2020-03-17, 21:07
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Nådig smittspridning bland folk som ska fynda till brakpriser nu alltså. Herregud.
De är inte helt roligt att jobba i butik just nu när folk ska komma in och testa smink och parfym som om det vore en helt vanlig dag. Folk tar på allt, hostar och snörvlar men måste ändå köpa sina strumpbyxor och läppstift. Även om antalet kunder sjunkit så verkar vissa inte fatta någonting om riskerna.
Varför kan man inte använda näthandeln om man nu måste shoppa just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tänk om dom kunde vara lite kreativa. Snabbt slå om till hemleveranser osv. Nu funkar det ju dåligt för vissa typer av butiker, men många skulle kunna ha lite snurr.

Själv äger jag en ganska stor affärsfastighet, ska bli väldigt spännande att se hur många som klarar hyran redan denna månaden. Har god likviditet, så kan hålla ut länge, men räknar med nollresultat i år.
Ja de kommer att vara många som inte kan betala hyrorna. I de stora köpcentrumen är det nästan tomt på folk i många städer. Många lokaler kommer att stå tomma till sommaren tyvärr...
Hemleveranser fungerar kanske om man har mindre verksamhet. De stora har nog svårt att få till det med kort varsel om man inte haft sådana tjänster tidigare.
Men Handels och butikerna borde hänvisa kunder att handla mer på nätet istället för i butikerna just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ny kritik! Sveriges åtgärder håller inte.
Läs!
https://twitter.com/dagenssamhalle/status/1239979060085657601

Utmärkt artikel.

Citat:
Går det inte att räkna smittade av coronaviruset går det inte räkna ut kurvan och veta när en viss insats ska sättas in. Vi behöver därför veta att den politiska ledningen fattar beslut baserad på all tillgänglig erfarenhet och forskning – inte bara den fakta som företräds av experter som råkar inneha högsta myndighetsämbet.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag läste i expressen om att det nu talas om att ev stänga grundskolor på måndag också.
Två jag känner i Uppsala får ej gå till Universitetet från och med i morgon.

Två andra som arbetar i Stockholm måste arbeta hemifrån, trotts att ingen utav dem är sjuka.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
HIV-mediciner och malariamedicin verkar också ha effekt. Malariamedicinen for att malariaparasiten utnyttjar samma receptor på röda blodkroppar som coronaviruset.

Remdesivir har redan godkänts av läkemedelsverket att användas mot corona. (Ebola-läkemedlet). Problemet är att det måste produceras och distribueras
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
GW sa nyss att vi kommer att fixa Coronan, om någon påstår motsastsen så är jag förvånad...
Citera
2020-03-17, 21:08
Medlem
Fortsätter att krylla av äldre på stan och i butiker. Märkte av en stor skillnad i min medelstora stad idag, gällande yngre. De äldre fortsätter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chad-Thundercock
Varför sitter ni och firar det här EU beslutet, kan någon förklara hur inreseförbud till Europa ska hjälpa när Europa redan är smittans epicentrum i världen?
Just det beslutet är nog mest bara en politisk grej snarare än en medicinsk fråga.

Folk anser inte att man ska få resa runt hursomhelst nu helt enkelt. Lika bra att låta massan bli nöjd nu när det mesta ändå redan är begränsat.

Också för att folk ska ta övriga uppmaningar på större allvar.

Jag hade nog gjort samma sak.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-17 kl. 21:10.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
GW sa nyss att vi kommer att fixa Coronan, om någon påstår motsastsen så är jag förvånad...
Frågan är mest när. Vi fixade pesten också.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Skit i det, det viktigaste är att rädda så många 80-åringar vi kan. De kan väl bara stämpla när de inte något jobb längre?
Självklart ska så många som möjligt räddas oavsett ålder.
Butikerna borde stänga ner och ta sitt ansvar att hindra folk från att springa i affärerna just nu, men de försöker fortfarande tjäna pengar istället.
Citera
2020-03-17, 21:09
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Hans prognoser har ju stämt hittills, så det är nog en korrekt prognos nu också...

hoppas han har rätt men det är ju inte mycket som tyder på det.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Så nu vart vi tvingade till att stänga gränsen? typ?

Jag kan höra S paniken i huvudet.

NEJ!!!!!!!!!!!! Herregud!!!!!!!!! VAD SKA FOLK TRO!! Vi är ju inga rasister, fan fan fan. FORT! Gå ut med att vi klart tydligt vart tvingade till detta, vi är inte rasister, vi står inte med SD och vi kommer öppna hela Sverige gånger 200 så fort vi bara får, va så säkra på det.

Är gränsen stängd mot EU eller enbart den yttre gränsen?

Har vi några utlänningar som ligger på IVA i Sverige just nu?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Nix. Verkligen inte.

Det är helt orealistiskt att vi ska kunna bli av med det nu, och det ansåg jag redan i mitten av februari, därav skrev jag det också då.

Är inte riktigt med på vad du vill ha sagt med den retoriska frågan. Menar du att jag svänger i mina åsikter?* Eller att jag borde lyssna på dem?**

* Jag svänger gärna i mina åsikter om någon visar att jag har fel. Det tycker jag är ett sundshetstecken. Men detta har jag inte svängt på. Eftersom jag inte känner till något vettigt argument för varför jag skulle ha fel.

** Jag lyssnar på dem och försöker analysera vad de säger. Skulle de säga något sånt så hade jag trott att de har fel, om inte deras argument är jävligt bra såklart

De är ju kunniga, vilket ökar trovärdigheten. Men jag slutar inte att tänka bara för att någon berättar sin yrkestitel, så jag vill fortfarande ha förklaringar innan jag godtar någonting som går emot min uppfattning.
Det kan hända att vi måste göra precis allt vi kan för att utrota detta virus.

Det kan även vara slutet på demokratin.

Jag är benägen att hålla med dig om att det blir omöjligt att stoppa det nu (kunde gått tidigare), men beroende på vad detta är kan vi sakna alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in