Citat:
Ursprungligen postat av
klitters
Men (som utlandssvensk) kan jag bara inte låta bli att undra - hur då "kontrollerad" spridning? Sverige har ju gjort ungefär ingenting än så länge? I andra länder jobbar vi ju faktiskt med kontrollerad spridning/försöka försena utbrottet så länge som möjligt, eftersom folk jobbar hemifrån, barn är hemma från skolan, bibliotek och gym är stängda osv. Vissa länder går ännu längre med utegångsförbud. Men på vilket sätt "kontrolleras" spridningen i Sverige? "Bli hemma från jobbet om du är sjuk"?
Detta är naturligtvis anekdotalt: Alla kontorsråttor i privat sektor som jag känner jobbar hemifrån. De stora gymkedjorna är stängda osv. Redan innan jag blev beordrad att jobba hemifrån var kontoret hos kunden rätt tomt. Handsprit och tvål stod framme väl synligt.
Gällande mig själv: Tog bilen i stället för kollektivtrafik för säkerhets skull sista veckan på kontoret. Har bunkrat och inte träffat folk utanför familj på fem dagar. Skolorna dock öppna där jag bor. Träffar inte äldre släktingar och har gett dem ansiktsmasker.
Det finns ett talesätt: ”Success has a thousand fathers, failure is an orphan.” - Om det i efterhand visar sig att Sverige gjort helt fel givet förutsättningarna så hoppas jag att våra makthavare inte kommer undan med att skylla allt på Tegnell.