2020-03-17, 14:22
Medlem
LucNNs avatar
Tack, AT. Du har dödsdömt min svärfar, som har dåligt immunföesvar och njurproblem.

Min frus syrra går i skola i Sverige. Syrrans klasskompis insjuknade efter Alpferie, men hann i skolan fredag. Min frus syrra har nu insjuknat. Och Hennes multisjuka föräldrar tar hand om henne.

Tack Tegnell och Löfven, det var snällt gjort av er.
Citera
2020-03-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Han passade verkligen på att få sina 15 minutes of fame.

Eller hur!
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Jag såg det häromdagen, folk står och hostar kassörskorna rakt upp i ansiktet. Vad är det för fel på folk?

Har också lagt märke till det. Och man blir trängd av människor som vill handla nässpray och gå före en i kön typ, samtidigt som de hänger på ens axel och snorar. Har faktiskt sett rätt många som ser ganska risiga och sjuka ut i kön på affärer också. Nu tänker jag hålla mig inne mestadels.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Jag känner frimurare, främst gamla gubbar som spelar bridge, många av dom inte speciellt smarta men trevliga. Detta kommer leda till mer nationalism inte mer globalism, starkare gränser och mer själviskhet bland folk.

Du känner nivå 1 och 2 frimurare inte 33 och högre. Vi kan alltid hoppas på mera demokratisk nationalism och betydligt mindre av totalitär NWO nationalism.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ok. Tack. Missade början.
Hör bara skolgubben som står och maler.

Så 12 st i Stockholm och inga andra ute i landet.
Låter ju inte så farligt, ännu. Om de stämmer.
Jag är helt säker på att Tegnell också sa att man kommer börja med att redovisa IVA-fallen också. Inga fler dödsfall idag sa han också.
Man är också medveten om att många tusen är smittade i Sverige för man vet att bekräftade fall i Sverige bara är toppen på ett gigantiskt isberg.
Citera
2020-03-17, 14:24
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att samhället vidtar åtgärder för Coronapandemin beror ju inte på att den i sig belastar vården så hårt just nu. Men tänk dig att det är 10 000 smittade nu, 10 procent av dem söker vård och en procent av dem i sin tur hamnar på intensiven. Det innebär att om en tre miljoner smittas så kommer det uppta 3 000 intensivvårdsplatser. Förhoppningsvis inte samtidigt då.

Så tolv platser är vare sig särskilt lite eller mycket, allt beror på hur många som blir smittade och hur utsträckt perioden blir.
De är jag med på.
De kommer så klart att växa.
Ja var bara lite förvånad att de inte var fler än 12 redan nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Vi vet INGENTING om effekterna på längre sikt. Siffran på 70.000 nånting som tillfrisknat säger inget om hur deras kroppar egentligen mår. Är de helt friska?
Sverige har varit extremt restriktiva med att friskförklara någon!

De kanske är sterila, de kanske utvecklas symptom om 5 år, ligger viruset latent hos dem eller deras ev. framtida barn?

Folk måste på riktigt förstå allvaret i detta.

Ja det är dessa frågor som jag tycker är mest oroväckande i nuläget. Vi måste få svar på de långsiktiga effekterna av viruset. Att patienterna aldrig blir friskförklarade väcker misstankar. Det känns som att det är något man döljer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja förstår inte hur man tänker i detaljhandeln. De förlorar massor av pengar redan nu. Men de kommer ju förlora ännu mer om de har öppet men inte säljer tillräckligt. Istället utsätter man sina anställda för risken att bli smittad av kunder som bara måste köpa parfym, läppstift eller strumpbyxor trots att dom är sjuka. Varför stänger man inte bara ner och hänvisar alla till att handla på nätet.
Man ska hålla sin personal hemma om de är sjuka, men när det blir personalbrist får som komma och jobba tidigare i alla fall. Alla har dessutom anhöriga, barn som smittar, äldre som riskerar att dö.
Pengarna styr. Och de klart de är enkelt att ta beslut om att hålla öppet av dom som själva sitter ensamma i ett kontorsrum och inte behöver vara i butikerna själva.

Folket kommer inte heller att hålla sig hemma, trots att dom är sjuka så länge regeringen inte går ut och talar om att det är ett förbud att springa omkring på stan. En uppmaning ger inte ett skit till dom som fortfarande tycker att viruset är som en vanlig förkylning.

Om inte allt stängs ner samtidigt, skolor, detaljhandel mm så ger de ju ingen gemensam effekt.
Sen kommer dörrarna att öppnas samtidigt och då har vissa varit hemma längre än andra, så de som bara varit hemma ett kort tag kan fortfarande smitta.

Vår regering måste vara de flataste i hela världen.
Ta beslut. Sätt lagar och regler. Agera kraftfullt, på alla plan mot alla delar av samhället.
Hur svårt ska det vara!?
Delar helt den bilden. Uppmaningar och eget ansvar leder till att vissa personer sitter hemma, men ansvarslösa personer fortsätter gå ut. Smittan fortsätter således spridas och ingen går säker på lång tid. Samma sak gäller handtvätt och annat - ansvarslösa personer kommer fortsätta kontanimera dörrhandtag och annat, vilket gör handtvätt mycket mindre meningsfullt för de som är duktiga. En minoritet sabbar för alla, tyvärr.

Frågan är när matkedjorna öppnar tält/marknadsstånd där basvaror kan köpas utan att man behöver gå inomhus. Det hade kunnat hjälpa individer i riskgrupper. Alla måste se till vad de kan göra.
Citera
Medlem
Finns det någon studie på hur feta klarar detta? Oavsett ålder?

Har för mig att det är svårt för en fet att klara sig då deras fetma motverkar vården man får av respiratorn när man utvecklas acute respiratory distress syndrome?

Isåfall är ju många västerländska UNGA människor extremt illa ute...
Citera
2020-03-17, 14:25
Medlem
Ducadreams avatar
Nu hoppas jag inte att han tar på sig 15 minuter för att svara på frågan.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhej77
Är det fler som likt mig själv tycker att den svenska modellen för hanteringen av corona är rimlig?
I den bästa av världar.
Kanske.
Men det finns också en verklighet att behöva förhålla sig till ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Finns det någon studie på hur feta klarar detta? Oavsett ålder?

För mig att det är svårt för en fet att klara sig då deras fetma motverkar vården man får av respiratorn när man utvecklas acute respiratory distress syndrome?

Isåfall är ju många västerländska UNGA människor extremt illa ute...

har inte sett någon studie men en fet person är ju i riskgrupp för allt typ så dom borde vara i riskgrupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in