2020-03-17, 19:41
Medlem
blobben!!!s avatar
Vad tycker domedagspanelen om att det inte finns en endaste seriös källa som säger att mänskligheten kan stoppa viruset? Du kan dra ut på tiden lite om du vill, men i slutändan kommer det komma en våg av coronasjuka.
Citera
Medlem
Danmark har idag 82 personer som vårdas på sjukhus för covid-19 och 18 av dem vårdas på intensivavdelning.

Vad är Sveriges siffor?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Rimligare än din teori om 100.000 döda innan juli.
Alla länder har lagt i backväxeln, utom Sverige, sedan i morse.
Nu gör även FHM detta. Det är helt omöjliga siffror han presenterar om de ska kombineras med strategin om flockimmunitet. Han överger strategin nu.

Jag törs hävda att ny fakta om viruset framkommit.

Håll er smittfria!
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Okej, så:

- Skolor, universitet och högskolor stänger.

- Lag för att stänga ner grundskolor är på väg.

- Barnomsorg för föräldrar som jobbar med samhällskritiska tjänster.

- Alla som kan ska jobba hemifrån tillsvidare.

Har jag summerat det korrekt?
Nu gäller det att folk håller sin karantän.
Det enda jag tycker fattas är att samlingar över 10-50 personer ska förbjudas.

Sen tror inte jag att Sverige kan göra så mycket mer än att vänta ut det.

Rimligt vore väl nu att förbjuda alla samlingar över 10 personer. Hårt men kan inte se något annat? 500 pers nu är ju helt galet.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
bode ju öka r0 av att kalla samman hemvärnet för att bevaka en övergång just nu som inte kommer påverka r0 överhuvudtaget.

baserat på att kontakter mellan människor ökar inte minskar enkel matematik....

men man gör ju nåt iallafall hehe

Jag noterar att antalet soldater ifrån hemvärnet skrivs det inte om. Det får mig att tro följande :

-Det är ett mindre antal, säg max ett par hundra...
-Detta är mera avlastande natur för tull, polis och gränsbevakning..
-De står vid vanligtvis mera obevakade gränsövergångar.
-Vid dessa gränsövergångar, är det mera lokala hemvärnsgubbar..
Citera
2020-03-17, 19:42
Medlem
Danmarks motsvarighet till Folkhälsomyndigheten meddelar att man nu kommer att börja testa fler danskar för corona.

Vi då?
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Danmark har idag 82 personer som vårdas på sjukhus för covid-19 och 18 av dem vårdas på intensivavdelning.

Vad är Sveriges siffor?

12. Verkar det som.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittre
Yngre är mer benägna att visa symtom, kan vara därför
https://cmmid.github.io/topics/covid19/severity/diamond_cruise_cfr_estimates.html

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Anders Tegnell prognos nu i Expressen:

Sverige kommer att ha totalt några hundra döda i Coronavirus.
Peaken blir inom en månad.

Detta är Anders Tegnell prognos, 2020-03-17, klockan 19:12

Han lär sig då aldrig av sina misstag. Ser nu framemot ännu ett nytt praktfiasko av den falske profeten.

Tegnell han bara ger och ger...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Du menar att Sverige har fler äldre än Norge?

Av det som är drabbade på sjukhus kan fallet vara så hur fördelningen ser ut mellan Sverige och Norge i övrigt kvittar ju.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu valde jag att kommentera det scenariot med tanke på att det känns mer katastrofinriktat än balanserat. Jag kan inte se att det går ihop att ha 60000 döda med kulmen i juni och börja komma på fötter i augusti. Det går inte ihop.

Jag vill bara förtydliga vad jag menar "komma på fötter i augusti". Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Jag menar INTE att vi är på fötter ekonomiskt. Ekonomin är relativt sönderslagen, med hög arbetslöshet.

Det jag menar är att kulmen i antalet döda per dag är första veckan i juni, med 1500 döda per dag. Men i slutet av augusti har detta sjunkit till ca 20 döda per dag, vilket lär göra att åtminstone sjukvården har kommit lite bättre på fötter.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waros
Hela världen går på knäna för att de äldre inte ska drabbas av viruset och ändå ser man massa 80+are i butiker som inte bryr sig? Hur kan de vara så tafatta?

Dom är lite så, våra äldre. Dör man så dör man, typ.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu valde jag att kommentera det scenariot med tanke på att det känns mer katastrofinriktat än balanserat. Jag kan inte se att det går ihop att ha 60000 döda med kulmen i juni och börja komma på fötter i augusti. Det går inte ihop.

Ur rimlighetssynvinkel är jag mer orolig för världen i stort, inte för Sverige, men Sverige är en del i världen. Jag kan ansluta till Tegnells uppskattning om några hundra i slutet på april. Samtidigt vet jag ju att samme Tegnell talat om en ny våg i höst och det öppnar ju dörren för nya spekulationer.

För mig handlar krisen om sjukvårdens kapacitet som är alldeles för klen och om det usla politiska ledarskapet överallt. Politkerna har faktiskt ingen aning och vissa drämmer till hårt medan andra avvaktar. Tyvärr blir utfallet ekonomisk katastrof och dess följder kan bli långt mycket värre än covid-19.

Intressant, du har varit i tråden ett par veckor och under den tiden bla avfärdat människor som resonerat kring just det fetade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in