2020-03-16, 23:18
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Undrar just vad som menas med kolumnen längst till vänster.
Det vill säga: ” top cases 1M pop”

Antal fall per miljon invånare.
Citera
2020-03-16, 23:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Inte säker. Japan, som är världens bästa folk på det här, alltid håller avstånd, inga beröringar, superdiciplinerade. De har stängt alla skolor (barnen är hemma) och snittar på en ökningstakt på ca 7-8% per dag (som många dessutom misstänker är för låg rapportering).

Det är för mycket.

Ja, men då är det väl bara att vi sätter igång, stäng alla skolorna.

Visst vill vi väl ha en ökningstakt på 7-8%, per dag?
Citera
2020-03-16, 23:19
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Okej..(o hoppas givetvis du har rätt)

Men, vad får dig att tro det ?

Därför att folk tar det här på allvar nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det är inte så svårt. Det är biverkningarna som man vill undersöka först och det är svårt att fastställa biverkningar på några månader.
Vaccinet kan inte ge mycket fler biverkningar än själva sjukdomen hade kunnat .Dt är det viruset man sprutar in, bara att de är försvagade ,men ändå starka nog så att kroppen ska veta att dom är virus och då bildar antikroppar mot dom.
Citera
Medlem
Lika bra att stänga alla restauranger och kaféer för "äta här". Tillåt take away. Personalen kan inte arbeta förebyggande på ett rimligt sätt eftersom inte ens sjukvården klarar det.

Stäng restaurang och café för gäster.

Eller så blir måltiden "den sista."
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Viruseffekt syns från rymden

Satellitbilder visar nu att utsläppen av den giftiga gasen kvävedioxid minskar över Europa. Förändringen är tydligast i norra Italien. Den Europeiska rymdstyrelsen ESA tolkar det som en följd av karantänåtgärder och minskat resande på grund av det nya coronaviruset, i likhet med hur utsläppen tidigare har minskat kraftigt i Kina.

“Även om det kan finnas små variationer i mätningarna på grund av molntäcke och förändrat väder, är vi mycket säkra på att minskningen av utsläpp som vi kan se sammanfaller med karantänen i Italien som orsakar mindre trafik och industriell verksamhet”, säger Claus Zehner, som ansvarar för satellitprogrammet Sentinel-5P vid ESA i ett pressmeddelande.

Kvävedioxid är en gulbrun gas som irriterar luftvägarna och kan ge andningssvårigheter. Den släpps ut från exempelvis bilmotorer, kolkraftverk och industrier.

COOLT!
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
nej sverige skall smitta de friska och unga för att skydda de gamla och svaga.

ingen har sagt något om att smitta hela befolkningen eller att låta smittan härja fritt.

Ska vi även göra det med en muterad ebola (där det inte finns vaccin) och en dödlighet på 80%?
Citera
2020-03-16, 23:20
Medlem
Alltså. Är det jag som är dum. Men hur fan har man lyckats få ett fall på Grönland? Varför stänger de inte ner de här pyttenationerna. På de karibiska öarna kan man väl tänka sig att de är såpass beroende av turism att det inte är möjligt, men Grönland. Det är väl bara att stänga ner, äta sälkött i ett år och sen är det över... Mayotte, jag visste inte ens att det fanns. Man höjer sina geografikunskaper med det här viruset. Det är ju iallafall positivt.
Citera
Medlem
Covids avatar
Vi kan alltså inte ha myndighetsrepresentanter som ideligen killgissar och dessutom gör det dåligt. Har ingenting med korrekthet att göra, utan med förtroende. Vi har inte förtroende för idioter.

Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag håller inte alls med.
Tegnell är inte ett dugg pk, korrekt politiskt i dessa tider. Vad han än säger blir han ”avrättad” och det anses vara rätt att göra det öppet.
Alltså politiskt korrekt bland allmänheten att hata Tegnell.
Politiskt inkorrekt att tycka han kan ha rätt.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Peak Prosperity verkar inte heller gilla Tegnell, kommenterar det några minuter in på din live.

”He sounds like a flat earther”

https://youtu.be/_8QiUTWVnjQ
Senast redigerad av Haddock93 2020-03-16 kl. 23:24.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Tror inte man ska lyssna så mycket på media. De vill sälja in sina tidningar och TV-sändningar genom "häftiga" nyheter. Är inte det minsta orolig för egen del mer för gamla föräldrar isf. Jag tänker lite att det som sker det sker och på något vis kommer jag ändå att dö även om jag självklart vill leva så länge jag kan, men om döden kommer av ålderdom i framtiden eller av detta coronavirus är inget jag själv råder över så det är inget att oroa sig över heller.
Hoppas du blir kvitt dina luftrörsproblem. Det är i alla fall ganska säkert att det inte är corona om du haft det sedan december men självklart jobbigt ändå att ha det under så lång tid.

Inte orolig för min del heller utan mer att jag går omkring med något i kroppen jag inte vet vad är. Vågar inte gå till jobbet ännu.Vet inte hur länge jag måste hålla mig hemma. Det är sådana frågor som snurrar i mitt huvud. Känns nästan som man ska vara sin egna läkare och fixa läkarintyg via telefon och utan en undersökning
Känns så bakvänt allt.
Det går en smitta i samhället och du får i stort sett sjukskriva dig själv och vara hemma en längre tid vid behov och utan läkartid eller diagnos.
Folk går till jobben som kan smitta gamlingar. Hemtjänst och olika vårdinrättningar.
Folk blir rekomenderade att arbeta hemifrån vilket inte går med människor som arbetar
med människor.
Kan hjälpa med att stoppa viruset genom att vara hemma vid minsta symptom men smittan finns redan. Kanske det når en topp eller måste nå en topp, men att vi bryter smittokedjan genom att stanna hemma nu när vi är mer insatta i det hela.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-16 kl. 23:53.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Ja, hela 20 stycken. 12 av dem är importfall som sätts i karantän.

och...du...tror...på...Kinas...siffror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in