2020-03-17, 06:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Förstår du vilken ironi det är i det du skriver! Hela svenska folket har alltid röstat på helt fel åtgärder och varit perfekt nöjda med det. Men nu när de fått panik så förväntar du dig att de plötsligt ska bli rationella!
När båset är tomt så bits korna och verklighetsfrånvända politiker kommer att synas.
Alla kommer inse vad de förlorat, dvs Mp politik i verkligheten är bara vidrig.
Får vi en bostadskrasch så lär till och med dumborgare börja hytta med näven.

Coronaviruset kommer att ändra mångas syn på Världen.
Citera
2020-03-17, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Alla över 50 behöver respirator.

Källa?
Citera
2020-03-17, 06:26
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Bill Neely
@BillNeelyNBC
BREAKING: The entire UK strategy for fighting #coronavirus was based on false analysis. Scientists advising the Gov’t now say the UK only realised "in the last few days" that its Coronavirus strategy would "likely result In hundreds of thousands of deaths"
Så UK har ändrat strategi?
Citera
2020-03-17, 06:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Alla över 50 behöver respirator.
Nej, har en kollega som fått Corona och legat hemma sjuk, han behövde inte sjukhusvård även om han kände sig rejält dålig.
Senast redigerad av Sonnenwende 2020-03-17 kl. 06:31.
Citera
2020-03-17, 06:28
Medlem
Lite funderingar så här på morgonkvisten. Monacos premiärminister(?) nu smittad som en av nio i Monaco. Skådespelarna Tom Hanks, Hivju, Kanadas "first lady", ministrar i Storbritannien, Frankrike, Storbritannien och Iran.

Förvisso träffar dessa säkerligen mycket folk men sannolikheten torde väl vara ganska liten att ex. Monacos premiärminister skulle vara en av de endast nio smittade i Monaco. Jag tänker så om de andra också. De måste ha haft en nästan osannolik otur.

Kan det vara så att smittan är betydligt mer utbredd än vad de flesta tror men att de allra flesta knappt märker att de är smittade?
Senast redigerad av Konrad 2020-03-17 kl. 06:33.
Citera
2020-03-17, 06:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Nej självklart inte de som fått viruset på bara händerna. Har man viruset och det förökar sig, så är man smittad. Det är alltså de som har drabbats av sjukdomen, men av olika anledningar inte hamnat i statistiken. Hur många tror du inte "känner sig lite krasslig" och väljer att bara stanna hemma sen är det inget mer med det? Dessa fall är gravt underrepresenterade och tycker inte man bara kan bortse från denna stora grupp, speciellt när så få tester utförs. Tvärtom så blir siffran helt felvisande om man inte tar hänsyn till dessa. Men det är kanske det folk vill, att det ska se skräckinjagande ut med orealistiskt höga siffror?

Men det finns nog ett stort mörkertal av människor som dör av Coronaviruset också, tex människor i U-länder som dör i hemmet av vad de kallar "lungsot" eller liknande. Så jag tycker att man bara ska räkna med de fall som är bekräftade Coronafall, när man räknar ut dödligheten.
Citera
2020-03-17, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
gångra med 3 .. 300 miljader är det.
Helt otroligt...men några miljarder till pensionärerna finns inte så långt ögat når.
Citera
2020-03-17, 06:31
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Paniken är farligare än viruset.

På den punkten håller jag helt med dig.

Citat:
Mikael Wilgert på Youtube-kanalen SwebbTV brukar tjata om hur synd det är om åldringar som vräks från ålderdomshem när kommunerna gör om dem till islamistboenden, du hittar nåt inslag från november t.ex.

Willgert har varit avstängd från YouTube sedan flera månader, om du har missat det. Och inte utan skäl. Men det är fritt fram att lansera namn på vräkta åldringar. Go for it!
Citera
2020-03-17, 06:31
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Om man är ung eller medelålders så är det faktiskt bättre att bli sjuk och sedan immun mot den här strängen Corona än att trycka i sig ett vaccin som ingen egentligen vet hur det fungerar eller vilka följdeffekterna är. Upp till en viss ålder är det bättre om kroppen tar viruset. Men eftersom vi alla har äldre som vi bryr oss om så måste strategin från början, nästa sträng, vara att skydda de mest utsatta. Då måste man stänga ner allt.

Första gången jag läste det här inlägget höll jag helt med om det du säger, men sen kom jag på att även om man överlever så kan man få bestående men i medelhög mån. Att bli steril redan vid 20-30 års åldern är ju inte så attraktivt. Inte heller att få nedsatt lungkapacitet för kanske resten av livet, eller permanent nedsatt immunförsvar, som ju är dokumenterade bieffekter hos tillfrisknade i Kina.

Men om jag fortfarande var 20 hade jag nog hellre tagit mina chanser med viruset hellre än vaccinet hursomhelst. Vaccinet kan mycket väl leda till en garanterad sterilitet, men sånt märker man ju inte förräns långt senare, och inga tester för sådant hinns med på hastigt framtagna vaccin.
Citera
2020-03-17, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Jävlar vad denna hysteritråd har vuxit 😂

Hur som helst kan ni snart andas ut. Vaccinet är på G. Och vem annars än USA kommer med det? 🙄🤷‍♂️

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vaccin-mot-corona-har-testats-i-usa/

Perfekt upplägg. Få alla att få panik, sälj sen vaccin utav helvete. Förmodligen svindyrt för alla regeringar och något läkemedelsbolag kommer dra in maaaaassssiva pengar.

Perfekt upplägg a la svininfluensan 2009. Var samma upplägg och hysteri då som nu.

Jag hoppas du har rätt. Men det är nog ganska lång tid till en stor del av svenska folket hinner bli vaccinerade och viruset sprider sig som en löpeld. I Finland räknar de med att 30% av befolkningen är smittad till sommaren och i Sverige där man skall låta det spridas fritt lär vi säkert komma upp mot 50%.
Citera
2020-03-17, 06:34
Medlem
Tror ingen här behöver oroa sig om något vaccin, bara för man annonserat att man börjar testa något innebär det inte att det massproducerat och redo för distribution.
Citera
2020-03-17, 06:35
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Men det finns nog ett stort mörkertal av människor som dör av Coronaviruset också, tex människor i U-länder som dör i hemmet av vad de kallar "lungsot" eller liknande. Så jag tycker att man bara ska räkna med de fall som är bekräftade Coronafall, när man räknar ut dödligheten.

Nja. Det räcker räkna i ett/några länder så får man fram en procentuell dödlighet som är relevant för sammanhanget. Sedan dör ju större procent i U-länder generellt av en massa olika anledningar. Tror man kan bortse från U-länder i detta fall, det är inte särskilt intressant i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in