2020-03-17, 02:44
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Japp det var vad han sade. Kan bli svårt att motbevisa. Vi kanske har viruset redan nu med andra ord. Jag kände mig lite seg i andningen när jag vaknade i morse men det gick snabbt över. Har också en konstig bismak som jag inte är bekant med sen innan.

Känns dock som att tempot börjar sjunka. Även om vi kan få en ökad smitta och det blir kaotiskt på sjukhusen så undrar jag ifall vi kommer märka så mycket av det. Jag tror inte det finns någon större vilja för samhällskollaps. Människor har blivit förälskade i det moderna samhället. Finns inte många som vill att det ska försvinna. Vi har smartphones, internet, obegränsat med underhållning, tillgång till droger och gemenskap som vi desperat kämpar för att passa in i oavsett om vi bor i orten eller i innerstaden. Det har varit kul att fantisera om skräckscenarion men det är nog dags att tagga ner nu.

Det är vissa saker man saknar mer än andra. Själv vill jag till L.A o äta en In-and-out burgare. Likaså är jag sugen på att äta dumplings i Hong Kong.

Och så ser jag fram att kunna gå på bio o se den nya James Bond filmen.

Nån djävla undergång vill jag inte ha.
Citera
2020-03-17, 02:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Den höga dödligheten beror delvis på att sjujvardsresurserna inte räcker till. Det är för många sjuka samtidigt på samma plats.

För att ge lite perspektiv så är det - utan Corona! - runt 4 miljoner människor globalt som dör i lunginflammation varje år. Det hör man inget om. Ingen president och premiärminister som i TV-tal till nationen uttrycker sin sorg och medkänsla med anhöriga till dessa 4 miljoner "normala" dödsfall i lunginflammation som får passera helt obemärkt, trots att det är många tusen per dag världen över, dag ut och dag in, år efter år.

Wikipedia om lunginflammation, "the old man's friend":

Pneumonia affects approximately 450 million people globally (7% of the population) and results in about 4 million deaths per year.[10][11] Pneumonia was regarded by Canadian pathologist William Osler in the 19th century as "the captain of the men of death".[15] With the introduction of antibiotics and vaccines in the 20th century, survival greatly improved.[10] Nevertheless, in developing countries, and also among the very old, the very young and the chronically ill, pneumonia remains a leading cause of death.[10][16] Pneumonia often shortens suffering among those already close to death and has thus been called "the old man's friend".

Coronaviruset kan väl ge svår lunginflammation orsakad av virus, och därför går den inte att behandla med antibiotika, till skillnad från bakteriell lunginflammation?
Och om man får lunginflammation av Coronaviruset, då är man väl väldigt illa ute, oavsett tidigare hälsotillstånd och oavsett ålder?

Sen ang. "the old man's friend":
Tycker du att vi ska försöka smitta så många som möjligt med Coronaviruset, och sen låta äldre och sjuka dö av det, för att göra slut på deras lidande?
Senast redigerad av vemsa 2020-03-17 kl. 02:48.
Citera
2020-03-17, 02:45
Medlem
Roskorss avatar
OJ! NU BÖRJAR DET HÄNDA GREJER. NU BÖRJAR FOLK MINSANN TILLFRISKNA!

Enligt worldometers så har nu 79,881 tillfrisknat från covid-19 av totalt 87,045 avslutade fall. 92% av avslutade fall har alltså tillfrisknat. Det rör bara bekräftat avslutade fall. Mörkertalet är förmodligen enormt. I stort sett allt pekar på en dödlighet på långt under 1%.
Citera
2020-03-17, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Tackar, antar att de får kost och logi under tiden. De är helt klart värda mer
Det var dock nåt vaccin ifrån UK, tror de i USA får mindre. Hittar ingen exakt siffra.

https://www.google.com/amp/s/www.reviewjournal.com/news/nation-and-world/us-volunteer-gets-1st-shot-of-experimental-virus-vaccine-1982464/amp/

Antivaxhysteriker bör INTE får vaccinet. De ska leva som de lär.
Citera
2020-03-17, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
När isoleringen ör över kan jag lova dig att de kommer sprutas Cava från balkong och sedan blir det en fest som varar till Påska.

Svensk medias rapportering från Spanien har varit under all kritik, och där får AltMedia en känga också

Har är lite bilder från söndagen när polisen började jaga iväg mestadels turister https://www.facebook.com/LaVanguardia/videos/654319202048297/

Siffrorna i videon står för hur mycket böter du får om du bryter mot utegångsförbudet

Damn. Lite skillnad från Sverige.
Citera
2020-03-17, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Hanif Bali
@hanifbali
·
9m
Så ni förstår vad som hänt: UK har använt helt felaktig data för att komma fram till ”kontrollerad flockimmunitet”. Man har räknat om och nu helt släpper denna strategi. https://imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf

Sverige har surrat sig hårt vid denna mast.

PS Anders måste avgå om FHM ska ha nån trovärdighet kvar och det behövs nu !
¨
De kan dra vilka siffror som helst ur sina rövar (rena spekulationer). Mitigation/begränsning är att likställa vid att pissa i byxorna för att hålla sig varm.
Citera
2020-03-17, 02:47
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker

Det behöver du inte göra, tycker jag. Justerar man för befolkningsmängd så blir det alltså ungefär samma antal tester per miljon invånare. Men sedan är det skillnad på vilka man testar. För Rysslands del handlar det mer om att fånga upp folk redan vid gränsen, medan den svenska strategin är att först låta folk obehindrat resa in, åka omkring och smitta andra, sedan testas när de fått symptom, och sedan försöka hitta vilka de smittat mha "smittspårning". Alltså en väldigt reaktiv strategi, medan den ryska har varit mer proaktiv.

Jag är övertygad om att den svenska strategin byggde på att man varken hade testkitt eller analysmöjligheter till att göra på annat sätt.

Det kan framstå som flathet men att man gjorde vad man kunde o hoppades få in mer material...
Citera
2020-03-17, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors

Enligt worldometers så har nu 79,881 tillfrisknat från covid-19 av totalt 87,045 avslutade fall. 92% av avslutade fall har alltså tillfrisknat. Det rör bara bekräftat avslutade fall. Mörkertalet är förmodligen enormt. I stort sett allt pekar på en dödlighet på långt under 1%.

Det är inget nytt.. Har legat så jättelänge.
Citera
2020-03-17, 02:50
Medlem
Citat:

Vad spelar det för roll? Dödligheten pekar på 6,7% även i Kina om man faktorera in inkubationstid och utvecklingstid för sjukdomen.

Men det känns ganska meningslöst att prata om 6,7% när det är i stort sett 0.2% upp till medelåldern sedan stiger skarpt upp mot 25% till 80 års åldern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Nja snart är internet överbelastat av Netflix i 4k som laddas ned av folk som 'jobbar hemma' dessutom kommer inflödet av droger vara obefintlig med alla stängda gränser. Priserna på DVD och heroin går igenom taket om någon dag.

/Provokatör

Finns fortfarande en del inrikes. Stängda gränser gäller främst människor dessutom. Ifall varor stoppas så kommer det snart vara igång igen. Det är viktigt för att hålla igång marknaden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
¨
De kan dra vilka siffror som helst ur sina rövar (rena spekulationer). Mitigation/begränsning är att likställa vid att pissa i byxorna för att hålla sig varm.
hur menar du.ska vi ha en lockdown som dk / norge ?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Grollaren har du sett Sydkoreas statistik, om inte, så ta dig en titt. Du kommer att bli mycket glad!

99% in mild condition.

...men även om jag inte har något förtroende för sydkoreas snabba återhämtning, ska jag iallafall posta en glad nyhet jag med!

Den nyfödda bebisen med Coronavirus är på bättringsvägen och utom fara

""The newborn baby in London who became the world's youngest coronavirus victim is reportedly 'out of danger and recovering'.""

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8113665/Newborn-baby-worlds-youngest-coronavirus-victim-danger-recovering.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in