Citat:
Ursprungligen postat av
vemsa
Coronaviruset kan väl ge svår lunginflammation orsakad av virus, och därför går den inte att behandla med antibiotika, till skillnad från bakteriell lunginflammation?
Och om man får lunginflammation av Coronaviruset, då är man väl väldigt illa ute, oavsett tidigare hälsotillstånd och oavsett ålder?
Ibland verkar det kunna vara sekundära, bakteriella infektioner som orsakar eller förvärrar lunginflammation, även när den ursprungliga infektionen var ett virus, men jag erkänner att jag inte är så påläst om det.
Citat:
Sen ang. "the old man's friend":
Tycker du att vi ska försöka smitta så många som möjligt med Coronaviruset, och sen låta äldre och sjuka dö av det, för att göra slut på deras lidande?
Nej jag tror inte man ska smitta så många som möjligt. När man pratat om flockimmunitet så är det väl mer som en tröst inför det hopplösa att det inte gått att stoppa i sin linda, och inte något man avsiktligt försöker åstadkomma. Och jag gillar inte uttrycket "old man's friend" heller, för det måste vara fruktansvärt obehagligt när lungorna slutar fungera.
Men drastiska metoder som att i praktiken hålla folk i husarrest under lång tid är inte så oproblematiskt det heller. Tänk på alla kvinnor och barn som lever i kränkande förhållanden där det förekommer misshandel. Nu ska de hållas instängda i veckor och månader med en våldsam man som kanske inte kan gå till jobbet utan sitter hemma och super och slår och våldtar både fru och barn. Att ta ifrån folk friheten är en ganska stor sak.
Epidemiexperterna själva är förstås välbärgade och bor i rymligt hus med trädgård och kan sitta på altanen och sola sig utan ett bekymmer i världen, men det är inte allas verklighet när de tvingas isolera sig.
Så är virusexperterna med sitt ensidiga perspektiv verkligen rätt personer att ta beslut där många intressen, även sociala, måste vägas in för att ge en balanserad bild?
Det som behövs är väl forskning så man förstår bättre var viruset sprids som värst (på sjukhus kanske, där finns massor av otäcka patogener). Istället sätter man bara alla i husarrest rätt av, som i Spanien och Italien. Det kan inte vara hälsosamt. Får man inte frisk luft och motion förlorar man bara motståndskraft och risken att dö när man smittas ökar.
Och se vilka länder som drabbats, länder där de röker som borstbindare och kramas och pussar på kinden stup i kvarten. Är det så underligt att smittan spridits och att deras lungor är i dåligt skick redan innan?
Risken för män verkar betydligt större än för kvinnor. För att män röker mer? Och dessa rökare ska få ta upp viktiga vårdplatser så att andra inte kan få vård? Dom får väl skylla sig själva och kan gott sitta och hosta i kör i ett hörn.