2020-03-17, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Haha 40%? Nej, knappast. Ligger på runt 2-3% vad man vet nu men kommer troligtvis sjunka rejält när man ser till mörkertalet smittade. Antagligen runt 0.2-1%.
Ca 7.7 % om man räknar med idag kända siffror.

Globalt har det stigit från omkring 3.5 % till 4.0 % i nuläget.

Det finns säkert stora mörkertal till fördel för lägre dödlighet men om dessa vet vi inget ännu.
Citera
2020-03-17, 13:07
Medlem
Kollektivtrafiken bör väl vara en hälsofara just nu? Fast å andra sidan är det nog inte så lätt att strypa den helt. Någon kan ju vara beroende av den för att ta sig till sitt jobb, så kanske inte går att stoppa helt? Känns dock som att det inte spelar någon roll om Pelle och Kerstin väljer att jobba hemifrån när det ändå åker folk kollektivt runt om i landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ha ha ha Javisst, snart kommer alla coronarelaterade grejer, kläder, låtar och frisyrer ... och alla nyord: coronaoro, coronskräck, coronakaos ...

Och i november och december 2020 kommer de historiska "coronabarnen", som alstrats av instängda svenska par.

Jag har en: Coronacyklist. Det är en person som tidigare alltid åkt kommunalt men nu gett sig ut i cykeltrafiken och där utgör en trafikfara pga cykelovana.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
Du kan inte gå på döda vs tillfrisknande. Vilket kioskmongo som helst fattar det, även om det är korrekt tekniskt sett om man ska vara petig. Eller tror du alla de med lättare symptom/ej kritiskt sjuka kommer ramla ihop och dö plötsligt?
Det finns ingen som vet hur de med lättare symtom kommer att utvecklas, jag har följt utvecklingen och det har ständigt gått uppåt, frpn 25-40%, varför tillfrisknar folk så långsamt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Gissningar kan du ägna dig åt, vi andra använder FAKTA, kalla siffror!

Nej, han har helt rätt ditt troll. Du kan inte räkna mortality rate genom antal bekräftade fall = döda. Fattar du inte att det ger helt förvrängda siffror lol. Det är bara de sjukaste som testas och dessa består i högsta grad av gamla och svaga. En verklig mortality rate får man först när man kan jämföra dödlighet mot ALLA smittade. Eftersom vi lär ha ett alldeles enormt mörkertal (de flesta känner knappt symtom alls) så lär dödligheten ändå vara ganska låg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Dessa 75+ hade troligen blivit ordentligt sjuk eller dött av vanlig influensa.
Hade de varit rädda så hade de suttit i karantän varje år under influensaperioden.
Är det meningen i den åldern? Nä lev livet så länge det går!
Stämmer ej.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Gissningar kan du ägna dig åt, vi andra använder FAKTA, kalla siffror!

Så du menar att fakta är att Sverige enbart har drygt 1100 fall av Coronasmittade, hur kommer du fram till det?
Citera
Bannlyst
Nu behöver jag veta, Hur smittar detta via luften? alltså går jag in i ett rum 10 minuter efter ett person varit där kan jag bli sjuk?

Jag syftar på solarium alltså en liten yta, Om jag väntar 10-20 minuter minst efter att någon varit där kan jag bli smittad? Via luft endast.

Vill gärna ha riktiga bevis på detta isåfall, Inte aftonbladet, utan någon studie som gjorts. Super tack
Citera
2020-03-17, 13:08
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nu har du nog missat något. Det som du refererar till är antalet rapporterade döda i relation till antalet rapporterade fall. I Italien blir det ca 40%. Men, antalet rapporterade fall är naturligtvis en bråkdel av det verkliga antalet smittade. Det kan vara fel med en faktor 10 eller 100. Men antalet döda kan ge en uppfattning om smittans utbredning. I italien indikerar den ett verkligt antal smittade till kanske 50-100 000

Precis,

globalt ser det ut så här just nu:

Rapporterade fall: 186 724
Döda: 7 471
Tillfrisknade: 80 836

Dvs en dödlighet runt 8 % allt sammantaget

Antalet faktiska fall är sannolikt flera miljoner idag. Kan vara tiotals eller till och med hundratals miljoner smittade världen över. Då är dessa 7 471 dödsfall väldigt små siffror.

Alarmisterna vill då såklart hävda ett mörkertal i döda, men kom igen. Hur många kan det vara? Miljoner?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Dödligheten är högre en vanlig influensa eller förkylning?

Menar konkret om den smittar lättare.

Michael Osterholm menar att det är luftburet och är i nivå med influensan i spridningsgrad. Folk som isolerades på fartyg blev likförbannat smittade genom ventilationer. Till skillnad från influensan kan alla i befolkningen få det.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Ca 7.7 % om man räknar med idag kända siffror.

Globalt har det stigit från omkring 3.5 % till 4.0 % i nuläget.

Det finns säkert stora mörkertal till fördel för lägre dödlighet men om dessa vet vi inget ännu.

Ok, vilken säker och bekräftad källa säger 7.7%? Är det mätning mot bekräftade fall eller ALLA fall inkl mörkertalet för om det är det förstnämnda är det inte jätterelevant. 7.7% mot ALLA fall, om man inte bara räknar bekräftade fall, tror jag inte på.
Citera
2020-03-17, 13:09
Medlem
Donald Trump kallade igår coronaviruset för "det kinesiska viruset" på Twitter.

Det har fått Kina att reagera, skriver Daily Mail.

En talesperson för den kinesiska regeringen kräver att USA upphör med stigmatiseringen och "grundlösa anklagelser".
(Aftonbladet)

Det är ju sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in