2020-03-17, 16:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vad har du för info om cortison? Det ska ju stävja infektioner i kroppen.

Dr.John Campbell diskuterade detta på sin yt kanal. Det är franska och italienska läkare som rapporterat att NSAID och steroider har förvärrat tillståndet. Dessa är antiinflammatoriska läkemedel, inte antiinfektion. Vet ej varför, Kan det möjligtvis vara någon slags reboundeffekt? Alltså att man käkar och trycker ner inflammation, och sedan när Läkemedelet slutat verka så blir inflammationen värre, och läkemedelet har inte längre någon verkan. Eller kanske att man stoppar kroppens egna försvar, så man bekämpar inte viruset tillräckligt och får för hög viral mängd?

Om man ska ta något för febern och smärtan är ju paracetamol lindrigare.

Värt att notera, vissa inhalatorer för astma och KOL innehåller kortison.
Citera
2020-03-17, 16:58
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pineapple-99
Du verkar inte tillhöra någon riskgrupp, tror inte att du behöver oroa dig för det.. Vila och ta det lugnt. Skulle det bli så att du får svårt att andas så bör du ringa ambulans.

Du skrev att du bor i Palma? Hur är det där nu? Samma som i övriga Spanien, att man inte får vara ute mm?
Ska nämligen själv flytta dit snart! Skulle befinna mig på ön den 19/4 för att börja mitt jobb den 20/4. För tillfället har de inte ändrat något, däremot kan det komma att skjutas fram!
Jag har liksom ett stort behov av att ta mig dit. Inget jobb=Inga cash.
Har de stängt gränser mm?
Det har dött en 38årig marathonlöpare i Italien.
Citera
2020-03-17, 16:59
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Jag har åkt på en ordentlig förkylning, snorar som helvete nu. Ingen feber/huvudvärk/halsont/ledvärk dock, så just nu en vanlig hederlig snorig förkylning. Men visst blir man orolig. Förra veckan gick halva arbetsstyrkan runt och hostade och snorade, och har en utav dessa haft corona kan jag mycket väl vara smittad. Om jag får feber/halsont inom ett par dagar tror jag på corona.

Var det inte så att man fick en väldigt jobbig hosta?

Problemet är att man vet inte symptom för att veta om man fått detta eller en vanlig förkylning.
Citera
2020-03-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Men det är ingen som dött som varit typ under 20 år enligt alla siffror från både Italien och Kina. För de allra flesta människor som är under 60 år gamla så är detta helt ofarligt! Tänk på nått härligt och chilla lite ibland!

Stämmer inte. Även barn har dött.
"Once again, our key message is: test, test, test.

This is a serious disease. Although the evidence we have suggests that those over 60 are at highest risk, young people, including children, have died."
KÄLLA: WHO igår: https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---16-march-2020
Citera
2020-03-17, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
Var det inte så att man fick en väldigt jobbig hosta?

Problemet är att man vet inte symptom för att veta om man fått detta eller en vanlig förkylning.

Jo det är vad jag läst. Så om jag får en jobbig hosta inom 2-3 dagar antar jag att det är corona. Annars en vanlig bonnaförkylning med en olämplig timing
Citera
2020-03-17, 17:33
Medlem
Då ger jag även upp.

Ont i bröstet, som om något sitter på det.
Blev värre när jag var ute idag.
Ont i armar o ben.
Huvudverk.
Hostar till lite ibland.
Citera
2020-03-17, 17:40
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Jo det är vad jag läst. Så om jag får en jobbig hosta inom 2-3 dagar antar jag att det är corona. Annars en vanlig bonnaförkylning med en olämplig timing

Prata om att det är olämplig timing. Jag läste nyligen att viruset trivs bäst i temperaturer omkring 8 grader. Det är vad vårt vårväder har...
Citera
2020-03-17, 17:42
Medlem
tjallepetters avatar
Kan någon som haft corona vänligen bekräfta eller dementera sanningshalten i detta sjukdomsförlopp.

Det är ifrån hälsoministeriet i Singapore.

Please read carefully:

Early Signs of Covid-19 from Ministry of Health Singapore - A Brief.

RECOGNISING THE SYMPTOMS OF COVID-19 FROM DAY TO DAY

DAY 1-3
1. Symptoms similar to colds.
2. Mild throat pain.
3. No fever, not tired. Still consume food and drink as normal.

DAY 4
1. Throat little bit painful, body feels like drunk.
2. Voice becoming sore.
3. Body temperature around 36.5°.
4. Beginning of disturbance on eating habit.
5.Mild headaches
6. Mild diarrhea

DAY 5
1. Throat pain and sore voice
2. Mild body heatiness. Body temperature btw 36.5°-36.7°.
3. Weak body and feeling joints pain.

DAY 6
1. Beginning of mild fever with temperature around 37°
2. Dry cough
3. Throat pain while eating, swallowing food or talking.
4. Exhausted and nausea
5. Difficulty in breathing occasionally
6. Fingers feeling pain
7. Diarrhea and vommitting

DAY 7
1. Higher fever from 37.4°-37.8°
2. Coughing incessantly with phlegm.
3. Body pain and headache.
4. Worsening diarrhea.
5. Vommitting

DAY 8
1.Fever around 38° or above 38°
2. Breathing difficulties, everytime breathing, chest feels heavy.
3. Coughing incessantly.
4. Headaches, joints becoming lame and buttock pain.

DAY 9.
1. Symptoms remain unchanged but becoming worst
2. Worsening fever
3.Worsening cough
4. Difficulties in breathing and have to struggle hard to breath.

At this stage, blood test and chest x-ray need to be conducted immediately.

As a reference only. At any point of time, if do not feel well, should consult medical doctor immediately. Thank you.
Citera
2020-03-17, 17:42
Medlem
Haddos avatar
Citat:

Jag vet hur det är med mig. Om jag skulle få en vanlig förkylning nu. hur skulle jag veta. Inte kul. Prata om dålig timing.
Citera
2020-03-17, 17:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogeroxmark
Dr.John Campbell diskuterade detta på sin yt kanal. Det är franska och italienska läkare som rapporterat att NSAID och steroider har förvärrat tillståndet. Dessa är antiinflammatoriska läkemedel, inte antiinfektion. Vet ej varför, Kan det möjligtvis vara någon slags reboundeffekt? Alltså att man käkar och trycker ner inflammation, och sedan när Läkemedelet slutat verka så blir inflammationen värre, och läkemedelet har inte längre någon verkan. Eller kanske att man stoppar kroppens egna försvar, så man bekämpar inte viruset tillräckligt och får för hög viral mängd?

Om man ska ta något för febern och smärtan är ju paracetamol lindrigare.

Värt att notera, vissa inhalatorer för astma och KOL innehåller kortison.
Det var just det jag tänkte på, vissa har ju käkat kortison i evigheter och läkare säger att det är för att man ska få lindrigare symptom vid sjukdom istället för svårare. Det verkar vara en lögn då.
Vissa säger t o m att det boostar kroppens eget försvar, men det tycks ju vara det totalt motsatta.
Citera
2020-03-17, 17:55
Medlem
Folk som har hypokondri och ocd beteende pga rädsla för smitta. Vad gör ni nu?? Tänker på er. Tänkte ni ”vi hade rätt” eller har ni låst in er. Eftersom jag träffat folk med stor rädsla för smitta o alltid torkat bestick, inte dricker vanliga glas alltid har handsprit etc. Detta i vanliga fall, hur har de då nu?? Inte hört nåt om detta..
Citera
2020-03-17, 18:07
Medlem
exexexexs avatar
Ok hela mitt händelseförlopp
------------------------------------
Fre: Törstig som bara den
Fre kväll: Sjukt hugg i bröstet från ingenstans
Lör morgon: Vaknade med svullen vrist. Njursvikt eller hjärtsvikt... Ont i leder
Lör: extremt trött, huvudvärk sover som en döing,
Sön morgon: fortf svullen vrist, tryck över bröstet, feber
Mån: Läkarbesök, testar värden på njurar. Trött som fan, ont i huvudet tryck i bröstet.
Tis: Inga tecken på njursvikt enl testerna? Men tycker själv att alla symptom stämmer in på det. Lite piggare men just nu känner jag i halsen och fortsatt tryck i bröstet. Svullnad i vrist borta...

Jävla kina alltså!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in