2020-03-16, 22:27
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Det här var vad alla alarmister ville.

Vi kommer se massarbetslöshet, skilsmässor, ökat antal självmord, mord, våldsbrott, grova rån, depression, social isolering osv osv.

Mortalietet och morbiditet från massarbetslöshet och ekonomisk depression kommer vara långt högre än detta virus någonsin kommer att uppnå.

Och en annan aspekt: ekonomisk depression drabbar ALLA. Vi kommer se 20-åringar ta sina liv pga att de har ingen framtid.

Viruset dödar multisjuka 85-åringar som levt ett långt liv.

Jag blir äcklad av alla alarmister.

Man behöver inte stänga ner samhällen. Det räcker med att masstesta och sätta infekterade i karantän. Sydkorea är det enda landet som gör rätt.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Diabetes typ 2 och i 50 års åldern, bör man gå till jobbet eller jobba hemifrån?

Det beror väl på vad du jobbar med? Sitter du i kassan så stanna hemma, medans har du eget kontor och bil så kan du nog jobba säkert om du bara tvättar händerna och är lite försiktig.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
SVT och TV4 visar sina sanna fula trynen, spyr på dessa regimtrogna medier. Nu stod en för mig helt okänd kvinna: Lottie Knutson, och pratade om att man inte ska lyssna på teorier och lyssna på vad myndigheterna säger (Svenska myndigheter alltså). Samma myndigheter som gör exakt tvärtom jämfört med alla andra myndigheter i Europa. Samma myndigheter som haft fel efter fel i sina bedömningar.

Sedan gör man en sökning på Lottie Knutson, visar sig vara gift med SVT's "expert" Mats Knutson som är ökänd för sina mellanmjölks analyser och neutrala inställning till den svenska regeringen trots alla snedsteg. Nepotismen genomsyrar inte bara svensk politik, median och eliten också. Man sprider sin propaganda helt obesvarat. Finns det ingen på TV4 eller SVT med civilkurage som kan slå näven i bordet och säga "NU FÅR DET FAN VARA NOG MED ALLA LÖGNER!".
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Tror du att svenskar kan lära sig att tvätta händerna på rätt sätt? 95 procent av svenskarna vet inte hur.

Gör man publika wc kollen så undrar man..

Sätt dig på ett publikt skithus och lyssna av hur FÅ det är som tvättar sig..och än mindre som tvättar sig ordentligt.. oftast bara några droppar på händerna för syns skull och sedan ut i det fria..

Nej tror inte det stora flertalet kan lära sig detta av Sbenskarna heller..och det lär vara etter värre med folk från bergstrakter och i många länder som det kommer folk från.. iaf om man får se till den miljö folk har bott i..handtvätt skapas av att man repeterar och tillslut agerar automatiskt..Har man det inte i ryggmärgen så skippas det lätt. Vilket man kan se om man inriktar sig på att studera detta bland folk.

Så folk som vuxit upp i skitiga slumområden har inte lyxen att ha rinnande vatten och tvål i alla lägen och den vanan sitter i och det är inte helt enkelt att vänja sig in med en ny vana..

Det brukar gå en kortare tid.. sedan faller folk tillbaka i sitt vanliga beteende.
Citera
2020-03-16, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanHermansen
Önskar väl inte sådana människor något sådant ont på det sättet. Men det tar verkligen energi att argumentera med sådana, för de är som ett virus, ger sig inte :P

Jag har i princip slutat besvara sådana inlägg, som egentligen motsäger sig själva.

Ex. "Vi ska lita på experten A.Tegnell", fastän snubben har haft fel/ljugit flertalet gånger.

I slutändan när alla andra länder fått bukt med Corona, kommer förmodligen Sverige stå där med corona-viruset fortfarande i omlopp. Övriga länder kommer fan bannlysa resenärer från Sverige...
Håller med dock viktigt att gå emot deras desinformation ibland.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Man behöver inte stänga ner samhällen. Det räcker med att masstesta och sätta infekterade i karantän. Sydkorea är det enda landet som gör rätt.

Man behöver inte stänga ner samhällen?

DET ÄR JU DET ALLA FÖRESPRÅKAR. STÄNG NER ALLT SÄGER DEM?

Kolla vad resten av den efterblivna världen gör.

Det kommer att göras studier på detta om några år.

Jag kan garantera dig att fler kommer att dö av att vi går in i ekonomisk depression jämfört med viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är faktiskt inte otroligt! Plus alla företagare som håller på att få kombinerad hjärnblödning och hjärtinfarkt. Och självmorden kommer nog öka tyvärr.
Det är väl en balansgång, för vi kan ju inte släppa loss smittan hur som helst heller.
Kanske att man hade isolerat alla över 65+ och riskgrupperna, och de resterande kan fortsätta resa, gå på restaurang o s v.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Nä det är sant man vet inte så mycket om detta virus egentligen. Forskare och andra vetenskapsmän kan bara göra mer eller mindre kvalificerade gissningar och de har en stark tro på att folk blir immuna när de haft den här sjukdomen. Om det trots allt skulle visa sig att det inte förhåller sig på det viset är det jävligt illa kort sagt. För då vet vi verkligen inte hur vi ska bli av med det eller hur allt slutar. Men vi kan i så fall inte göra något åt det så lika bra att hoppas och tro på det bästa tills motsatsen bevisats.
Tänker så jag med. Inser allvaret men är långt ifrån panikslagen trotts att jag har nära anhöriga som sitter i karantän i Norge.
Treåringen mår förhållandesvis bra, vad jag vet.
I början tänkte jag äsch ett vanligt virus likt alla influensor åren runt där en halv miljon dör varenda år, och var också aggressivt inställd, ungefär som låt det gå åt helvetet så får skitstövlarna i eliten gå på knäna.
Nu tycker jag mer att det är så luddigt. Man ser skräcken, skyddsmunderingar, gränser som stängs mm samtidigt som man i Sverige lullar på och " tvätta era händer och sprita dem" , det är inte så farligt. Håll dig hemma. Ja men hur länge då och när skall man ta beslutet. Jag håller mig hemma. Ska ringa chefen i morn och diskutera om jag skall komma till mötet på Torsdag eller inte.
Jag har en hemsk torrhosta, kliar i halsen, och täppt i luftrören. Det tycks aldrig gå över. Haft det sedan December. Går i vågor.
Har dock innan haft lite problem med luftrören och har medicin mot det. Blivit värre.
Känns så jäkla dubbelt allt. Ingen panik, ta det lugnt men man visar panik.
Tänker ibland att media är duktiga på att skapa panik men samtidigt måste de informera.
Tycker också ibland att det verkar som man mörkar mycket.
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Tyskland har över 6000 bekräftade fall men endast 13 döda. Låter väldigt lite?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Caymanöarna ett fall en död 100% dödlighet, Sudan likaså

Vi kan nog utgå ifrån att det var i princip deras första test också. Och totalt ointressant i vilket fall.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
De beslut som regeringarna Reinfledt och Lövfen har tagit angående "refugees welcome" har varit katastrof. Kanske är det därför bättre om myndigheter i Sverige har mer makt om åtgärderna mot corona-pandemin än regeringen? Regeringens track record är inte det bästa.
De lyssnade nog på ”experter” då också, men enbart på dem med samma värdegrund och som slapp ta konsekvenserna av det beslutet.

Har inget större förtroende för Tegnell, och det ställs inga kritiska frågar till honom. Han kan inte kommunicera och folket är delat i två läger!
Folket delat i två läger i en så pass viktig situation som denna!
I Italien har man fått med folket på sitt beslut, och det med ett folk som i grunden är kritiska mot staten och som har fog för det. Gnissel finns säkert, och visst, man får se hur länge man håller ut.
Visst är italienarna vana vid ”katastrofer” och sluter upp och visar solidaritet, men ändå, denna situation är unik även för dem.
Finns det nåt land där polemiken - eller rättare sagt grälet - är lika påtagligt som här?

Här måste en politiker kliva fram och ta kommandot, det deras roll (precis som vid Refugees ...), men givetvis ska de lyssna på experter och utifrån det fatta beslut.
Tegnell är ”smittsskyddsexpert” (dock inte den enda) men han är nörd och saknar koll på landet Sverige som sådant.

Det jag anför här har egentligen inte med Tegnells linje (om han nu har nån) att göra - utan hur det hela har skötts.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-03-16 kl. 22:40.
Citera
2020-03-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Staten kommer säkert att visa en oanad dådkraft när det kommer till den viktiga frågan. Dö gärna i corona, Svenne, men se till att köra lagligt.

Arbetsmiljöverket satte ju stopp för Skyddsmask 90 nyligen (som det finns 750 000 av), den hade ingen CE-märkning...
Mkt illa att byråkrati inte ska kunna göra avsteg i dessa tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in