2020-03-17, 09:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Det går inte räkna på dödlighet så.. Egentliga dödligheten ligger under procenten.

Det kan vi iofs inte veta. Visst är siffrorna troligtvis lägre då vi inte vet vilka som är smittade eller ha varit smittade men allt är egentligen gissningar
Citera
2020-03-17, 09:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Finns det något bevis för att flockimmunitet går att uppnå mot Corona? Vänligen presentera dina bevis. Vänligen presentera fakta som säger att de som insjuknat i Corona och sedan tillfrisknat INTE blivit sjuka i Corona igen. Trött på dina oneliners till varje användare som är emot "Flockimmunitets-strategin", själv har du ingen som helst fakta eller källa att luta tillbaka mot.

UK har som sagt övergett den idén om man ska tro flera olika medier. Tycker du det är moraliskt försvarbart att propagera för att majoriteten av befolkningen ska smittas som oundvikligt kommer leda till att tusentals om inte hundratusentals dör? Att alla kommer smittas i vilket fall är inte relevant, att man faktiskt har som strategi att VILJA smitta människor - det är det som är mitt problem. Vänligen håll käften hädanefter.

Jahapp, nu kommer Gish-galoppen igång också.

Börja med att visa en enda onliner-post som jag har publicerat, eller håll käften.

Empirisk kunskap talar för att att vi blir immuna, det har avhandlats till leda i tråden, den som har hängt med vet det, jag behöver inte bevisa något upprepade gånger.

Jo, jag har fakta och empirisk kunskap i ryggen, hur många gånger du än påstår motsatsen.

Ingen har såvitt jag känner till propagerat för att så många som möjligt ska smittas, däremot har sannolikt många hävdat att när tillräckligt många har varit smittade har populationen sannolikt en flockimmunitet och epidemin ebbat ut. En naturlig följd av en epidemi om människan utvecklar immunitet.

Jag avslutar diskussionen med dig här och nu, finner det tämligen ointressant att diskutera med en hysterisk kärring som inte kan skilja på olika begrepp. Du får gärna sista ordet, jag bläddrar dock förbi.
Citera
2020-03-17, 09:07
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jo det gör det visst det. Man kan inte räkna in nysmittade det blir helt skevt. Men man ska vänta länge med att räkna om man vill ha korrekta siffror.

Exakt man ska vänta tills detta är över, det går inte räkna på dödlighet i dagsläget. Och inte ens då vet vi hur många som blev smittade. Mörkertalet är stort.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Kineserna hjälper iaf länder runt om i världen i kampen mot detta virus. Bra att de försöker lindra verkningarna av de skador som de orsakat. Här från Libanon.

https://m.youtube.com/watch?v=AmoGPXY_zxI
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Då är egentligen den enda vägen ut vaccin. Och är det så kommer den ekonomiska utgången bli fullständigt katastrofal.

Och den kommer snabbare med isolering.
Citera
2020-03-17, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Det är ju så. Tegnell och vår läkare har rätt... Isolera de gamla och sjuka och låt resten leva sina liv. Paja inte ekonomin i onödan.
Det är alldeles för rationellt tänkt. Många här vill ju ha en katastrof, längtar efter den och den fasta handen som ska tänka åt dem, de vill bli arbetslösa (gissar att många redan är det) och de vill inte ha någon pension när de blir gamla. Och om ekonomin pajar tillräckligt mycket kommer de inte ens bli särskilt gamla heller när medellivslängden sjunker.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det kan vi iofs inte veta. Visst är siffrorna troligtvis lägre då vi inte vet vilka som är smittade eller ha varit smittade men allt är egentligen gissningar

Precis det blir grova överskattningar i nuläget. Då är det kanske bättre att inte gå ut med några procentsatser kan man tycka.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Flockimmunitet är naturens gång, jo det finns vetenskapligt stöd för det, knappast ett experiment.

Jag tänker inte hänvisa till bevis för mitt påstående den här gången, ty det här är grundskolenivå på kunskaperna.
Applicerar du alltid härskarteknik - grundkursen när du argumenterar?
Såsom UK + Sverige tillämpar strategin måste anses vara ett oprövat experiment.
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/16/new-data-new-policy-why-uks-coronavirus-strategy-has-changed

"The government’s earlier hopes that it could rely on large proportions – maybe 60% – of the population getting ill, getting better and becoming immune to build up some herd immunity in the UK population are dashed by this strategy, which many experts thought was dangerous anyway. Herd immunity is normally created by vaccinating large numbers of children, safeguarding those who cannot be inoculated. Nobody has ever tried to do that by allowing infection with a disease before – and now, it appears to have been recognised that it’s not safe to try."
Citera
2020-03-17, 09:09
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus

Jo precis. Att stirra sig blind på siffror i dagsläget gällande detta virus är väldigt missledande. Datan som rapporteras in ändras kontinuerligt och mörkertalet lär vara extremt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Jag tror att presskonferensen kl 09:45 kommer ge oss beskedet att Sverige stänger alla högskolor och universitet samt gymnasieskolor i Stockholmsområdet.

(Vilket är ett spel för gallerierna såklart.)
Det har många redan gjort, dvs ordnat undervisning digitalt. Som vanligt springer FHM efter istället för att visa vägen framåt och leda.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Kineserna hjälper iaf länder runt om i världen i kampen mot detta virus. Bra att de försöker lindra verkningarna av de skador som de orsakat. Här från Libanon.

https://m.youtube.com/watch?v=AmoGPXY_zxI

Jasså? Helt oförsvarligt att de med sin produktion inte redan tillverkat 14 miljarder skyddsdräkter
Citera
2020-03-17, 09:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det här skrev jag "Om det stämmer så ska vi snabbt se till att vi får flockimmunitet utan sjukvården kraschar."

Jag säger det igen utan att sjukvården kraschar. Men så fort som möjligt så inte företag och samhället kraschar på grund av att det tar för lång tid.

Stämmer: inte en för snabb smittspridning, för då kraschar sjukvården. Men inte heller en onödigt långsam smittspridning för då har vi inget fungerandde samhälle efter corona. Detta är en svår balansgång. Att UK, egentligen, bytt strategi, är en missuppfattning. Man vill bara dra ner smittspridningstakten jämfört med tidigare, så att inte så många behöver dö i covid-19 pga att sjukvården bryter samman. UK har få repiratorer och lungmaskiner per miljoner invånare jämfört med Sverige. Inget kan dock stoppa corona pandemin. Den kan bara bromsas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in