2020-03-16, 20:56
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det är 18 nya smittade idag. Min tolkning och analys ifrån de tidigare dagarnas data, (när de infört ny testning, på de som läggs in på sjukhus + sjukvårdspersonal). Hur tänker du?

4000 testade. 377 smittade = 9,45%
Citera
2020-03-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Om folk börjar dö på gatorna så är det hemvärnets uppdrag har jag för mig men jag kan ha väldigt fel.

I dokumentären som finns på svtplay så ligger det en död man med munskydd på gatan, som att han bara ramlat ihop och dött... varför händer det där och inte här? (antar att om det hade hänt hade det funnits en miljon mobilfilmer på det)
Citera
2020-03-16, 20:57
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Kul avatar!

Ja, Herr Tegnells agerande och hela psykologin i detta är föremål för mycket analyserande och borde få en egen tråd med en tidslinje och exempel på allt han sagt som han sedan backar i tur och ordning.
Det har även blivit tyst kring Björn Olsen som var kritiker.

Överlag så verkar det vara tyst bland många kritiker i läkarkåren, mfl.
Det är ju inte så att de inte finns.

Att vi är sist ut i Europa på bollen med åtgärder är bisarrt.

Kritikerna har blivit uppringda och upplysta om att ett jobb aldrig är en säker företeelse och om man vill behålla jobbet så bör man lägga sig platt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Att testa sig gör ju att man kan isoleras snabbt och minska smittan i Sverige det rekomerander alla utanför Sverige nu men Sverige gör det inte.

Precis.
Det rekommenderade who senast under presskonferensen tidigare idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindreeu
Några kanske anser att det skulle ha blivigt för kostsamt för samhället att stänga ner helt i god tid (för länge sen, stoppa alla inresor, tvinga alla som kom in i karantän etc.). Men nu ser vi att det i alla fall kostar offantligt mycket pengar ändå (börsras, SAS, Scandic etc.). Personligen tror jag att en total "shut-down" hade varit bättre, stora kostnader men färre avlidna (mormor, morfar, farmor, farfar, faster, farbor, moster, morbor etc.).

Fast allt det inhemska hade kunnat vara igång om man "stängt" gränsen i rätt tid.

Nu handlar allt om huruvida viruset faktiskt går att stoppa - Regeringen, Tegnell och FHM säger nej och åtgärderna är lite därefter. Fast samtidigt inte, Sveriges åtgärder har i hög grad anpassats till resten av Europa. Vår sekundära strategi är: "följa John".

Inom några veckor har vi "följt John" fullt ut och kommer försöka stoppa det hela och då har vi enbart förlorat tid på Tegnell och Regeringen.
Citera
2020-03-16, 20:58
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Förespråkare av flockimmunitetsstrategien samt de som tycker att vi "överreagerar på en vanlig förkylning" bör solidariskt och proaktivt låta sig smittas direkt. Så gör ni lite nytta för oss som gärna undviker smittan pga att vi inte tycker det är läge att få den.
Håller med dig. De kan vara kliniska förebilder.
Smitta sig frivilligt ihop med andra hånfulla varelser i något avlägset huskomplex vaktad av militär. Har de gått in får de inte komma ut förens alla blivit smittade och eventuellt immuna. Dör någon så kan de forska i det också. Vara frivilliga försökskaniner.
Bra idé.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-16 kl. 21:17.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Att testa sig gör ju att man kan isoleras snabbt och minska smittan i Sverige det rekomerander alla utanför Sverige nu men Sverige gör det inte.
Varför skall du gå (ut och smitta andra) och testa dig om du visar klockrena coronasymptom istället för att isolera dig i hemmet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Finland gick ju ut idag med att de uppskattar att det blir 10000 döda. Detta var beräknat på Finlands befolkning samt 30% smittade. Om vi istället tar Sveriges befolkning och 60% som många tror så blir det 40000 döda. När det peakar vid månadsskiftet maj-juni så dör 1000-1500 personer om dagen.

Knappast troligt att det dör fler här än i Kina. Vi har för lite människor på för stor yta här helt enkelt.

10 gånger fler än som dör säsongsinfluensan låter väl inte helt orimligt däremot, men då hamnar vi på max 10 000 personer som i Finland. Men vem vet att sia om framtiden. Jag har haft fel förr, även om det är länge sen nu.
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
4000 testade. 377 smittade = 9,45%

Inledningsvis testade man ju typ bara de som varit i ett område där det typ visat sig att alla som vistats var smittade i. De första typ 250 fallen var ju typ alla smittade utomlands. De som vi smittar nu däremot kan man nog mer troligen använda som mått på den samhälleliga spridningen.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Ok. Nu ska jag anstränga mig. Inlägget jag svarade på från början, löd "tror ni Sverige mörkar antalet kritiskt/allvarligt sjuka?" Kanske inte ordagrant så, men innebörden åsyftade ev mörkläggning från våran stat om antalet kritiskt sjuka. Detta slog an en sträng hos mig som oxå noterat en förvånande låg siffra rapporterade kritiska fall från våra myndigheter, varpå jag gav ett svar där jag påpekade att så mycket väl kan vara fallet. Du svarar mig sedan med att vi inte räknar alla smittade längre, vilket jag vet och inte säger emot. Att vi skulle ha kritiskt sjuka allvarliga fall som ligger hemma och dör är inte rimligt att tro, än sålänge iaf i Sverige, men om en månad är vi kanske där God forbid. Så, känns det bättre nu?

Och återigen, vi kan omöjligt veta exakt alla som är i kritiskt läge då vi inte vet hur många som faktiskt är smittade då det mycket väl kan finnas en ensam 70+ gubbe som ligger och är jätte sjuk i sin säng utan någon som kollar till honom så kan dödssiffrorna börja krypa upp om man börjar hitta ensamma äldre som har dött av sjukdomen.

Vi kan aldrig räkan bort de seniorer som faktiskt saknar ett socialt kontaktnät
Citera
2020-03-16, 20:59
Avslutad
Zut alors!

Citat:
Frankrike stänger sina landsgränser från och med i morgon. De ska hållas stängda i 15 dagar. Det säger president Emmanuel Macron, som just nu håller ett tal till nationen.
Han uppmanar alla fransmän att nu begränsa sina kontakter med andra människor. Macron talar i en skarp ton och skäller nästan ut dem som tidigare ignorerat rekommendationerna att inte träffas i grupp.
– Vi är i krig, ett krig för hälsan, säger han.
Människors rörelsefrihet i Frankrike kommer påverkas kraftigt, säger han. Han säger att människor inte bör träffas på promenader och i parker.
– Vi kommer att införa ytterligare restriktioner för att förhindra smittspridning, säger Macron.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Stängt!
Citera
2020-03-16, 20:59
Medlem
Dbloodss avatar
Denna kanske är länkad redan!?

Men läs vad denna överläkare på Danderyds sjukhus talar om:

http://projektsanning.com/2020/03/15/anders-jansson-overlakare-danderyds-sjukhus-om-coronaviruset/

Han vill för övrigt ha bort Tegnell illa kvickt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in