2020-03-17, 13:17
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Nej, jag tror inte man kan räkna så. Det är enbart av de 4907 fall där man känner till och har registrerat ett utfall. Oavsett säger det inte så mycket eftersom Italien sticker ut ganska rejält. Det är flera olyckliga kombinationer som gjort spridningen bland sjuka och svaga så stor där. Inte minst för att de var först ut i Europa och under lång tiden inte agerade.
Jag föredrar nog att räkna med samma utfall i Sverige och planera för det, men gör som FHM och sätt in insatser efter det redan har hänt!
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tepobamthe
Varför inte tänker jag. Myndigheternas inaktivitet, otydliga budskap och retorik är det som skrämmer mig mest i den här corona-cirkusen. Regeringen är i varje fall konsekvent , skit i de gamla och sjuka ..

Så här svarar de på en liknande fråga i SVTs chatt:

Fråga:
"Hej! Finns det tips om vad man kan göra om man blir smittad och bor tillsammans med två som är i riskgrupperna?"
Ju

Svar:
"@Ju - Personer i riskgrupper ska isoleras i så stor utsträckning som det går. Hur det ska skötas i praktiken blir upp till de familjer som drabbas. Om utflyttning av personer i riskgrupper är möjligt bör det övervägas."

Så myndigheterna gör ingenting.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Viruset finns kvar i luften ett bra tag, även om smittan inte klassas som luftburen.

Ja du säger det, Men studier tack
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Viruset finns kvar i luften ett bra tag, även om smittan inte klassas som luftburen.
Har du källa på det? LÄNKA!
Så vitt vi känner till är det en sk droppsmitta!
Citera
2020-03-17, 13:18
Medlem
Samtliga vuxenutbildningar stängda och regeringen uppmanar till undervisning på distans. Bara en tidsfråga innan fler verksamheter stängs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Fullständigt idiotiskt med denna pajkastning nu!
Synd att ärthjärnor som du inte fattar det.

Karln har varit sent ute, och det beror enbart på att han inbillar sig att ”America is already great”, och det kan han inte skylla på kineserna.

Ärthjärna kan du va själv!

Det kommer från att Kineser äter bältdjur som fått smittan från fladdermöss.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Men är inte det en helt ointressant siffra om vi inte vet hur relationen är mellan antalet diagnostiserade och det verkliga antalet smittade. Det enda som är väsentligt är att bedöma att dö för dom som verkligen blivit smittade. Sannolikheten varierar dessutom kraftig beroende på ålder hos den smittade
Nej, det är den vi har att förhålla oss till när vi planerar samhällsinsatser, och som diagostiserad är det väl en intressant siffra, om än lite obehaglig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pedanten
Jag har en: Coronacyklist. Det är en person som tidigare alltid åkt kommunalt men nu gett sig ut i cykeltrafiken och där utgör en trafikfara pga cykelovana.
Briljant

Ha ha ha Briljant! Jag fyller på:

- Coronabäbis (född på vintern 2020)
- Coronabunkrare
- Coronaboende (långt från alla andra)
- Coronaklipp (profit på situationen)
- Coronarulle (vanligt toapapper)
- Coronakoma (efter tre dagar hemma)
- Coronasex (förklaring onödig)
- Coronaragg (den enda personen i stan du fångar)
- Coronaslagsmål (förvirrat slagsmål pga dasspapper och annat trams)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Nu behöver jag veta, Hur smittar detta via luften? alltså går jag in i ett rum 10 minuter efter ett person varit där kan jag bli sjuk?

Jag syftar på solarium alltså en liten yta, Om jag väntar 10-20 minuter minst efter att någon varit där kan jag bli smittad? Via luft endast.

Vill gärna ha riktiga bevis på detta isåfall, Inte aftonbladet, utan någon studie som gjorts. Super tack

Hittar det inte nu, men på en av Sveriges akutmottagningar så ansåg de att det var bäst att vädra rummet i två timmar efter att ha städat det. Att sola nu, är det nödvändigt på något sätt?
Citera
2020-03-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronic
Jag har en fru som är gravid i v. 9 och jobbar i en matbutik. Ser att BBC anser att gravida även ska räknas som en riskgrupp, men den information jag hittar på svenska säger motsatsen. Är det någon som har relevant forskning/information som kan hjälpa mig? Vad hade ni gjort i vår situation? Försöker nå fram till 113 13 men har plats 250 i kön...

What is the risk to pregnant women of getting COVID-19? Is it easier for pregnant women to become ill with the disease? If they become infected, will they be more sick than other people?
We do not currently know if pregnant women have a greater chance of getting sick from COVID-19 than the general public nor whether they are more likely to have serious illness as a result. Pregnant women experience changes in their bodies that may increase their risk of some infections. With viruses from the same family as COVID-19, and other viral respiratory infections, such as influenza, women have had a higher risk of developing severe illness. It is always important for pregnant women to protect themselves from illnesses.

De vet inte= du sätter din fru i frivillig karantän, om du frågar mig.
Citera
Medlem
Mbekis avatar
4907 döda av hur många då?
180.000 (cirkus) bekräftat smittade av xx miljoner?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Ja om ändå det vore sant.

Det är sant för i förrgår och igår och, förhoppningsvis för det nuvarande dygnet. Men vi måste nog vänta 14 dagar innan vi kan ropa hej.... Men vi får komma ihåg att detta endast rör sig om rapporterande fall och nya fall kommer alltid att droppa in, tills vi får flockimmunitet eller ett effektivt vaccin.

Men ca 75 nya inrapporterade fall per dygn är ändå bättre än de ca 150 jag förutspådde. Nu, kanske, det tar fram till sommaren innan vi når 8000 inrapporterade fall, istället för 6 veckor. Men efter sommaren kommer, med all säkerhet, smittvåg 2.0 ifrån södra halvklotet. Då är det nödvändigt att inte sjukvården är helt under isen, när smittvåg 2.0 sköljer över oss i höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in