2020-03-16, 19:35
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Vet inte om denna har delats, men här är en läskig video från BBC news som visar en äldre person infekterad av coronaviruset, omkring 6.65min i videon:
https://www.youtube.com/watch?v=CMKRbmoMgNI&t=412s

Enorma andningssvårigheter!

Kvinnan tillhör riskgruppen människor över 70 med potentiella hjärt- och kärlsjukdomar. De är de mest utsatta gruppen och risken att de dör är mycket större jämröt med yngre generationer.

Det måste dock understrykas att 13-15% av människor över 70 dör. Långtifrån alla med andra ord.
Citera
2020-03-16, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Tur man bor i en mindre ort

Jag är så avundsjuk på dig.
Citera
2020-03-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Media har gått in i full propaganda-mode och dansar efter regeringen och Tegnells direktiv. Man rapporterar extremt lite om andra länders åtgärder. Ställer inga kritiska frågor om varför Sveriges linje skiljer sig så otroligt mycket från precis alla andra länders.

Herrgud kompis vakna upp, verkligheten ser inte ut som Flashback ger sken av. Hade det varit så hade din morsa blivit våldtagen av "apor" 40 gånger vid det här laget, och coronaviruset hade varit ditt minsta bekymmer.

Du måste förstå att Anders Tegnell har nära kontakt med samtliga länders hälsomyndigheter, och han sitter inte och gubbgissar som ni här på flashback. Att åtgärderna skiljer sig åt beror på 3 saker.

1. Alla länder befinner sig i olika stadium av smittan, därav olika åtgärder.
2. Politiker i vissa länder går emot expertis, för att plocka politiska poäng och framstå som handlingskraftiga.
3. Länder har olika system för sjukvård, och vissa är mer bättre rustade för detta än andra, vilket innebär att olika åtgärder krävs. Vill du jämföra Sveriges sjukvård med Bulgariens så be my guest.

Är det något som sprider propaganda och piskar upp stämningen så är det Flashbacks hivemind.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Men på vilket vis bromsar man förloppet genom att sluta testa folk?
Får inte ihop det.

Det gör man inte. Det finns liksom två lägen nu och man får antingen en längre smittoperiod men att belastning på sjukvården minskar eller en kortare smittoperiod som ställer mer krav på sjukvården. Hade vi haft oändliga resurser på allt inom sjukvården så skulle en kortare vara att föredra men vi har inte det och då vill man dra ut på det för annars riskerar personer som kanske är i behov av sjukvård men som inte är kritiska dö då dom inte får den vård de behöver.

För att man ska kunna behandla någon så måste man veta vart de finns och då räknar jag inte de som redan är på sjukhus utan de som snart är på väg dit men som nu ligger hemma. Nu gissar dom hur många som ev kan vara smittade men vet så klart inte
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Sådär, då har man en bekant med misstänkt corona!

Hostande deluxe, förkylningsymptom, värk.
Välkommen i gänget.
Min systerdotter sitter i karantän med sin,man och son 3 år som har coronaviruset. Smittad av en ögonläkare. De bor i Norge.
Själv har jag en vidrig torrhosta, kliar i halsen,ont i nacken,igentäppta luftrör men får ej söka vård. Får ej ta prover.
Min sons fru smittade mig och jag smittade mitt ex.
" du har nog influensa som tar om" säger man på vårdcentralen. Stanna hemma.
Inte har jag bunkrat heller och tomt överallt i butikshyllor har jag hört.
Har mat i två veckor till ungefär. Sjukt allt! Kan dela med mina anhöriga i allafall.

Ja jävlar säger jag då bara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Så med 60% smittade i landet behöver vi "bara" offra drygt 1600 30-åringar...finns ca 1,4 miljoner invånare i den åldern. Det var du som kallade det ett fåtal.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/
Nu har vi rört oss ganska långt ifrån vad jag postade om från början.
Men om Sveriges strategi är flockimmunitet så är det väl sådana siffror som vi kommer få se.
Det är därför som Storbritannien ändrade sin strategi häromdagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har jag sagt något om det?

Jag säger att förkylning som vi känner till vanligtvis orsakas av rhino-virus. Vi har inget vaccin då det finns ett hundratal subtyper där.

COVID-19 är ett nytt coronavirus där vi saknar immunitet. Vi saknar också nödvändig kunskap om hur det fungerar så vi kan varken säga bu eller bä om sjukdomen egentligen:
“SARS-CoV-2 is a novel virus in humans and there is still much that we need to learn about how it affects the human immune system. Because it is so new, we do not yet know how long any protection generated through infection will last. Some other viruses in the Coronavirus family, such as those that cause common colds, tend to induce immunity that is relatively short lived, at around three months. However, these viruses have co-evolved with the human immune system over thousands of years meaning they may well have developed methods to manipulate our immune responses. With the novel SARS-CoV-2, the situation may be very different but we urgently need more research looking at the immune responses of people who have recovered from infection to be sure.”
https://www.immunology.org/news/bsi-response-herd-immunity-and-sars-cov-2

Vi får helt enkelt titta på de två andra varianterna som har utgjort en fara för mänskligheten nämligen SARS och MERS och extrapolera därifrån. Där vet vi att vi inte har något vaccin trots det antal år som har gått från de första utbrotten. Mänskligheten har nog inte heller uppnått någon immunitet mot dessa två som med jämna mellanrum slår till med ibland förödande konsekvenser då vi också saknar direkta antivirala medel mot dem. Det tycks dock inte vara lika smittsamma som COVID-19 vilket är tur för oss då den enda medicin man har kunnat använda tentativt är HIV-medicinen Kaletra med blandat resultat.

Sammantaget av det är att vi inte kan uttala oss om man kan få fram ett vaccin eller ens antivirala mot COVID-19. Åtminstone inte i första rummet och vi ska med stor skepsis lyssna på dem som påstår något annat. Kom ihåg att det antagligen innebär miljoner i forskningsbidrag till den som kan uppvisa något trovärdigt i forskningsväg kring sjukdomen. Drivkraften för att överdriva framsteg är alltså stor.

Utgå alltså från de fakta som föreligger och inget annat och än så länge finns det ingen anledning att vara optimistisk.
Det är fel väg att gå att förlita sig på människans immunförsvar.Vi vet inte exakt hur det fungerar och viruset muterar hela tiden. Man kan inte heller hålla på och vaccinera mot allt. Jag tror vi i stället måste satsa på ett immunt samhälle. Vi måste se till att det blir mycket svårare för virus att spridas. Det finns en mängd åtgärder man kan vidta. Bara det att det måste finnas en internationell handlingsplan som begränsar smitta till ett land. Det som hände nu får inte upprepas.
Citera
2020-03-16, 19:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Kanske för att finnarna kommer lämna korrekta siffror.

Kina mörkar så in i helvete, om du nu inte har förstått det.
Vad har du för belägg för det? Tvärtom har man som sagt bistått med en hel del vetenskapligt material själva eller i samarbete med forskare i väst. Under eftermiddagen sa t.ex. några medicinskt ansvariga i ett inslag på FOX att man hade värdefull information från Kina som var ytterst användbar.

Vad vi däremot har belägg för är att Sverige nu har valt att "mörka" siffrorna eller snarare skita i att ta reda på dem. Det efter en rad klavertramp i kommunikationen kring coronaviruset.
Citera
2020-03-16, 19:37
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Vet inte om denna har delats, men här är en läskig video från BBC news som visar en äldre person infekterad av coronaviruset, omkring 6.65min i videon:
https://www.youtube.com/watch?v=CMKRbmoMgNI&t=412s

Enorma andningssvårigheter!

Svårt att veta om detta är en ångestattack efter att ha förlorat sin make veckan innan, eller om det är en dubbelsidig lunginflammation orsakad av covd-19. Oavsett vad så är det gräsligt att hon inte får adekvat vård för sina besvär. Corona slår ut befintliga sjukvårdssystem. Det är exakt vad den gör.
Senast redigerad av RadioDDR1 2020-03-16 kl. 19:40.
Citera
2020-03-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpencerPratt
Skådespelaren Idris Elba berättar att han har testats positivt för corona. Han berättar att han har inga symptom än så länge. Men vi ska tydligen gå till skola och jobb om vi känner oss friska? Undrar hur många som går runt och smittar folk utan vetskapen att de är smittade.

Det är nog rätt många. Men man smittar inte förrän man börjar känna sig sjuk hörde jag.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hade varit intressant att veta om det är 5 som är critical sjuka eller om det är 500. Är det överfullt och man blir riktigt sjuk kanske det är mer humant med självmord?
I Stockholm är det relativt ok än. De har inte fullt på intensiven i dagsläget och de kan vid behov öka från de 90 platser de har idag till ca 200 .
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Kan du länka till någon artikel på Expressen eller Aftonbladet?

Varför? Du får väl kolla själv. Står i deras Live-flöde, på flera ställen. Fastnålat tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in