2020-03-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
På DNs webbsida nämns inte ens att tre personer har dött idag. Det är ganska beklämmande.

Ja skrämmande.. tappar vi kontrollen nu.
Citera
2020-03-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det har nog inget att göra med beläggninen på sjukhuset utan snarare att man inte har något att göra på akuten om man har hosta och feber, oavsett om det är Corona eller ej.
De testar inte ens i Sverige oavsett om man är på akuten eller ej.
Citera
2020-03-16, 19:47
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpencerPratt
Skådespelaren Idris Elba berättar att han har testats positivt för corona. Han berättar att han har inga symptom än så länge. Men vi ska tydligen gå till skola och jobb om vi känner oss friska? Undrar hur många som går runt och smittar folk utan vetskapen att de är smittade.

Det kommet inom kort dyka upp mängder med kändisar som bär på smittan eftersom den uppenbart redan är etablerad i samhälleti princip överallt. Att stänga gränser är totalt verkningslöst. Det fina i kråksången är att kändisar är just kända av alla; när tid går och de inte blir dödsjuka eller dör då kommer polletten falla ner hos massorna; det är inte jordens undergång nu heller. Om bara alla kunde sitta still i båten och inte rusa runt som förvirrade batikhäxor och yla om att allt måste stängas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Ni som förordar fortsatta tester av alla som uppvisar symptom begriper inte innebörden av det.

Samtidigt som ni säger att resurserna är slut, ekonomin är i haveritillstånd osv. Varför ödsla tid och pengar på meningslösa grejer då. FHM sa idag att samhällsspridning föreligger. Det finns alltså inget att jaga ikapp med mer allmänna tester då.

Det märks på antalet nyanlagda med bekräftad smitta hur spridningen ser ut i varje region och den ger en uppskattad siffra som slutligen landar i procent som liknar flockimmunitet.

Man kan räkna ut antalet sannolikt smittade med alla sammanlagda länders täckningsgrad i form av inlagda, intensivvårdsplatser osv. Den statistiken får vi ju daglig uppdatering på. Varför testa ihjäl oss?!

Ja det är ungefär lika logiskt som att ett gäng rånar alla affärer i Sverige och istället för att stoppa deras verksamhet holistiskt så ska vi undersöka varenda affär istället och leta spår.

I det här fallet står jag bakom FHM.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Jag tror att det här kommer gå bättre än först befarat. Visst kommer en hel del avlida vilket är mkt sorgligt.

Dock bättre än befarat är min känsla.

Till nästa våg kanske det även finns utvecklad bra behandling.

Kämpa

Det är för mycket känslor och gissningar i debatten. Man måste göra det man kan för att hämma smittan; stänga, förbuda, hindra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Många år? Tog det många år i Wuhan?

Du tror att corona är helt borta från Kina nu alltså? Inte ett spår av den kvar? För om det finns något spår av smittan kvar, så borde väl hela landet sättas i karantän igen?
Citera
2020-03-16, 19:48
Medlem
Covids avatar
Ja, här har vi inte stockholmssmittan, och inte heller hamstrar vi. I värsta fall tar vi bössan och skjuter en älg, annars går det lika bra att meta i sjön. Torka sig i röven kan man göra med mossa om det kniper.

Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Tur man bor i en mindre ort
Citera
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jag är fruktansvärt orolig över vad viruset gör med en om någon månad. Vi har inte en JÄVLA ANING om vad de långa effekterna av detta virus gör med våra kroppar!

Folk kanske är sjuka 2 veckor. Blir friska och sen kanske 1 månad senare faller ihop och dör?

Fast här får man kanske använda en uns logik. Det hör till människan att få katastroftankar och tänka det värsta, det är en skyddsmekanism som vi bär med oss sen måååånga långa år sedan.
Inget annat coronavirus har dock fungerat så att människor blir friska, utan att ha kvar viruset i kroppen eller avföring eller slem, plötsligt faller döda.
Visst, säger inte att det inte kan hända, för det vet väl ingen. Men det är väldigt osannolikt.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nej. Är du sjuk, stanna hemma. En extremt enkel regel att komma ihåg
Citera
Medlem
Senaste officiella siffror är att vi har 79 nytillkomna fall och är uppe i 1119 fall. 7 är döda, 1 har tillfrisknat och 2 är critical. ( Man kan nog dö ändå utan att vara critical).

Siffran för döda kommer nog att stiga nu varje dag. Själv känner jag inte alls för att isolera mig. Jag går till och med ut och äter ibland, men visst jag ser att det inte är något stort tryck längre på restaurangerna. Men att bara sitta hemma, då mår man ändå inte väl av det.
Citera
2020-03-16, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR

Borde man göra för att veta om karantän behövs.
Citera
2020-03-16, 19:49
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Menar du att vi har 100 dödsfall i Sverige totalt den 30:e april eller att vi då kommer se hundratals döda per dag även här?

För om två månader kan vi mycket väl ha 500+ dödsfall. Kanske fler.
Totalt. Men det är ju väldigt osäkert.

Om vi räknar på 2 dubblingar varje vecka.
måndag:
v0(idag) :7
v1(23): 7×4=28
v2(30): 28×4=112

Sen kommer nog dödstakten avta eftersom vi nu beter oss försiktigare. Men en okänd faktor är sjukvården. Kanske har man börjat rulla in svårt sjuka gamla patienter i dödsrum utan vård för att istället ge vård till yngre? I så fall kan dödstalen fortsätta stiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in