Citat:
Ursprungligen postat av
vemsa
Under pressträffen tidigare idag, så tackade statsministern alla de som hjälper tex gamla att handla mm.
Jag hade hellre sett att han hade sagt något i stil med:
"Det behövs inte, vi har en fungerande hemtjänst i Sverige som har gått ut med information till alla hushåll. Så anmäl er till hemtjänsten istället, och hör om de behöver någon hjälp. Det är bara dumt att okunniga människor riskerar att smitta gamla och sjuka människor."
Sen hade jag också gärna sett att han hade sagt något i stil med:
"Många i Sverige oroar sig över var de ska ta vägen om de blir sjuka och bor tillsammans med flera andra, för att undvika att smitta dem. Vi har därför en tjänst på våran hemsida där ni kan gå in, och få plats i särskilda isolerade boenden om ni blir sjuka."
Men regeringen har kanske annat de vill lägga pengarna på än hemtjänst och isolerade boenden, tex stödpengar till SAS?
Sen så tycker jag att regeringen borde tvinga större livsmedelskedjor att ha särskilda öppettider för riskgrupper, ungefär som det här:
https://www.expressen.se/gt/butikschefen-marcus-har-extraoppet-for-riskgrupper/
Och kanske även ha särskilda butiker enbart för riskgrupper, och andra butiker enbart för smittade, där personalen samlar in och lämnar ut maten på ett hygieniskt sätt.
Eller ännu bättre, att alla butiker stängs och bara personalen får samla in och lämna ut maten till kunderna.
Många önskningar. Det hade ju varit bra om han kunde säga vad du önskar, men:
Hemtjänsten är dimensionerad efter det behov som fanns innan virusutbrottet, och det finns en enormt stor mängd hushåll med folk 70+ som inte är i närheten av hemtjänstbehov i vanliga fall. Vi pratar om ca 800 000 hushåll.
Särskilda boenden att upplåta till smittade personer för att isolera dem från andra familjemedlemmar, som de troligen redan smittat låter ju fint. Men dels så skall du nog inte skicka barnen till skolan om du är sjuk, och dels blir det rätt svårt att hitta typ 5 - 10 000 lämpliga och tillgängliga bostäder.
Särskilda öppettider för riskgrupper är redan på plats i flera butiker.