2020-03-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
På vilket sätt är vi förberedda?
Eller menar du på ett psykologiskt plan?

I Italien förnekade man i princip alla problem in i det sista dom började reagera mycket senare.

Även om folk gnäller över att vi inte gör något har vi faktiskt gjort en hel del.

Vi har minskat samling punkter stängt delar av skolan och förberett sjukvården mera. Vi har även kunskap från Italien och kina att backa oss på vilket kommer underlätta. Om du ser dej runt i samhället så ör vi betydligt färre i butiker och dyl redan nu och då har spridningen inte på allvar kommit igång i hela landet.

Italien började med att sätta barnen hemma med dom äldre som barnvakter.
Citera
2020-03-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
KentuckyFry är samma dåre som har idiotförklara alla andra tidigare i tråden för att de har "förstorat upp" hela det här, samtidigt som han trodde viruset påbörjades när det kom till Europa, samtidigt hänvisar han till alla experter på Reddit.

Antagligen någont instängt kioskmongo som vill bara få utlopp med att provocera andra.

Ok, tack för info, förstod det efter ett tag...

Här är statistik över de första som dött i Italien. Det är ändå intressant att de här personerna inte var sjuka eller döende innan de blev sjuka. Man tror ju att det är sköra människor som dör, nästan i livets slutskede ändå, men nej. Dubbelt så många i Italien har behövt intensivvård jämför med i Kina. Orkar inte fullt ut ta till mig statistiken, men förstår att 50-åringarna har en en rejäl kurva de med. Alla under 50 måste ta sitt ansvar att sänka smittspridningen, annars riskerar de att förlora sina föräldrar. Det är inte bara de äldsta som dör ändå.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mR4d8L/grupperna-dar-flest-har-dott-i-italien
Citera
2020-03-17, 18:05
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Det körs framförallt PCR.

är det sänkan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Nu skiter jag i alla argument och tyckanden hit och dit, för och emot.
Det går ändå åt helvete med allt! Människan utrotar sig själv. Moder Jord slår tillbaka
efter hårhundraden av systematisk våldtäkt på Naturen.
Har köpt en fin 12-årig singel malt whisky 750ml. Ikväll ska jag bli full! Skål, mina vänner!

SKÅL! Jag hoppas du åtnjuter den till lite Ebba Grön! Eller The Dorrs- the end. Glöm inte bort att du har ett äventyr kvar att göra där ute med!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det är ganska underhållande att se all skepticism här ändå.

Det är nästan lite som en utvecklingsstörning, dvs. något man inte kan hjälpa.

Många av de som var skeptiska från början, och skrattade åt exakt det scenario vi har nu, som vi varnade för flera veckors sedan, SER ju idag att vi hade rätt och de hade fel.

Men de fortsätter ohämmat att skratta och fnysa åt vad vi har att berätta, trots att de gång på gång bevisas fel. Lär de sig aldrig?

Komiskt.

Kanske folk skrattade åt det för att ingen trodde att Sverige tillsammans med UK skulle vara dom länder som tog dom mest korkade åtgärder man kan komma på och sedan gjorde det till verklighet..

Vilka hade rätt? Dom puckon som tror att jordens undergång är kommen och att alla ska dö eller dom som ville ta det med en nypa salt?

Enligt mig så hade egentligen ingen rätt och speciellt inte dom "experter" på FHM som ska axla det största ansvaret för att förhindra att viruset sprids utan kontroll här i Sverige.

Dom som då enligt mig agerade rätt är dom människor som i god tid gick på affären och inhandlade allt som dom skulle behöva för att klara en längre isolering och sedan antingen stannat hemma eller åkt till sina stugor för att hålla sig undan.

Men mycket mer än så går inte att göra för den ordinära svenssonen.
Citera
2020-03-17, 18:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sveriges linje börjar nu få allt mer och mer kritik.

Aftonbladet kör denna bild om och om igen i deras live-sändning:
https://imgur.com/a/FkVTUcw

Sen verkar det som att Storbritannien har vänt, de var de enda som tidigare var på Sveriges sida.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9AAr5/storbritannien-kovander-efter-larmrapport

vändningen kom efter att "mass-imunity"-linjen så skulle 250.000 personer och 2.2 miljoner i USA att dö.
Politiker vill inte ses som kallsinniga psykopater som riskerar farmors och morfars liv. Alltså måste de stänga ner hela samhället även om det inte är det klokaste ur ett större perspektiv. Det kommer alltid finnas de som kräver hårdare tag, inte minst politiska motståndare som själviskt utnyttjar situationen. Därför hamnar vi snart i ett totalitär samhälle med utegångsförbud och hårda straff, bara för att ledarna vill se starka ut. Ingen vet vad det extrema tillståndet kommer att leda till.

Det är ohyggligt sorgligt att människor dör, men det underliga är att det accepterar vi hela tiden så länge det inte rör sig om corona. Massor av människor dör i förtid på grund av dålig stadsluft, men det blir det ingen folkstorm mot, bara som exempel.

Tyvärr är handlar det mycket om politik. Det här måste vara första stora pandemin med sociala medier där politiska beslut kan mötas av impulsivt näthat även om de kanske var rätt genomtänkta. Nu tävlar alla om att visa sig på styva linan med alltmer drakoniska beslut, inget lands ledare får vara sämre än någon annan, och många politiker gillar säkert i smyg idén med att få vara lite totalitära och införa undantagstillstånd och samtidigt få det att se ut som om de bara ömmar för mormor och farfar. Vilket drömläge för en samhällsomvälvning.
Citera
Medlem
Såhär tror jag nu: Jättemånga har redan skiten och det är lika utbrett som influenser. Dödligheten är förmodligen högre än för influensa plus ingen är vaccinerad. Tror desssutom att symptombilden är sjukt bred
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Det är så pass snabbt så det är därför man använder det. Finns säkert andra metoder, men jag kan tänka mig att många tar rätt lång tid jämfört med PCR vilket ju gör att man inte använder dessa (eller iallafall i samma utsträckning).
OK. Stort tack för ditt svar.
Citera
Medlem
408 nya smittade i Storbritanien och 16 extra har dött. Det kommer närmare Sverige.
Citera
Medlem
kan någon svara på min fråga. de säger att elever ska jobba på helger, förkorta lov, förlägga undervisning till terminen efter sommaren eller under sommarlovet. men man ska endå jobba på långdistans. SÅ VARFÖR SKA MAN BEHÖVA FÖRKORTA LOV OM MAN ÄNDÅ HAR UNDERVISNINGS TID????????
Citera
2020-03-17, 18:07
Medlem
Theforeigners avatar
DANMARK:
17 Mars, 2020:

82 Inlagda på sjukhus
18 Intensiv vård
4 Döda
Citera
2020-03-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Rykten om Mycket hårda tag i Danmark.

Pressekonference kl. 19 med statsminister Mette Frederiksen, derefter taler dronning Margrethe til nationen klokken 20.

Dronningen har fått kritik för sin tystnad tidigare. Nu tvingar man ut henne men hon brukar inte ha några problem med att hålla väl formulerade tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in