enda bra med corona hittills.

EUROVISION ställs in!!!

Nu blir det uppror bland alla de goda taco-ätande och såååå toleranta och HBTQ-vänliga medelklass-svennarna ute i villaområdena. Detta var droppen som fick bägaren att rinna över. Det mest viktiga av allt det viktiga i livet.. Det som svennar brinner och lever för mest av allt i livet ställs in! Nu kommer Sverige gå under!
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Enligt FHM så kan vi vanliga idioter aldrig hantera att ta på oss en mask.. Vi måste gå långa utbildningar för att ens ha en chans att lyckas med detta...

Reportern frågade om den vanliga skyddsmasken som gör att vi skyddar andra om vi är smittade själva.
Det var Tegnell som började prata om den mer avancerade masken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Envisa.

Sen är det också svårt att till en början gå ut med informationen att allt är lugnt, det är ingen fara och alla andra är larviga. För att sedan bara vända på klacken och börja sätta gränser.

Många av den generationen som nu är ute och ränner är uppväxta i ett fattigare Sverige, där de redan upplevt en hel del när det gäller andra sjukdomar osv. så därav tar det lite mer med ro, men faktum är ju att det är de som är mest i riskgruppen och till slut ändå belastar vården när de liksom blir mest akut sjuka. Sedan om det blir väldigt många på en gång, vilket det redan är på väg till, så kommer ju de knäcka hela vårdapparaten.
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Socialministern har presskonferens nu, och skäller ut övriga EU-länder efter noter, för att de inte vill släppa sina lager av skyddsutrustning till Sverige.

Detta efter att svensk offentlig verksamhet har skitit i att hålla ett beredskapslager.

Så jävla bra, svärje ska ha all skit. Landet som älskar att peka med hela handen o läxa upp övriga, samtidigt som man är överlägset bäst på att vara sämst. Kan bara skratta 🤣
Citera
2020-03-18, 14:50
Medlem
Covids avatar
Absolut, fördubbling var tredje dag.

Citat:
Ursprungligen postat av aina08
De är jag medveten av. De går inte att jämföra med andra länder eller tidigare fall, mer än möjligtvis senaste dagarnas svenska siffror.
Men att de ökar trots att man testar färre visar ju att de börjar eskalera i större omfattning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Ja?

Vi sitter och gnäller på att Roche har slut på reagenter medans andra länder har tillverkat sina egna tester under tiden. Nu är många länder mer eller mindre klara och kör full marchfart.

Vi sitter kvar och har därför brist på tester även för sjukvårdspersonal.

Sverige 4600 tester.
Sydkorea 225.000 tester.

Kina skickade väl nyligen 100.000 testkit till Fillipinerna, Kina har själv testat över 1 MILJON om dagen.

Detta är så otroligt misskött! Idag kritiserade FHM sjukvården för att inte vara beredd. Beredd på vadå? FHM har spelat ner risken hela tiden fram tills typ idag, idag är det helt plötsligt kritiskt och många kommer dö.
Kan Sydkorea och Kina idag testa och se om man har haft viruset efter man har tillfrisknat?

Min uppfattning var annat, just nu kan man enbart testa de som har en pågående virusinfektion. Dessutom fortfarande med viss osäkerhet i testmetoden.

Problematiken där ligger i att du kan va negativ idag, men positiv imorgon. Varför är det viktig för Sverige att testa en stor population med osäkra testmetoder?

Har jag missat något här så upplys mig gärna.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Mörkertalet smittade är förmodligen enormt. Inte för att man inte testar utan för att det i detta läge saknar betydelse. 80-90% känner inga symtom alls har det konstaterats av tester i Italien. Dvs, de flesta smittade känner inte ett skit. Viruset är helt ofarligt för den absoluta majoriteten. Däremot dör gamla, multisjuka och svaga som flugor vilket inte är bra så klart. Men den största oron är nog inte viruset i sig, utan vilken effekt detta får på vården och ekonomin.

Som jag ser det borde unga, friska och starka vara ute och leva som vanligt medan vi isolerar riskgrupperna. Ser ingen mening med att stänga ner hela samhället.

Detta, det fetade, är nog det som borde varit det allenarådande, redan från början - det tror jag med.
Citera
2020-03-18, 14:51
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De flesta kan sannolikt ta på och av en mask rent fysiskt.

För att den ska garantera ett fullgott skydd måste man också veta lite om patogener, hur de smittar, hur man neutraliserar dom, vilka ytor de kan finnas på, hur man kan kontaminera ytor genom slarv, hur man sanerar, finns mycket.

Tro vad du vill, .men så det.

Men att det inte är någon poäng för allmänheten att ha masker för att vi helt enkelt är för dumma... Jag köper det inte.

Skickar man ut masker med ett informationsblad eller liknande så hade det nog inte varit så jävla svårt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Det kanske vore på sin plats att du slutar missförstå allt? Eller ja - ljuga.

Lite svårt att förstå vad du menar faktiskt. Jämfört med gårdagens presskonferens så har ju budskapet faktiskt mildrats betydligt:
- Man är inte längre lika bestämd på att 70-plussare behöver isolera sig
- Inte längre lika viktigt att vara hemma flera dagar om man känner sig krasslig
- Igår var det också att alla som kan jobba hemma borde göra det, men idag är det "upp till var och en"

Sen beskrevs inga nya siffror över smittade, vårdade eller ev. döda. Detta borde väl rimligtvis tolkas som att det inte finns några nya fall.

Vad har jag missförstått eller ljuger om?
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Nu blir det uppror bland alla de goda taco-ätande och såååå toleranta och HBTQ-vänliga medelklass-svennarna ute i villaområdena. Detta var droppen som fick bägaren att rinna över. Det mest viktiga av allt det viktiga i livet.. Det som svennar brinner och lever för mest av allt i livet ställs in! Nu kommer Sverige gå under!
Om du inte gillar Sverige och svenskarna tycker jag att du ska åka hem igen, jag ställer upp och betalar din resa som endast blir en enkelresa. Gör oss sedan tjänsten att inte komma hit igen för vi vill inte ha dig här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Vi kanske borde ha anlitat dig istället och alla andra superepidemologer här på Flashback. Seriöst, vilka jävla töntar ni är.
Det gör ont att vi hade rätt? Nej, vi är inte epidemologer men därimot följde vi och studerade andra i världen, lyssnade på Kinas och nu Italiens varningar. Man kanske borde lära av mästarna i Asien, dom där med stor erfarenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in