2020-03-16, 23:20
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Varför pratar media inte om Kina längre?

Massvis med nya fall de senaste dagarna.
Jag hittar inga belägg för det. Det har planat ut. Det kan naturligtvis ta fart igen men än inga sådana tecken.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china/
Jag har varit tveksam till kinas siffror....men det verkar som om WHO bekräftar uppgifterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Siffran 10.000 på 30% smittade låter inte väldigt lågt. 30% av befolkningen innan sommaren är ju 1.500.000. Men jag tror det blir betydligt mer än 10000 döda eftersom vården inte klarar av så många patienter. Är det 10% som behöver respirator så är det 150.000 döda snarare.

Reportern pratade om Finland, inte Sverige.
Citera
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Vad fan skall man göra?

Var precis i affären. Endast en annan kund där. Handlar det jag måste, och när jag kommer hem tar jag av mig jackan ock slänger den i et rum i källaren. Så får den ligga några dar.

Men - maten, den gick direkt i kylskåpet, och inte tänkte jag ett sekund på att maten har gått över kassan, och att han som jobbat där tagit i den med händerna.

🙄

Tvätta all mat du tar in i ditt hem. Det är en av de främsta smittvägarna.
Citera
2020-03-16, 23:21
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa va Worldometers va suverän. Hur många registrerade svenska fall får du om du går in på den sida nu?

Vänligen ..

Eftersom Sverige knappt testar längre - jämfört många västländer, och inte alls i populationen som helhet på det sätt Sydkorea, som minskat antal nya fall, gjort - är knappast antal smittade testade fall ett bra mått om man ska avgöra hur vi ligger till jämfört andra.

Mer unbiased bild av problemets storlek bör antal dödsfall ge, när de nu testar svårt sjuka. Men ännu litet antal och dödstal snarare proxy för smittade för två veckor sen.
Senast redigerad av ankademiker 2020-03-16 kl. 23:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Folk över 70 uppmanas nu att undvika folksamlingar av FHM. Jag hoppas pensionärerna lyder, för dom brukar annars samlas i köpcentrum på förmiddag i mängder, min observation.

Sverige har fördelen att vi kan agera i tid och undvika äldre blir smittade, för dom tar upp vårdplatserna. Men jag tror då rakt inte att intensivvårdsplatser kommer räcka till.

Jag vill se mycket kraftigare åtgärder.

Jobbar själv i butik eller ah, två veckor till sen varslad pga corona. Men blir RIKTIGT JÄVLA PROVOCERAD utav alla gamlingar som är ute? Alltså just nu endast gamlingar. Till och med de arbetslösa dagdrivarna har vett att stanna hemma.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
O ja. Kolla i USA ska du se. Där fattar fortfarande knappt en enda Trumpsupporter allvaret. De tror fortfarande att det inte är värre än flunsan och är vansinniga att de inte får åka på semester osv. Tvärtom mot här alltså. Men ändå samma.

Amerikaner är i regel inte lika lättmanipulerade (längre) av myndigheterna som svenskar är och missaktningen mot de styrande har alltid funnits där i viss mån. Många amerikaner tror inte att detta är legitimt, utan att det är något annat på gång och att det är "fake News" för att skifta fokus från annat kritiskt.

Om de har rätt eller inte är en annan sak.

En stor anledning till att amerikaner älskar vapen handlar också om det, att de inte litar på någon. Svenskar som kollektiv lyder däremot myndigheterna som guds budord och vågar knappt tänka eller agera själva.

Amerikaner och fransmän är väldigt lika i detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Varför pratar media inte om Kina längre?

Massvis med nya fall de senaste dagarna.

Ja de öppnade några provinser en dag sen stängde de igen + att en hop läkare skickades till Hubei igen -verkar ju inte så bra...fast vi i Europa har väl nog med vårt nu kanske...
Citera
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Rovaniemi är ett av Finlands största turistmål på vintern haha. Kineser vallfärdar dit för att besöka tomten, och det var även där i trakterna första covid-19 upptäcktes. Det var en smittad kines.

Okej, det gällde alltså en person, som inte smittade någon, som inte dog och som inte ens var finländare. Inte riktigt rätt spår, eller hur?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Nej, det går fort att insjukna....dö tar ett tag.....och det tar ännu längre innan man friskskrivs. Det kommer alltså sist i kedjan. Därför ser talen ut som dom gör. Antalet döda i procent lär minska.

Ja absolut, visst ligger döda sist i kedjan. Problemet är bara att det vi ser i Italien fortfarande är alldeles i början. Det har knappt börjat peka uppåt på kurvan.

60 miljoner invånare. 36 miljoner ska smittas. 0.6% dödlighet. 360000 ska dö under en period av 3-4 månader. När det peakar och är som allra värst så dör ca 6000 personer på en och samma dag. Enkel matematik.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck
POTENTIELLT VACCIN HITTAT I AUSTRALIEN

A 'cure' for the deadly coronavirus
Professor David Paterson — director at the Universtity of Queensland Centre for Clinical Research said to news.com.au that the team of researchers have observed two drugs also used to treat other conditions wipe out the coronavirus in test tubes.

One of the medications given to a number of the first to test positive of COVID-19 in Australia, said Paterson, had already caused a "disappearance of the virus," followed by a complete recovery of the patient from infection.

"What we want to do at the moment is a large clinical trial across Australia, looking at 50 hospitals, and what we're going to compare is one drug, versus another drug, versus the combination of the two drugs," he added.

In light of the drugs' respective histories, the researchers have a "long experience of them being very well tolerated" in the human immune system — meaning there are no expected side effects with treatment.

https://interestingengineering.com/coronavirus-cure-possibly-found-in-australia?utm_source=Facebook&utm_medium=Article&u tm_campaign=organic&utm_content=Mar16&fbclid=IwAR3 jzwDxalm0F97ZOSo2-I7tlVW87JxyFx9L7lYfs0VffAEKkag2ei9--Yg

Detta var ju något som Kineserna kom på, och nu försöker de bara göra lite tester på det själva oxå efter att ha konstaterat att det verkar döda viruset effektivt i provrör.

Medicinerna heter lopinavir och ritonavir, som utplånar viruset. De är redan godkända mot HIV. Att det finns en "HIV"-Liknande "Insertion" i detta coronavirus rapporterades det om tidigt av "foliehattarna" men detta kan nu förklara varför dessa mediciner även biter på detta virus. Tyvärr är man ju så fyrkantiga i Sverige så denna info kommer inte ut till rätt personer innan det är för sent, och även om det gör det så behöver man göra egna tester som tar månader innan det blir godkänt här. Vid det lagert är det för sent för många redan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
befolkning x spridning x CFR = 5 500 000 x 0.30 x 0.006 = 9900

Ja om man tror att dödligheten i Finland blir 6% och att 30% av befolkningen smittas, men det är ju spekulationer. Dödligheten i Sydkorea är inte ens 1%. Varför skulle det bli så hög dödlighet i Finland?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Om man är under 60 år hur stor sannolikhet är det att man dör utav Corona i Sverige?
Mycket låg om man är frisk i övrigt men sannolikheten ökar om sjukvården kollapsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in