2020-03-18, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ja men det har det ju. Kapaciteten är ultralåg för att vara i ett välfärdsland. Blir läkarna sjuka så brakar det samman.
I vilken typ av land skulle detta innebära något annat?
Citera
2020-03-18, 09:16
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf&ved=2ahUKE wjsiczSw6PoAhXkwcQBHXQEAV8QFjAAegQIBxAC&usg=AOvVaw 2kjS4kxOyW7I3ZAX_iEFSy

Och vad menar du att en influensa beror på?
Jag uttryckte mig klumpigt så lägg ner ev frågor på vad eller hur jag menade.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
På Twitter trendar Tegnell. Jag undviker vanligen Twitter som debattforum, det är som att delta i ett stormöte med grälsjuka och ondsinta människor. Plus högerextremistiska och nationalistiska troll.

Att tillbringa sin tid på Twitter är något av det destruktivaste man kan företa sig. Men jag gör ett undantag för att se vad som står om Tegnell.

Man måste sluta lyssna på denna idioten!

En annan påstår att Tegnell vill ha ihjäl svenska folket och kallar honom landsförrädare.

Som tur är har Anders Tegnell inte tid att läsa om sig själv. Antagligen är han också för smart för att kasta bort sitt liv på sociala medier.

Ingen människa i vårt land befinner sig under större tryck än Anders Tegnell. Varenda svensk tycks ha åsikter om hur han sköter sitt arbete. Alla vet vad man borde göra i stället.

Hur man bekämpar en farsot är ingen exakt vetenskap. Vetenskapen är fundamentet men utifrån den måste de ansvariga göra taktiska bedömningar.

Den ropande kören anser att Tegnell ständigt gör för lite.

Skjut! Skjut människa! skriker de panikslagna.

Att i det läget framträda dagligen och förklara varför man måste vänta är just heroiskt.
Anders T får bära hundhuvudet för sin chefs och de styrandes idioti.

AT är teoretiker. Det är våra politiker som bär ansvaret, ytterst.

De flesta reagerar med rädsla och pekar ut en syndabock.
Det sagt, så ska AT tillbaka till skrivbordet där han hör hemma!
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Nu kommer alla självutnämnda experter och domedagsprofeter att skrika...

Enligt influensarapporten från WHO, så testades individer mellan den 17/2 till 1/3.
Då framkom det att över 62.000 människor hade influensan. (A och B typen)
Det är nästan 4700 per/dag.

https://www.who.int/influenza/surveillance_monitoring/updates/latest_update_GIP_surveillance/en/
Varför skulle man skrika över att en sjukdom som bara har en liten bråkdel av coronavirusets dödlighet har smittad 62 000?
Citera
2020-03-18, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Har tidigare aldrig haft en tanke på att man kan dö av den vanliga influensan. Sedan man började vaccinera sig har man tänk det är jobbigt att bli sjuk, skönt att slippa det om man tar sprutan.

Man om att dö tänker man att de är de riktigt dåliga som ska dö inom ett halvår av någon orsak vilken som helst och det råkade bli en influensa i stället för en förkylning. Naturen har sin gång bara.

Men nu har döden krupit närmare, inget vaccin och ett farligare virus. Nu ska många dö flera år innan det är normal för dem att dö.

Så är det, oftast är det 65+ år som uppger 92-95% av dödsfall kopplade till influensa. Ändå är det bara 50% av den gruppen som vaccinerar sig.
Säsongen 17-18 var ett extrem år(men ändå ingen större nyhetsrapporteringen), vanligtvis är det runt 200 som dör.
I år är det till och med lägre, än så länge mellan 75-100 stycken under säsongen. Influensan är mindre i år. Vilket är tur med tanke på Corona.
En kombination av 17-18 säsongen plus Corona hade varit extra tufft.

Om säg 2 år(min gissning) kommer Corona fortsatt drabba människor men i takt med att personer skapar viss immunitet och eventuellt vaccin så kommer det ses som en del av vår vanliga influensasäsong. Det kommer fortsatt döda folk men i samma nivå som influensan och bli en del av vår vardag. Alltså ha noll nyhetsvärde.

Virus är en del i människans natur. Nu blev skillnaden att vi inte hunnit försvara oss på samma sätt.
Men som sagt, man ska inte i nuläget få panik för att det i Sverige rapporteras om dödsfall i Corona.
Tänk tanken om media rapportera dagligen om dödsfall i vanlig influensa, då hade vi inte tagit den så lätt som vi gör idag. Under säsongen 17-18 hade media rapporterat om 4-5 dödsfall varje dag i vanlig influensa, hade nog blivit lite panikkänsla.
Citera
2020-03-18, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Nej, vi har en misslyckad svetsare vid rodret. Det inger inget hopp alls. Därför vi har det så pass dåligt som vi har det. Hade man varit mer proaktiv så hade det sett bättre ut.

Det finns iofs ingen anledning att tro att andra regeringar hade gjort bättre ifrån sig. I detta fall har ju alla partier inklusive SD ställt sig bakom regeringens handlande. Kom ihåg att nästan 100% av världens politiker är totalt inkompetenta. I Sverige finns inte en enda bra.

Hoppet är stort dock kollar man statistik är Sverige än idag bland världens bästa länder på nästan alla punkter. Å syftar du på smittan nu kommer ju typ ingen dö oavsett om alla får det.
Citera
2020-03-18, 09:18
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Tror nog han är ganska rätt ute där, lite i överkant t.o.m. 100 000 smittade, skulle innebära att 210 st av de inloggade på Flashback just nu, skulle vara smittade, det skulle vi märkt av såklart. Hur många här i tråden säger sig blivit smittade? Har hängt med sporadiskt bara, 4-5 st? Kan man slå fast hur många % av flashbacks användare som är smittade, så har man en bra uppskattning på riket som helhet, det är ett rejält underlag att gå på.

Med reservation för hur ärliga folk är här såklart, kan gå troll i en sån undersökning givetvis, men intressant ändå...

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/halften-av-alla-de-testade-hade-corona-utan-symtom/
Många kan ha coronaviruset utan att veta om det.

En studie från en liten by utanför Venedig visar att hälften av alla som smittades av viruset inte hade några symptom.

En liknande studie från forskare på Columbia University i New York varnar att så många som 86 procent av de som smittas inte visar några, eller bara få lättare symptom – och att det var detta som drev på spridningen i Kina.

Jag tror att vi har fler smittade än vi vet.
Citera
2020-03-18, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Ditt immunförsvar kan normalt bekämpa mindre mängder virus som du attackeras av..men får du mängder av virus samtidigt i dig så orkar inte immunförsvaret stå emot och viruset kan föröka sig ostört..

Men får jag ett allvarligare sjukdomsförlopp om jag blir smittad av en högre dos virus?

Eller är det bara större risk att jag faktiskt blir smittad?
Citera
2020-03-18, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
0,8-1% dödlighet.
5,5 (ca) finländare.
30% smittade.

Dödlighetsprocenten är från Sydkoreas statistik.

Ok, jo de siffrorna är bekanta. Jag är dock övertygad om att mörkertalet smittade är väldigt stort, men antalet döda är en bra siffra att utgå från. Hur det blir med dödlighet i antal får vi väl se helt enkelt. Jag tror det slutar med lägre siffror än vad som kan väntas utifrån en dödlighet på 0,8%.
Citera
2020-03-18, 09:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Att tokjaga för att bromsa smittan. Kan det ta bort nödvändiga resurser från just sjukvården?
Är väl detta som konstaterats av befintlig och pålitligare statistik. Dödligheten är låg. I princip utifrån Sydkorea siffror mindre än 1%
Kom igen nu... vad är det du tror Sydkorea har gjort för att rädda liv och hålla nere antalet döda?

Italien har 24 ggr fler döda jämfört med Italien. 24 ggr fler!!! De hade första dödsfallet samtidig och de har lika stor befolkning.

Edit:
Oops. Det var en gammal siffra. Enlig Worldometers har Italien nu 30 ggr fler döda än Sydkorea.
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-18 kl. 09:26.
Citera
2020-03-18, 09:20
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Det finns iofs ingen anledning att tro att andra regeringar hade gjort bättre ifrån sig. I detta fall har ju alla partier inklusive SD ställt sig bakom regeringens handlande.

Hoppet är stort dock kollar man statistik är Sverige än idag bland världens bästa länder på nästan alla punkter. Å syftar du på smittan nu kommer ju typ ingen dö oavsett om alla får det.

Många andra länder som inte har vänsterregeringar har hanterat det bättre. Många i Sverige kommer att bli smittade och alla dödsfall får regeringen ta på sig. Sverige tappar konstant plats på listan i välfärdsligan.
Citera
2020-03-18, 09:21
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
De flesta verkar in fact vara medelålders. Att döma av vad jag sett på affärer iaf. Typ 40åringar.
Just dasspapper verkar varenda djävel bunkra. Sett så många cyklar och shoppingbags för att inte nämna var och varannan i affären.
Själv har jag bara 9 rullar (mitt höll på att ta slut så köpte ett 8 paket som vanligt). Hur skall det gå kommer det att räcka?

Så länge aftonbladet finns i butiken finns det alltid något lämpligt att torka sig med i arschlet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in