2020-03-17, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Med all sannolikhet stängs skolorna med omedelbar verkan

Jag tror inte Sverige är kapabel att fatta sådana beslut pga bakbunden inkompetens. Det enda som skulle kunna ske är att man utfärdar någon slags ”rekommendation” om att elever ska ha möjlighet att studera på distans, men att det slutligen upp upp till respektive kommun (som i sin tur kommer delegera till respektive skola). Något annat vore inte rättvist eftersom de finns de som inte kan studera hemma.

Satsar 100 Internetpoäng på ovan
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Samtliga experter som du talar om har papegojjat vad Bruce Aylward säger.
Kina visste inte detta, och Bruce Aylward rapporterade bara ifrån vad han lärde sig av kineserna.

Det har kommit en ny studie ifrån Italien som visar att 50-75% av alla smittade är asymptomatiska, något man inte kan veta utan att testa alla. Den visar oxå att det är dessa som driver smittan mer än någon annan grupp, att endast testa symptomatiska är därför lönlöst. En annan studie har visat att man är som mest smittsam veckan innan man får symptom, och första veckan. Länkar finns tidigare i tråden.

Dessutom har det nu framkommit att viruset är luftburet i högre grad än man visste tidigare.

https://www.cnbc.com/2020/03/16/who-considers-airborne-precautions-for-medical-staff-after-study-shows-coronavirus-can-survive-in-ai r.html

Hittar inte ditt inlägg om Mega breaking Kineser som återinfekteras. Kan du vara en ängel och publicera ditt inlägg igen? Jag vill gärna läsa artikeln?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Har också läst denna och tycker det är positiv information, ser dessutom legitim ut.

Ser man på hur Kina tog sina beslut i Wuhan med isolering för sent, men gjorde liknande beslut i tid i sina andra provinser så är detta helt rätt väg att gå. Andra delar av Kina är betydligt mindre drabbade.

Tar man sen den erfarenheten över till Europa, där italiens utbrott kan jämföras med Wuhan, så tar andra länder nu erfarenheten från Kina's andra provinser till sina länder. Alla länder förutom Sverige, vi följer det Italienska exemplet, trots att FHM är stora i truten och har mage att själv kritisera dom.

Det är en ny presskonferens idag klockan 09,45.

Med tanke på deltagarne så tror jag nu att vi också stänger skolorna, men gränserna behålls öppna (finns ingen med från Polisen/Försvaret med på PK)

Tror du inte att det bara blir en ny upprepning av att skolorna inte driver smittan och därför hålls öppna?
Det är stor röra nu i skolvärlden, några stänger, andra öppna, i de öppna är många elever hemma...
Det här blir nog bara en åthutning om skolplikt och att alla ska gå till skolan.
Citera
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vilka åtgärder byttes ut vilka byttes in?
Det handlade om att ta hem kinesiska barn som har en Taiwanesisk foraldrar men saknar Taiwaneiskt pass, regeringen tankte flyga ut dessa barn fran Kina, men Taiwaneserna blev vansinniga pa tanken att man kunde potentiellt slapa in kinesiska barn med virus, sa man tvingade regeringen att backa, man tog inte emot dom.

https://focustaiwan.tw/politics/202002120018
Citera
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Om Coronaviruset också kan ta över ett år innan det ger symptom på hjärninflammation, då borde man väl hinna smitta många människor innan man dör?
Och tänk på att Coronaviruset, alltså Covid-19, bara har varit känt sen några månader tillbaka. Kanske kommer man alltså dö av hjärninflammation, även om man tillfrisknar från luftvägsinfektionen som Coronaviruset orsakar?

Absolut, finns också möjlighet att Corona-viruset ger en ny sorts dödlig fotsvamp som utvecklas först efter 5 år.

Fokusera på det vi vet istället för att spekulera.
Citera
2020-03-17, 08:25
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Var maxi nu på morgonen. Inget ris, färs, handtvål (någon exklusiv skitdyr). Jag har en del sovel redan så jag avvaktar. Bröd mjölk, oboy, ett par pizzor, mjölk, juice och lite annat. en extra stock snus
Toapapper väntar jag med (i värsta fall finns alltid aftonbladet att tillgå).
Jag har mat och snus för en månad. det behöver inte gå till överdrift.

Rådet från tegnell är att 70-åringar skall inte gå och handla. 3/4 av alla som strök omkring på maxi var över 70.

Hoppas på det bästa....planera för det värsta

Jag hoppas att regeringen och deras experter har koll, jag tror inte de är på rätt väg men jag hoppas jag får fel och då kommer jag höja dem till skyarna. Men när Tegnell säger att 70 åringar inte ska gå ut och handla så hoppas jag de har en plan för hur de ska få tillgång till mat om de inte har någon som kan hjälpa dem att köpa mat. Äldre kan ju ha släktingar långt borta eller inte ha någon släkting som kan hjälpa till.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Varför är det "med all sannolikhet" i fetade bokstäver det?

För att Anna Ekström är med?

Det kan ju såklart vara det som ska hända men förklara varför det är med all sannolikhet?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Du vet exakt vad jag menar. Sverige har som plan att medvetet smitta ned sin befolkning för att uppnå flockimmunitet och därmed få kontroll över smittan. Spela inte dum. Denna plan är inte försvarbar. Den är förkastlig och det verkar UK ha insett nu.

Nej, jag förstår inte vad du menar mer än att du försöker underminera samhällets insatser för att hantera krisen, det luktar rysstroll på flera ställen här i tråden.

Medvetet smitta ner, hur går det till?

Folk sköter det bra på egen hand genom att skita i förhållningsregler och hygien.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag lyssnat på flera experter. Både svenska och utländska. De säger att de kan göra det men det driver inte smittan.

Anta att det smittan gör det sprids jättemycket asymptomatiskt då räcker inte ens SK testnivå. Då är det bara att vänta på flockimmuniteten som troligen finns. För inom X tid kommer i princip alla blivit smittade.

Fortfarande inga belägg för immunitet, läs på...... Sluta tro på SVT....
https://www.friatider.se/i-finland-kommer-10000-do-har-forsager-sig-svts-utsande-i-direktsandning
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så kan du punkta upp vad SK gör som inte sverige gör. Länken du skickade talade om social distansering och god hygien. Det är vad FHM och myndigheterna har skrikit ut senaste tiden.

Läste du artikeln eller jag fattar inte, men visst. Man sätter människor i smitta med karantän, man stänger ner städer och lokaliserar smitthärdar. Man har appar så man kan se vart smittan är vilket gör att man kan ha en effektiv social distansering. Man använder maskar och liknande skyddsutrustning osv. Man agerar tidigt och proaktivt för att hålla nere smittan så man kan få en någorlunda koll på det hela. Allt det här är exakt tvärtemot vad Sverige gör.
Citera
2020-03-17, 08:26
Medlem
Citat:

Ja, här ser vi nog en kopia på finland där förskolan och kanske även lågstadiet är öppet än så länge. Något annat vore minst sagt förvånande, hoppas dom rekryterar friska dagmammor över hela landet.

Jag efterfrågar fortfarande om någon vet nederländernas gränsstatus? Skulle kanske rotterdam, göteborg och varför inte porto/lissabon kunna få godsundantag från gränsspärrar i EU?
Citera
2020-03-17, 08:26
Medlem
Jack-Ryans avatar
Minns regimens hantering av detta när och om det blir val 2022. Tegnell påstod för nån vecka sedan att kulmen var nådd. Stefan tog i med hårdhandskarna och ställde in Högskoleprovet. Att jobba hemma var enligt Tegnell inte jämlikt. Sen var det flockimmunitet. Skolorna ska inte stängas för det tyckte Anders inte var en bra ide. Anders och Stefan ska invänta rätt tidpunkt för rätt åtgärder därför det har gått så bra hittills. Och nu vet Stefan och Anders inte vad de ska göra.
Senast redigerad av Jack-Ryan 2020-03-17 kl. 08:29. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in