2020-03-16, 22:45
Medlem
Hej!

Har läst igenom tråden lite och har en fråga till er som kan.

Jag jobbar restaurang och vi kommer i mitten av april öppna vår uteservering som är belägen i Stockholm.

Vet att det är otroligt svårt att säga då Folkhälsomyndigheten inte hänger på forumet och kan svara på frågor - men baserat på det vi vet nu, hur troligt tror ni Flashbackare att det är att regeringen väljer att sänka 500 person regeln till 50 pers? Och med det göra det omöjligt för oss att öppna uteserveringen (vi är en välbesökt uteservering med plats för ca 300st). Tacksam för svar! Mvh
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joyful
Fattar inte heller.

Sverige har 526 intensivvårdsplatser enligt en snabb googling. Redan idag är sjukvården alldeles för underdimensionerad och intensivvårdsplatserna är ofta fullbelagda, om jag är rätt informerad. Men säg att vi i bästa fall kan skaka fram lika många till då.

Om varje individ i genomsnitt behöver 17 vårddygn på intensiven kan vi vårda 11046 personer per år på de 526 platserna om jag har räknat rätt. Om 60 procent av befolkningen insjuknar kommer 5 procent som behöver intensivvård motsvara 220 920 individer. Då skulle vi behöva sprida ut smittan över lite drygt 27 år.

Triage-tälten, en del sjuka kommer man låta dö. Svaga och gamla kommer man sortera bort. De får kvävas ihjäl utan tillgång till vård.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Är det inte 500 intensivvårdsplatser i hela landet har jag för mig?
90 i Stockholm sa dom på agenda igår, men dom kunde snabbt fixa 50 till.
Ett stort problem är att hitta personal som kan hantera patienterna och utrustningen.
Personal "hittar" man inte, man utbildar dom. sätt någon bredvid varje utbildad en vecka och styrkan är fördubblad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Den uppdateras typ hela tiden. Bästa sidan jag vet.

Undrar just vad som menas med kolumnen längst till vänster.
Det vill säga: ” top cases 1M pop”
Citera
2020-03-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Inte bara det. Man behöver även göra en utrensning bland alla djurreservoarer som vid det här laget har lyckats snappa upp viruset annars kommer det bara återintroduceras i den mänskliga populationen gång på gång. I praktiken antagligen omöjligt med andra ord.

Den här biten tror jag många karantänförespråkare missar.
Citera
Medlem
noidea2k8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Så behöver det inte vara. Drive-through-testningen i Sydkorea verkar väldigt effektiv. Naturligtvis ska det vara några dedikerade personer som står i skyddsutrustning och tar alla tester. Sen när lådan mer provrör är full efter dagen skicka till labb.
Om du inte byter kläder och dessinfekterar får du en corona driv-trough.
Det är ju i fortfarande ganska smittsamt.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Finlands gräns mot Sverige, folk som behöver åka över för att arbeta kommer få åka genom, samt även andra med väldigt nödvändiga resor.

Luddigt. Vad är en nödvändig resa? Upp till tullen att bestämma? Finnarna vill ju åka över och handla snus.
Citera
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Om alla andra skulle lyckas med att kväva ihjäl smittan kommer Sverige bli till ett pestens land där COVID-19 ännu inte blivit utrotat (doktor Tengeles experiment tar tid). Vi skulle bli utstötta och förlora på det ekonomiskt.

Du, det där med pesten är relevant. De äldsta spåren av pesten har man hittat ingen annanstans än i Sverige. Sedan gjorde bakterien en resa till Asien för att komma tillbaka ny och förbättrad till ett Europa med större befolkning och utbyggda handelsvägar.

https://www.theguardian.com/science/2018/dec/06/earliest-plague-strain-found-in-sweden-holds-clue-to-stone-age-migration-from-East
DNA collected from the woman’s teeth revealed that she harboured the oldest strain of the plague yet found, dating to nearly 5,000 years ago. Traces of the same strain were also found in another individual at the burial site.
Regimen kanske försöker sig på en favorit i repris?

Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Så stanna hemma vid minsta symptom på något, lär dig hur du ska undvika få i dig viruset, där ordentlig handhygien är den viktigaste biten samt hålla avstånd och umgås kortare perioder med folk.

Inga hostningar, inga besök hos känsliga, ingenting. Och allt kommer bli ok.

Inte säker. Japan, som är världens bästa folk på det här, alltid håller avstånd, inga beröringar, superdiciplinerade. De har stängt alla skolor (barnen är hemma) och snittar på en ökningstakt på ca 7-8% per dag (som många dessutom misstänker är för låg rapportering).

Det är för mycket.
Citera
Bannlyst
Vad säger Flashback, är detta ett godkänt munskydd för privat bruk?
https://imgur.com/a/bp1YOus
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Utrota är svårt men stoppa utbredning är faktiskt inte så svårt. 2 veckors husarrest för större delen av befolkningen skulle stoppa upp smittspridningen. Samhällskritiska jobbare testas och är de enda som får gå ut. El, vatten, mat, sjukvård, polis.

Sen då. Efter två veckor? Då finns ju viruset kvar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Sluta klaga nu.
Klaga?
Tycker kritik mot Tegnells inkompetens är fullt befogad.
Han har inte haft ett enda rätt.

Citat:
Tegnell har börjat växa i mina ögon åtminstone.
Han är ett mongo som har haft fel i precis allt. Läs bara vad han sa förra veckan, patetiskt.

Citat:
Istället för att klaga, se var du själv kan hjälpa. Köra hem mat till äldre? Tillverka skyddsutrustning?
Kritik är inte likställt med klagomål din jävla sosse.

Jag bor i USA, här har de noll koll.
Isolerat mig själv med familjen och jobbar hemifrån.

Men hade jag bott i Sverige och betalt högst skatt i världen så hade jag krävt att staten skulle ha en plan.

Inte sitta och göra egna munskydd, leverera mat och lösa samhällsproblemen själv.
Det hade jag ju betalt för gång på gång via skattsedeln.

Tack vare sossepatrask som dig som en sån som Tegnell och Dan Eliassons sitter kvar år efter år. ”Man skall inte klaga när man blir rövknullad”.

Ansvar måste utkrävas, även i landet lagom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in