2020-03-16, 20:39
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Nä att testa "alla" hela tiden är en omöjlig väg att gå i det långa loppet, och problemet är att om du tillfälligt lyckas stoppa smittan på det sättet så flammar lågan snart upp igen när viruset ligger där någonstans hos någon och lurar, och så kommer det att hålla på tills en någorlunda stor del av befolkningen fått någon form av immunitet. Utan förvärvad immunitet hos en majoritet av befolkningen blir vi aldrig av med detta. Det är bara fakta. Det är bara att se och jämföra med en sjukdom som det inte förvärvas immunitet mot som t.ex. vinterkräksjukan. Den går runt i befolkningen år efter år och vi blir inte av med den. Hade den varit en mer dödlig sjukdom hade landet varit illa ute. Bara folk med en defekt gen som gör att viruset inte fäster på dem klarar sig undan. Jag har aldrig haft vinterkräksjukan så möjligen har jag just en defekt gen vilket ibland då är bra
Jag kan förstå ditt resonemang om immunitet hos en majoritet utav folket men det här viruset vet man ju inte så mycket om eller hur det slutar med allt. Eller vet man det.
Ibland måste man ta det säkra före det osäkra. Så kan jag tycka.
Jag är också immun mot calici viruset.
Jag är den som får städa upp efter allas kräksjuka.
Citera
2020-03-16, 20:39
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
De hindrar smittan och sparar just resurser för att de smittade kan då vara i karantän.
Nu vet Sverige inte vem som smittar eller hur många.

Öhhh du ska vara hemma oavsett, känner du symtom, stanna hemma! Har du missat det?
Citera
2020-03-16, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Har vi endast 500 döda till maj månad kan Tegnell snarare hyllas som en hjälte. Jag tror det här viruset är såpass läskigt att typ oavsett åtgärder får vi ställa in oss på minst tusen antagligen fler döda.

Största delen av Europa går in för att helt utplåna Corona från kontinenten, men Tegnell stretar emot...

Ja, Sverige kommer följa resten av Europa, men det är verkligen inte tack vare Tegnell och Regeringen, utan trots dessa aber.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ed1
Finns det någonstans färsk statistik man kan hitta för städer inom landet? Exempelvis Helsingborg, eller envisas de fortfarande med att begränsa informationen?

Det är ju Sverige det handlar om självklart berättar de inte vilken stad utan det redovisas per region.
Om du inte bor i en av våra största städer kan du fråga på apoteket, de har koll, i alla fall där jag bor. Även min vårdcentral lämnar den upplysningen.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
när röken lagt sig och de döda räknas in, tror ni detta är slutet på EU?
det var öppet, fint och mysigt tills the shit hits the fan.

Lastbilar från grannländerna förskansar sig förnödenheter i Tyskland, man stänger gränser.
Redan betald medicin och sjukvårdsmaterial "fastnar" pga stängda gränser. (men cykeldelar från tyska nätbutiker kommer fortfarande med posten)

detta är bara några få exempel, som sagt, det rosa sockervaddet EU, var inte så mjukt och sött längre

Jag tror inte det blir döden för EU, det här hade skett även om EU inte hade existerat, Spanska Sjukan spreds så in åt helvete långt, långt innan EU som det är idag ens var en tanke.

Däremot så kan detta leda till att EU struktureras om där visst ansvar måste förflyttas från EU nivå till nationalnivå samtidigt som vissa andra saker måste flyttas upp till EU nivå Pandemiförberedelser behöver bli en EU fråga för att hindra att fattigare länder som Grekland och Italien ska kunna kollapsa om något händer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Haha, ok. Du ser inte ironin i att ena stunden propagera för öppna gränser och i nästa stund stänger man igen densamma för att shit got real? Naturligtvis är det helt rätt att stänga igen. Alla länder borde tänka på sitt folk först och främst. Förvisso befinner det sig redan en massa folk som inte har något här att göra, men det var en annan femma.

Om alla arabländerna kunde ta hem sina medborgare och sen stänga igen gränserna vore ingen gladare än jag.

Det handlar inte om att stänga för att minska invandringen. Det handlar om att begränsa smittspridningen, din idiot. Sluta få allting handla om ras och invandring. Jag är så trött på er.
Citera
Medlem
VAD HÄNDER I ITALIEN?! Varför är det så många som dör samt blir allvarligt sjuka. Är det på grund av viruset eller pga. brist på kompetens samt vårdplatser intensivplatser ålder kön underliggande svåra sjukdomar någon som vet?
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltburk
Herregud. Syftet med masstestning är att snabbt kunna identifiera smittspridare, isolera dem och på så sätt förhindra samma situation som i Italien eller Wuhan där sjukvården på mycket kort tid överbelastas av kritiskt sjuka individer.

Instämmer! Massiv testning och hård karantän med vakt för alla inresande och smittade, familjen får välja på om de vill vara innanför eller utanför. Endast detta hade begränsat smittspridningen så sjukvården hunnit med, men nu är allt sådant försent.
Citera
Medlem
Stänga skolan i Norge verkar inte vara en hit

https://www.expressen.se/nyheter/nu-varnar-polisen-for-ungdomars-coronafester-/

Samma sak i USA med att stänga gränserna. Undrar hur många som smittas i köerna på flygplatserna

https://omni.se/resenarer-vittnar-om-kaos-pa-amerikanska-flygplatser/a/qLd8BL

Och vi alla kommer kaoset i Kina när alla sprang till sjukhusen i Wuhan, då de satte staden i Karantän

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset-sprider-sig-film-visar-kaos-pa-sjukhus/

När myndigheters åtgärder får mindre bra bieffekter
Citera
2020-03-16, 20:41
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jadu. Tänk den dagen det kommer in många, många riktigt kritiska. Vad ska de göra då?
Sålla bland dem. Kalle 5 år är viktigare än Kalle 50 år.
Nu får vi väl hoppas att denna pandemi inte slutar så.

Ja precis så fungerar sjukvården. Prioriteringar kallas det.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Varför är en 5-åring viktigare än en 50-åring?
Ja det var just det jag sade. Det kan komma till den punkten att de måste välja vem som är viktigast att rädda.
Så gör man redan.
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vi vet hur många som vårdas ja, men vi vet inte hur många som faktiskt är sjuka osv
Just precis, och det är just hur många som vårdas som vi pratade om och inte "hur många som faktiskt är sjuka". Har du inte läst mina tidigare inlägg eller är du bara dum i huvudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in