2020-03-16, 23:29
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Varför inte? Doktor Tengele skulle ha gjort så iallafall. Han har bara två lägen, massvaccinera eller smitta ned hela befolkningen.

Sveriges befolkning är så foglig och lugn i alla lägen så vi är som gjorda för att experimenteras med..

EU's test labb vad det gäller det mesta..
Allt från minskad fertilitet till massinvandring och corona virus..Kastrering av tattare och zigenare
nya oprövade vaccin och mycket mera.. En svensk lyder är måttot nuför tiden.. inte alls "En svensk tiger"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Det enda som kan lösa situationen snabbt och effektivt är att totalisolera landet och stänga ner allt i landet (förutom det nödvändiga, polis, sjukhus etc.) Kalla in militären och blockera städer, E4, allt. Man väntar ut de som är sjuka att tillfriskna och får då situationen under kontroll.

Tack mig sen/
och hur länge tror du att en sådan totalisolation krävs? troligtvis månader. inser du vilken ekonomisk kris samhället skulle hamna i? dessutom skulle troligtvis smittan komma in igen när vi är tvungna att öppna våra gränser. det är tyvärr en totalt orimlig ide i dagens värld.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Tvätta all mat du tar in i ditt hem. Det är en av de främsta smittvägarna.

Jag torkar numera av allt jag köper med en fuktig mikrofiberduk.
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Björn Borg är ju känd sedan innan att han lägger benen på ryggen, han här väl aldrig hjälp någon idrottsföreningar, ungdomsverksamhet? Han har alltid haft egoism i tankarna, aldrig tyckt om snubben.

Håller med. Han verkar vara väldigt egoistisk. Slutar aldrig bra för sådana människor. Det lär komma ikapp honom.
Citera
2020-03-16, 23:30
Medlem
Arnold15s avatar
Varje gång en politiker (Macron, Trump) går ut och uttalar sig om "att stänga gränser" eller vill hindra folk "gå på krogen, resa eller gå i skolan", så kraschar börsen -5 procent.

Marknaden vet naturligtvis att dessa intelligensbefriade åtgärder inte stoppar något virus alls.
De leder bara till REALEKONOMISKA katastrofer där miljontals småföretag kommer att gå i konkurs och ytterligare 10-tals miljoner människor kommer att bli arbetslösa. Efterfrågan på varor och tjänster i ekonomin kommer att rasa som en lavin och ödelägga allt. I synnerhet då både hushåll och företag är överbelånade.

Så kan det gå när boten (stängda gränser) är mångdubbelt värre än soten (Corona)
Citera
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Japp.
Fyllda med ond bråd död.

Tänk på att koka era händer när ni tagit i ett paket lingongrova.
Senast idag noterade jag två kvinnor i 30-årsåldern, oberoende av varandra, på ICA som handlade med plasthandskar för skydd.

Trams, går lika bra att tvätta händerna regelbundet.

Slutar det med att jag rekommenderas att bära plastoverall, mask och handskar när jag går på Lidl eller ICA är det lika bra att jag får lyftas upp till himmelens eviga sömn. OK, plasthandskar kan jag sträcka mig till!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vad ska han göra?
Ställa sig på sin plats i flocken och bli smittad?

Nej det säger jag inte, men när nonchalant lägger upp bilder i flödet för att skryta och göra vanligt folk till åtlöje.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Det enda som kan lösa situationen snabbt och effektivt är att totalisolera landet och stänga ner allt i landet (förutom det nödvändiga, polis, sjukhus etc.) Kalla in militären och blockera städer, E4, allt. Man väntar ut de som är sjuka att tillfriskna och får då situationen under kontroll.

Tack mig sen/
Ja men problemet är att vi har ingen militär. Vi har ett så kallat "spetsförsvar" som används för att skicka några hundra trupper till utlandet i fåfänga försök av våra folkvalda att slicka NATO-röv.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja men då får man göra om allt igen
Ja, poängen är att fler överlever. Är något i resonemanget svårt att förstå?
Jag förklarar gärna igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
För att se vad ett potentiellt botemedel har för effekt på människor så måste de gå igenom en testprocess som tar flera månader. Det finns idéer på hur man skulle kunna snabba upp processen med hjälp av datorsimuleringar men då dessa simuleringar endast kommer vara approximationer av verkligheten än så länge så kommer inte heller detta räcka för att kunna ersätta hela testningsprocessen utan vi är fast med denna fördröjning för närvarande. En risk om man inte gjorde detta är att vi råkar ge majoriteten av jordens befolkning ett vaccin som förvandlar dom till zombies efter ett halvår och det hade ju inte varit så kul. Filmen "I Am Legend" handlar om ett liknande scenario och den är baserad på en parallell tidslinje så det är ingen tvekan om att det skulle kunna ske.

Kul att du nämnde boken "I Am Legend", för jag har läst den boken. Ja det är lite off topic. Jag har själv myntat ett uttryck för att reta vänstern, jag brukar sSäga "Jimmie the Legend" men det hör inte hit.

Smittospridningen verkar vara stor i Frankrike just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Som någon skrev i tråden motsvarar 10 000 pers en dödlighet på ca 0,6 % om man utgår från att runt 30 % av finska befolkningen (5,5 miljoner) smittas. Motsvarande siffra i Sverige runt 18 000 personer. Lite oklart hur finska FHM kommit fram till sin siffra.

Det är ju rena glädjekalkylen. Minst 5% kommer att dö och då är vi uppe på 75000. Kanske blir det 10% om sjukvården kollapsar. Dessutom får man räkna med att alla andra sjuka också drabbas. Man skall inte få hjärtinfarkt eller blindtarmen när det är corona-pandemi. Det är inte så bra att föda barn heller.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vad ska han göra?
Ställa sig på sin plats i flocken och bli smittad?

Det är väl bara att ställa sig vid närmaste busshållplats, eller sätta sig på pendeltåget alternativt tunnelbanan typ, så finns ju chansen.. eller annonswra på facebook kanske att man söker smittade som är sjuka och att man vill bli nersmittad, tja..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in