2020-03-17, 10:06
Medlem
severustheemperors avatar
Det jävliga är att det inte längre går att fly.... Svenskar klassas redan som pestbärare av våra grannar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ska leta vidare, men här är lite om läget iaf...
https://www.youtube.com/watch?v=qyusGprAXNA

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Har också regerat på det!!! Skitskumt ju!

Kan bara tala för mig själv men jag har hittills kunnat hitta allt jag har velat på Flashback.

Just i detta fallet har jag gått bet så jag släppte sargen och fick faktiskt ett svar ganska snabbt.

Viva Flashback!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Du som är en åsna........

Försvarets gasmasker utan EU-märkning skulle användas mot corona – Arbetsmiljöverket sätter stopp

https://samnytt.se/arbetsmiljoverket-stoppar-msb-begaran-om-skyddsmask-for-polis-ambulans-och-raddningstjanst/

Sen har de ju ändrat sig.
Citera
2020-03-17, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Om du hade lyssnat strax innan sändning, så påpekades att det i dagsläget inte finns något lagligt utrymme för regeringen att tvinga nämnda skolor att hålla stängda..

Mellan raderna säger han ju ändå "stäng skolorna" och skolorna kommer också rimligtvis att stängas också..

Med andra ord ska man nog inte dra så höga växlar på ordet "rekommenderar"..

Skolorna kommer garanterat att stängas det är bara det att det åtgår lite tid att få ihop det med vårdpersonalens, och just nu andra viktiga yrkesgruppers, behov av barnomsorg.

Anställda inom polis, räddningspersonal, försvaret etc. är också i behov av fungerande barnomsorg.
Citera
2020-03-17, 10:07
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Sen har de ju ändrat sig.

Länk till det .........
Citera
2020-03-17, 10:08
Bannlyst
Hysterin är ett faktum! :-D Folk springer omkring som galna lemmings och har totalpanik, när sjukdomen är en lite svårare form av influensa.

I dessa tider märker man vilka människor som är smarta, och vilka som är helt urblåsta och inte kan tänka klart. Samma sak med klimathysterin och metoo. Masspsykos!
Citera
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det är bra. Nu bör vi också sätta alla 70-plusare och multisjuka i hemkarantän. Resten kommer troligen att få en mild variant av viruset. Då är det snart över.

Ja, det undrar jag också. Sedan kan de rekommenderas hållas hemma på frivillig basis.

Mat och förnödenheter kan civilförsvaret och hemtjänsten köra ut.

Men sådant begriper sig inte en narcissistisk sociopat som Anders Tegnell sig på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Äldre, 70+ behöver röra på sig, om de cyklar eller promenerar i nån park eller i skogen är det väl bra. Om de kan, bor så de tar sig dit utan kontakt med andra, inte nyttjar hiss eller kollektivtrafik. Frisk luft piggar ju upp. Ska de bara sitta inne i huset?

Aningen förvirrande.

Nej, det är så märkligt. Det är många av oss äldre som är friska och rörliga just på grund av att vi håller oss igång. Och vi som bor så att vi kan röra oss utomhus utan att träffa en massa andra människor varför skulle vi låsa in oss? Att skrämma upp alla oss från att gå ut på promenader och att handla vår mat är direkt vansinnigt.

Jag tar med en egen väska som jag lägger mina varor i när jag handlar. På så sätt behöver jag inte ta i någon kundvagn eller korg. Jag gör som man gör i Italien. Sätter på mig engångshandskar som jag slänger när jag är klar. Jag handlar på tider när det är tomt i affären.

Råden borde i stället vara att undvika att träffa andra. Att ta sina promenader utan att träffa andra och att handla mat på tider där det inte är fullt i affären. Att inte träffa barn och barnbarn.

Handeln borde dessutom få i uppdrag att göra som man gör i Italien. Se till att alla använder engångshandskar inne i affären och att endast släppa in några i taget i affären. Ordna kön utanför så att det är avstånd mellan människorna. Och det borde gälla för alla. Även de yngre.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Ok. Nu har de stängt gymnasier och universitet.

Men varför rekommenderar de inte samtidigt att gymnasie- och universitetsstudenter att hålla sig hemma eller åtminstone inte träffas i större grupper inomhus!?
Citera
Medlem
välkommenti bups avatar
Sverige är så rädda för att sticka ut, så pass rädda så att vi nu börjar sticka ut från andra hållet....

Vi gör allting försent eftersom ingen "vill vara den som är den" och ingen vill få mer jobb än vanligt...

Poängen är ju bara att få lön som vilket skitjobb som helst....
Försök att göra så lite som möjligt, syns så lite som du bara kan, stick inte ut och släpp allt när klockan slår 15:58 och gå hem.
Citera
2020-03-17, 10:09
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Kan det vara så att det är en komplott av Kinas kommunistiska parti? Man skapar ett virus, ser till att det sprids, lätt gjort med kineser överallt. Själv offrar man några medborgare, inget främmande för kommunister, men trots allt inte så värst många i sammanhanget. Sedan ser de på när land efter land raserar sin ekonomi alldeles på egen hand och när krutröken lagt sig köper de upp allt av värde till riktigt bra priser. Och passar på att invadera några länder när de ändå är i farten.
Konspirationskammaren --------------------------->
Finns även en tio år gammal video där eliten i London sa att de skulle släppa ett virus i Kina om Kina blev för stora aktörer på marknaden. De kallade det för "The chineses got the flue"
Som i skrivande stund också hör hemma i samma forum som ditt inlägg.
Citera
2020-03-17, 10:09
Medlem
Jag kan förstå det här beslutet. Saken är att högstadieelever och uppåt klarar sig själva hemma om dagarna (med viss hjälp av föräldrarna, så som matlådor). Stänger man mellanstadieskolor får det helt andra konsekvenser.

Dilemmat här är - är det bra eller dåligt att föräldrar tvingas stanna hemma med sina barn? Bra för att minska smittspridningen. Bra också för lärarkåren, som är extremt utsatta.

Samtidigt dåligt - gissningsvis kommer Corona-hotet vara utraderat om fem år, medan mänskligheten består många år därefter. Då får man tänka i ekonomiska termer, såväl privat som för samhället. Hur ska människor betala räkningar, och företag överleva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in