2020-03-17, 15:36
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag har stor respekt för Anders B, men jag tror att det kommer lång tid för Sverige att återhämta sig från detta. Trots att företagen får hjälp med krispaket och så. Hur blir det med egenföretagarna? Får de ta del av krispaketen? Fortsätter det här bara någon månad till så kommer det ju bli katastrofalt.

Här tror jag man kommer att ge avkall på EU`s budgetdisciplin med underskott. Tyskarna (som drivit det hårdast) kommer att få ge sig de närmaste 5 åren, minst.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Berätta gärna om din masterplan för hur detta ska hanteras och vilka konsekvenser dina åtgärder får
Jag har ingen masterplan, det tror jag ingen har. Det viktigaste i nuläget är dock att hindra fortsatt spridning.
Men det du förespråkar tror jag inte på - helt enkelt för att omständigheterna inte tillåter det. Inse det och kliv ur din rosa bubbla - eller rosa, det stinker Mengele om den ...

Synd att snubben inte drog det där 2015, där hade det varit tillämpligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Skyddad tweet, vem och vad säger denne, klistra in istället.
"10 000 kommer dö i Finland" - Panik i SVT-studion (Coronaviruset Covid-19)
https://www.youtube.com/watch?v=oNdhVrIiAzQ
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Detta är så konstigt. Att Norge som har så många smittade inte har så många allvarliga fall. Detta är ju många mindre än vi har bara i 2 regioner. Östergötland och Stockholm (12+1) 13 som kräver intensivvård.

Någon som har någon tanke om detta?

Norge har testet mange flere enn Sverige, derfor flere smittede. Norge har vel testet flest i verden pr innbygger etter Sør-Korea.
Citera
2020-03-17, 15:37
Avslutad
DN slår nu upp stort att de "talat med experter" som dömer ut skolstängningen i Japan som ett PR-trick.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/stangda-skolor-doms-ut-som-pr-trick-i-japan/

De har talat med Masahiro Kami, från ett "oberoende forskningsinstitut" som uppges heta Medical Governance Institute.

Sen har de pratat med Koichi Nakano, professor i statskunskap vid Sophia University och känd regimkritiker, är inne på samma linje.

Utöver dessa två källor så tycker några föräldrar till och diskuterar att det är jobbigt ekonomisk och med barnpassning samt oroar sig för barnens utbildning.

DNs ingress lyder: "Japanska experter som DN har talat med dömer ut beslutet som ett pr-trick från regeringen som saknar vetenskapligt stöd."

Jag kan meddela att skolstängningen har stort stöd bland normalt folk, alla fattar allvaret då många i befolkningen är gamla. DN har verkligen blivit en cp tidning.
Citera
2020-03-17, 15:38
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agphys
"Så länge kan viruset överleva
På kartong: Upp till 24 timmar.

På rostfritt stål: Upp till 72 timmar.

På plast: Upp till 72 timmar

På koppar: Upp till 4 timmar.

I luftburet tillstånd (aerosol): Upp till 3 timmar."

https://www.nyteknik.se/innovation/sa-lange-kan-coronaviruset-overleva-pa-olika-ytor-6990926

Tack för bra information om det stämmer!
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Finlands presskonferens;

Ransonering på läkemedel och skyddsutrustning görs på grund av att flertal länder försökt köpa upp stora lager av finsk utrustning.

Man pekar inte ut någon nation..?

(sånt skvaller är ju alltid intressant..)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Presskonferens i Finland nu.

Man har beslutat att omedelbart att sätta in åtgärder för att kunna ransonera läkemedel över hela landet. Nummer två är att man har rätt att kalla in pensionerade poliser, gränsmilitärer och sjukvårdspersonal in i arbete igen.

Detta borde Sverige göra, med tanke på att vi har en hel del beväpnade bidragstagare i landet. Som någon annan sa, vad händer när högsta hönset i en ”klan” blir smittad? Stormar dom sjukhuset då för att utkräva respirator? Blattarna har ju bevisat att dom inte kan hantera stress, dom stormar akuten när 1 av deras egna blivit skjuten. Vad händer då när 100 av deras familjemedlemmar får Corona?

Det kommer behövas militär vid sjukhusen hyffsat omgående. Kalla in alla gamla 90, 70 och 80talister som gick lumpen och positionera ut dom nu.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Källa på att regeringen vädjat till FHM. Visst kan det finnas skäl till att stänga skolor då främst enstaka skolor eller skolor inom ett begränsat geografiskt område. Men att stänga samtliga skolor i landet skulle vålla extremt stora problem. Om barn till vissa samhällskritiskt viktiga föräldrar t.ex verksamma inom sjukvård åldringsvård skulle undantas från karantänen så uppstår frågan vilka är de som har samhällskritiska jobb. Hur ska barnen tas om hand om inte föräldrar gör det?

Jag vet inte hur barnen skulle tas om hand. I presskonferensen med Anna utbildningsminister, sa hon
Vi är beredda om FHM kommer med direktiv om att tex. stänga skolorna.

https://www.svtplay.se/video/25984556/nyheter-direkt/coronaviruset-utbildningsministern-haller-presstraff
Citera
2020-03-17, 15:39
Medlem
Raggsokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Har du någon källa för att smittan är luftburen?
Misstänkt det länge nämligen.

https://www.nettavisen.no/nyheter/luftbaren-koronasmitte---et-marginalt-fenomen/3423938733.html

Marginalt problem. Inneholder lenke til studie.
Citera
2020-03-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agphys
"Så länge kan viruset överleva
På kartong: Upp till 24 timmar.

På rostfritt stål: Upp till 72 timmar.

På plast: Upp till 72 timmar

På koppar: Upp till 4 timmar.

I luftburet tillstånd (aerosol): Upp till 3 timmar."

https://www.nyteknik.se/innovation/sa-lange-kan-coronaviruset-overleva-pa-olika-ytor-6990926

i Labbmiljö...
Citera
2020-03-17, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag har stor respekt för Anders B, men jag tror att det kommer lång tid för Sverige att återhämta sig från detta. Trots att företagen får hjälp med krispaket och så. Hur blir det med egenföretagarna? Får de ta del av krispaketen? Fortsätter det här bara någon månad till så kommer det ju bli katastrofalt.
Jag tror också som Anders Borg att återhämtningen blir snabb. Det är ju inget fel i ekonomin som sådan bara företag får hjälp att hålla ut. En del går ju kanske i konkurs men finns marknaden kvar så startas det upp igen av samma eller någon annan. Man får se det som en jobbig paus. Sen får en del ärva pengar nu då många sjuka och gamla tyvärr dör under en kort tid samtidigt och dom sätter många sprätt på. Livsgnistor tänds kanske senare hos många som gör att pengar börjar rulla mer än vanligt. Istället för att sitta och snåla och spara så lever man livet lite då man upptäcker hur skön det är att vara frisk och fri. Detta behöver inte vara mörker för ekonomin i framtiden. Men det kan bli ett stort mörker för gamla och sjuka samt alla anhöriga och det är det vi ska undvika nu, ekonomi och utbildningar får tåla och kompenseras senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in