2020-03-16, 23:11
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Oklart var han får siffran 10 000 ifrån. Det låter onekligen mycket. Helt absurt faktiskt. Hur många döda är det i Kina på +80k smittade? Jag tror att Finland som exempel har bra förutsättningar att klara sig med få dödsfall. Det är glesbefolkat och turismen är nog utan att veta säkert ganska begränsad till Rovaniemi på vintern.

Rovaniemi är ett av Finlands största turistmål på vintern haha. Kineser vallfärdar dit för att besöka tomten, och det var även där i trakterna första covid-19 upptäcktes. Det var en smittad kines.
Citera
2020-03-16, 23:12
Medlem
Citat:
Oklart var han får siffran 10 000 ifrån. Det låter onekligen mycket. Helt absurt faktiskt. Hur många döda är det i Kina på +80k smittade? Jag tror att Finland som exempel har bra förutsättningar att klara sig med få dödsfall. Det är glesbefolkat och turismen är nog utan att veta säkert ganska begränsad till Rovaniemi på vintern.
Jag tror att Kina kvävde smittan och Finland vill släppa loss smittan. Han säger ju i videon att 30-35% kommer smittas.

Postar samma video igen för de som ej sett:
https://www.youtube.com/watch?v=oNdhVrIiAzQ

Blir det då samma siffror i Sverige???
Citera
2020-03-16, 23:12
Medlem
godhetsapostelns avatar
Kanske postad men woldarski länkar en graf som visar att karantän och lockdown fungerar i talien.
https://twitter.com/donmoyn/status/1239239417715396609
Staden lodi införde karantän den 23 februari, Bergamo väntade till 8e mars

En svala gör ingen sommar...men ett ljus i tunneln
Svenska myndigheter är för fan avhängda för snacka sportspråk.
Citera
2020-03-16, 23:13
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Är inte nödvändigtvis "svårt" (nu är det nog svårt också...) men handlar ju om säkerhet och etik också. Man kan inte bara spruta i hela populationer ett otestat medel utan nån riskanalys. Behöver gå igenom kliniska studier och det måste ta ett tag då man måste se om biverkningar utvecklas.

Däremot kan man tydligen medvetet låta ett nytt virus brinna ut i hela befolkningen. Att uppnå flockimmunitet genom att låta hela befolkningen bli smittade är inte moraliskt försvarbart.

Man ska försöka kväva smittan och ta kampen istället för att kapitulera. Sverige ska stänga ned och försöka skydda sin befolkning från smittan.
Citera
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Vad fan skall man göra?

Var precis i affären. Endast en annan kund där. Handlar det jag måste, och när jag kommer hem tar jag av mig jackan ock slänger den i et rum i källaren. Så får den ligga några dar.

Men - maten, den gick direkt i kylskåpet, och inte tänkte jag ett sekund på att maten har gått över kassan, och att han som jobbat där tagit i den med händerna.

🙄

Krasst sett så kan förpackningarna och kläderna var fyllda med viruset.
Citera
Medlem
Covids avatar
befolkning x spridning x CFR = 5 500 000 x 0.30 x 0.006 = 9900

Citat:
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Äntligen alla ni som driver på att Tegnell är en idiot och att ni med all er samlade expertis vet bättre och att Sverige bör stängas ner.
Äntligen är ni slutligen PK...

Finns inget mer pk idag än att gnälla på Tegnell och kräva stängda skolor, stängda gränser o.s.v.

Vi som däremot är mer tveksamma till om det är bästa vägen vi är direkt anti pk.

Ha!
Det var en god poäng.
Fattas bara att det blir någon jävla landsplåga likt Bensinupproret. Snart står det väl folk på Ikeas parkering för att dela ut flygblad.
Citera
2020-03-16, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Kommer inte ske. De sänker inte 500 gränsen.
Ifrågasätter inte dig - men vad baserar du detta på? Något speciellt FHM gått ut med som tyder på det? Tack, Mvh
Citera
Medlem
Hur har det sett ut historiskt med att få fram läkemedel som dämpar symptom för nya virus? Är det lika krångligt som vaccin?

Det har testat en hel drös saker men inget har bitit.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ett besök på italiensk sjukhus i epicentrum. Man ser hur patienter behandlas med ventilator o höra personalens berättelse. Vidrigt

https://www.youtube.com/watch?v=rfkbv_WQtn0

Fullständigt förskräckligt. Och vet ni vad som är sjukast av allt? Det är att om Italien ska nå upp till 60% immunitet, då förloppet troligtvis stannar av sig själv, så kommer de att ha ett dödstal som är ca 20 gånger högre per dag än detta när det peakar. Fatta det!

Ca 6000 per dag bör dö i Italien just när gausskurvan är som allra högst för att nå upp till det antal som ska dö med 0.6% dödlighet.

Detta lilla sjukhus som nu kanske har 4-5 dödssjuka patienter skulle då ha 100 stycken. På samma yta, samma antal läkare. Detta är en total katastrof vi går emot.
Citera
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Vi kommer alla gå bort förr eller senare. Det återstår och se i vilka åldersgrupper Corona kommer vara vanligast dödsorsak. För dem över 80 år som blir smittade är det som att spela rysk rulett, en av fem smittade i den åldersgruppen kommer avlida i Corona. Många andra kommer under samma tid avlida i cancer, hjärtsjukdom eller vanlig influensa. Men även för yngre grupper riskerar Corona bli vanligaste dödsorsaken framöver.

Smittskyddsmyndigheterna i Sverige och England har nu gett upp att man ska kunna utrota viruset globalt. Deras strategi handlar istället om hur man ska uppnå en flockimmunitet till lägsta samhällsekonomiska kostnad. Jag tror att i denna cyniska beräkning inte äldres liv väger särskilt tungt eftersom det rent krasst är samhällsekonomiskt lönsamt att de avlider. Man vill nu endast fördröja att de smittas genom lagom isolering fram till sommaren, då man hoppas virusets smittsamhet går ner och antalet smittade toppar för denna säsong. En viss flockimmunitet har då byggts upp inom den yngre befolkningen och sedan hoppas man att vetenskapen ska ha hunnit ta fram ett vaccin för prioriterade grupper och effektivare behandlingar samt mer materiella vårdresurser tills nästa stora infektionsvåg kommer.

Sverige och Storbritannien menar således att Kinas lyckade bekämpning bara är tillfällig och att de stora samhälleliga uppoffringarna detta kostat är bortslösade i och med att spridningen nu är global. Resten av världen, speciellt fattiga länder har inte möjlighet att göra samma sak. Viruset kommer därför finnas kvar i övriga världen under många år och Kina kan inte isolera sig för evigt. Även i Kina måste ca 60% av befolkningen bli immuna på ett eller annat sätt för att viruset ska sluta vara en fara för det kinesiska samhället.

Jag förstår tanken bakom Sveriges och Storbritanniens strategi men att tro att man genom "lagom" åtgärder ska kunna kontrollera smittspridningen så noggrant att samhällskostnaden blir minimal är minst sagt hybris. Det är som att tro att man ska kunna kontrollera spridningen en skogsbrand som redan består av otaliga brandhärdar genom att använda "lagom" med vatten. Det är tvärtom stor risk att smittspridningen blir alltför snabb för sjukvården att hantera även om man tar i med tårna enligt kinesisk förebild och gör som i t.ex. Finland. Även då kommer viruset fortsätta att spridas då man inte kan införa totalt utegångsförbud eftersom samhället behöver fungera och även då kommer många av de mest sårbara smittas och dö eftersom de inte kan isoleras helt då de behöver hjälp. Men då har man i alla fall gjort allt man kunnat för att bromsa smittspridningen.

Jag är nu rädd att det inom tre veckor kommer se ut som i norra Italien på Stockholms sjukhus medan Finland med sina mer drakoniska metoder kommer ha en betydligt bättre situation, även sett ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Då har våra svenska myndigheter och politiker ännu en gång visat sin inkompetens i tron att de är smartare än andra. Förutom en kollapsad sjukvård, integrationsproblemen och vår historiskt svaga valuta kommer vi förlorat nära och kära helt i onödan ... om vi ens överlever själva. Men då har vi i alla fall Finland som referens för att ställa de skyldiga till svars.
!000 ggr mer potent än föregångarna dubbla strains S och L och med minst 8 olika virusarter muterbara b.la HIV och den kliver inte av efter första attacken utan blir vilande och väntar in nästa attack när våra immun system blivit försvagade vi är chanslösa nästkommande attack därför den kallas mördarvirus och är instruerad att slutföra sitt uppdrag.
Citera
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Ingen Jude har dött hittills iaf, så hur vet du det? Inte ens i Israel som har runt 200 importfall har en enda död.
Men dra för fan i våld!

Gå till forumet för konspiration...
Vad vill du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in