2020-03-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ja alltså efter det man såg på Aktuellt är det ju möjligt. Två tunga forskare som backar Sveriges väg. Befolkningen ska bli immun, och så fort som möjligt.

Vad hade du väntat dig från statstelevisionen?

Det är klart att de backar upp politruken Anders T och Löfven.

Bästa sättet att bli immun normalt är med ett vaccin, men de vet att när detta är framme så står Sverige sist i kön igen. Allt medans övriga Europa rivstartar.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Såg inte Aktuellt, men ska titta snart. Har själv velat fram och tillbaka med vad jag tror är rätt väg, visserligen bara amatör-kill-gissningar, men ändå. Börjar luta åt att Sverige och UK gör rätt. Stänga ner allt, kan inte vara medicinen mot detta. Ett land måste vara igång, om även på sparlåga, för att inte ramla igenom helt och sedan stå rustade när/om skiten lägger sig.

Läste någonstans att i Sverige bestämmer myndigheter/experter mer om hanteringen i aktuell situation än regeringen. I många andra länder är det tvärtom. Kanske det gör att vi i Sverige därför tar mer väl avvägda beslut än andra länder, då politiker vill visa handlingskraft och därför tar opportunistiska och ibland felaktiga beslut.

Vem vet?

Det som talar för att Sveriges och UKs strategi inte kommer fungera är ju att man inte kan bli immun mot Corona? Det finns ju de som tillfrisknat som fått Corona igen? Har jag fel? Det är ett virus, kan muteras som vilken influensa som helst. Jag tycker det är skrämmande att man för en retorik att man är beredd att offra 1-2 % av befolkningen för att uppnå immunitet. Jävligt skrämmande. Mitt förtroende för denna regeringen har sedan länge varit körd i botten men så här lågt trodde jag man inte kunde sjunka.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Såg inte Aktuellt, men ska titta snart. Har själv velat fram och tillbaka med vad jag tror är rätt väg, visserligen bara amatör-kill-gissningar, men ändå. Börjar luta åt att Sverige och UK gör rätt. Stänga ner allt, kan inte vara medicinen mot detta. Ett land måste vara igång, om även på sparlåga, för att inte ramla igenom helt och sedan stå rustade när/om skiten lägger sig.

Läste någonstans att i Sverige bestämmer myndigheter/experter mer om hanteringen i aktuell situation än regeringen. I många andra länder är det tvärtom. Kanske det gör att vi i Sverige därför tar mer väl avvägda beslut än andra länder, då politiker vill visa handlingskraft och därför tar opportunistiska och ibland felaktiga beslut.

Vem vet?
Refugees welcome?
Citera
Medlem
Covids avatar
En del forskningsartiklar säger att sars-cov-2 är neuroinvasivt. Givet vad ögonen skådar är kanske hela världen redan infekterad? Det går liksom inte att ta in vad som sker just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Tegnell har rätt. Hur sjukt det än låter så är detta den rätta vägen.

Isolera de gamla och/eller sjuka. Se till att ha resurser ifall de sjuka och/eller gamla hamnar på sjukhus.

Alla andra klarar sig.

Men desto.mer smittade, desto mer ökar risken för muteringar.
Citera
2020-03-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Så de riskerar att smitta alla som kommer efter den första smittade varje dag. Låter svinbra att slacka på hygienen för att du ska få bättre siffror på nån hemsida.
Da er det mye bedre om folk får utføre testen selv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Tegnell får mkt skit men kan det egentligen vara så att han är ett geni?

Detta tveksamma kanske är helt rätt väg att gå ändå.
Jag var ganska kritisk mot honom men jag har börjat förstå honom lite mer nu.

Tyvärr så är han nog inte så bra på att uttrycka sig alla gånger, så även om hans plan visar sig vara briljant så behöver han öva på kommunikationen.

Jag gillar inte att jag upplever att han försöker lugna folk genom att berätta halvsanningar. Han väljer t.ex. bara att prata om de mest optimistiska scenariona, vilket man såklart ser igenom.

Det gör att man får intrycket av att han inte förstår — vilket i sin tur gör att man inte litar på honom lika mycket, och det är då folk börjar vända sig till alternativa källor för att själva försöka skapa sig en helhetsbild.
Citera
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Tegnell får mkt skit men kan det egentligen vara så att han är ett geni?

Detta tveksamma kanske är helt rätt väg att gå ändå.

Har du koll på hans uttalanden?. Så sent som för ungefär fjorton dar sen trodde han att antalet fall höll på att peaka. Innan dess att Sverige bara skulle få några ströfall mm mm. Han har haft fel om praktiskt taget allt vad gäller händelseutvecklingen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du sa att Sverige inte genomför några åtgärder. Det är ren lögn
Ja om man kollar med andra länder gör Sverige inget.
Kan du svara på frågan, vilket land gör mindre än Sverige i EU?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Alla tåg?! I helvete heller?

Många i vart fall. ”Brist på personal”.

Tur man kör bensinbil.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
SL uppmanar resenärer i Stockholm att ej sitta nära andra på tunnelbanan och att gå på bussen genom bakdörrarna. Resandet minskade med 20 procent förra veckan. Det ska städas bättre också.

http://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressreleases/stockholm-visar-haensyn-resandet-minskar-2982384

Trodde det hade minskat mer? Vem fan åker kollektivt ens en vanlig infuensavinter. Finns väl inget som är mer smittsäkert. Möjligen att jobba som dagisfröken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Jan Albert menade i Aktuellt att när sjukvårdspersonal väl blir immun kan man strunta i dräkterna. Så varför utsätter man dem då inte för viruset i beräknade portioner och andelar så att denna immunitet kan infinna sig? Retoriken och praktiken går inte riktigt ihop.
Precis, om vi alla ska få den ändå som han sade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in