2020-03-16, 22:15
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
När tror ni det blir riktigt allvarligt i Sverige, med kaos på sjukhus, Stockholm i karantän eller hela landet i karantän? En eller två veckor bort?

Eftersom dom ber 70 + att gå i karantän är lavinen inte långt borta. Först kommer de tätbefolkade delarna sen övriga Sverige. Be en bön att den här strategin fungerar, i annat fall har vi några mycket dystra månader framför oss.
Citera
Medlem
Meanwhile at the toilet paper warehouse :-)
https://www.youtube.com/watch?v=wA4KS546rZo
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När man är orolig för sin maktposition så tar man till populistiska åtgärder. Stänger skolor, gränser.

Jo, Sveriges styrande behöver ju inte vara oroliga för det. Medelsvensson fortsätter att rösta på dem, vad de än företar sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Hur mycket gick det ner -08 som mest på en dag? Jag hade inga aktier då men nu har jag och har bestämt att inte logga in på Nordnet förrän det blir lugnare med allt.

Det märklig är att någon sitter och köper hela tiden.
Någon eller några kommer att bli förmodligen mycket rika om 10 år.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
WHO uppmanar till mycket kraftfulla åtgärder. Ungefär tvärt emot det som Sverige sysslar med. De säger "Gör allt!"
Jag har själv mycket svårt att lita mer på en svensk expert än nästan alla andra runt om i världen när de andra har rakt motsatta rekommendationer.

Nä vafan förstår inte mig på varför du är så skeptisk. Tegnell är väl känd i hela världen som den troligtvis bästa epidemiologen som nånsin funnits. Så jag skulle helst vilja lita på vad han säger än vad WHO säger. Han ser dessutom väldigt smart ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Varför kan du inte erkänna att ingen gör mindre än EU i Sverige?

De som är pro-regeringens flathet är EXAKT samma personer som röstar S, Fi, V, Mp.....

Det är OMÖJLIGT att diskutera med dem och meningslöst, för de saknar enkelt logiskt tänkande.
Citera
2020-03-16, 22:16
Medlem
Citat:
Forskere fant koronavirus i pasientenes avføring.
Hvilke kroppsvæsker kan inneholde koronavirus?
Vanlige tester påviser koronaviruset i prøver fra slim i svelget. Men viruset kan også finnes i andre stoffer fra kroppen.
PUBLISERT Fredag 13. mars 2020 - 04:30
Forskere fra Kina har nå gått igjennom prøver fra rundt 200 pasienter med Covid-19 fra tre ulike sykehus, tatt mellom 1 januar og 17. februar.

Igjennom hele sykdomsforløpet var det tatt prøver av blod, avføring, urin, slim fra nesen og slim hostet opp fra lungene. Hos pasientene med svært alvorlig sykdom var det også tatt prøver fra lungene.

Virus i slim og avføring
Resultatene viste at prøvene tatt fra lungene oftest inneholdt virus, med opphostet slim og neseslim som nummer to og tre. En tredel av prøvene fra svelget inneholdt virus. Men det gjaldt faktisk også i avføring.

Til sammenligning inneholdt bare én prosent av blodprøvene virus. Og det ble ikke funnet virus i en eneste urinprøve.

Kan kanskje smitte igjennom avføring
Dette antyder altså at sykdommen kan smitte igjennom avføring, skriver Wenling Wang fra National Institute for Viral Disease Control and Prevention i Kina og kollegaene hennes.

Det kan også bety at leger kan få sikrere svar på om en person er smittet, ved å ta prøver fra flere steder på kroppen.

Wang understreker at studien har svakheter. Prøvene fra noen steder på kroppen var for eksempel bare tatt av relativt få av pasientene. Her trengs det altså flere studier.
https://forskning.no/virus/hvilke-kroppsvaesker-kan-inneholde-koronavirus/1654382
.
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Det du pratar om är i grunden en utopi, där svenska staten - mångkulturell, korrupt och dränerad på pengar - har resurser att behandla alla som behöver behandlas. Så är ju inte fallet på långa vägar. Grupp kommer att ställas mot grupp hur man än gör. Svenska medborgare borde ha förtur där (ja, egentligen etniska svenskar, men utvecklingen har ju inte kommit dit än). Sedan kan vi antagligen inte göra något åt att "papperslösa" kommer att smitta folk.
Den kommer så småningom, beroende på hur illa det ter sig vid med både antalet dödsfall till följd av själva viruset men också de ekonomiska följderna. Får se hur öppna den genomsnittlige svenskens hjärta är när denna har förlorat familjemedlemmar, arbete & bostad & den förändringen i svenskens mindset kan vi tacka Covid-19 för.

I Finspång skall det drickas Corona & endast Corona!
& ingen jävla lime!
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Fler kommer dö av börsfallet än coronaviruset.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Varför kan du inte erkänna att ingen gör mindre än EU i Sverige?

Sverige tar till mindre drastiska åtgärder än sina nordiska grannländer. Och det gör man helt rätt i. Men Sverige tar till åtgärder
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
SL uppmanar resenärer i Stockholm att ej sitta nära andra på tunnelbanan och att gå på bussen genom bakdörrarna. Resandet minskade med 20 procent förra veckan. Det ska städas bättre också.

http://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressreleases/stockholm-visar-haensyn-resandet-minskar-2982384

Jag märkte förra veckan hur mycket det minskats med resenärer på pendeltågen. Bra för mig i alla fall. Sitter inte nära folk på tågen längre. Använder handdesinfektion när jag går in och ut från tågen. Rör aldrig ansiktet!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Har för mig hjärt kärl sjukdomar låg överst i Kina på dödlighet Corona, lite över 10%, Diabetes kom 2a på 7%, sen hade du cancer + nåt annat på 5%. Så det är väl bäst att ta det extra försiktigt för dig!
Funderar på att säga upp mig med omedelbar verkan istället. Det är inte värt att ta några risker. Ska sova på saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in