Citat:
Ursprungligen postat av
haralltidundrat
Äldre, 70+ behöver röra på sig, om de cyklar eller promenerar i nån park eller i skogen är det väl bra. Om de kan, bor så de tar sig dit utan kontakt med andra, inte nyttjar hiss eller kollektivtrafik. Frisk luft piggar ju upp. Ska de bara sitta inne i huset?
Aningen förvirrande.
Nej, det är så märkligt. Det är många av oss äldre som är friska och rörliga just på grund av att vi håller oss igång. Och vi som bor så att vi kan röra oss utomhus utan att träffa en massa andra människor varför skulle vi låsa in oss? Att skrämma upp alla oss från att gå ut på promenader och att handla vår mat är direkt vansinnigt.
Jag tar med en egen väska som jag lägger mina varor i när jag handlar. På så sätt behöver jag inte ta i någon kundvagn eller korg. Jag gör som man gör i Italien. Sätter på mig engångshandskar som jag slänger när jag är klar. Jag handlar på tider när det är tomt i affären.
Råden borde i stället vara att undvika att träffa andra. Att ta sina promenader utan att träffa andra och att handla mat på tider där det inte är fullt i affären. Att inte träffa barn och barnbarn.
Handeln borde dessutom få i uppdrag att göra som man gör i Italien. Se till att alla använder engångshandskar inne i affären och att endast släppa in några i taget i affären. Ordna kön utanför så att det är avstånd mellan människorna. Och det borde gälla för alla. Även de yngre.