2020-03-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Folkhälsomyndigheten borde verkligen byta kommunikationsstrategi.

På presskonferensen idag gick de ju ut med två saker:
- Folk i Stockholmsregionen som kan jobba hemifrån ska göra det.
- Ingen över 80 år ska gå ut och handla. De ska isolera sig.

Men när jag kollar på deras hemsida så hittar jag inte detta alls. De borde ju ha en stor ruta på första sidan, där det står "Aktuella rekommendationer", eller hellre "Aktuella direktiv".

Ska man behöva leta för att hitta detta...
Jeg synes at de burde sende slik viktig informasjon på tekstmelding til hele befolkningen, i tillegg til at det burde informeres om det på første side på hjemmesiden og på første side i alle aviser og at det også bør informeres om på tv og i radio. Kanskje Folkehelsemyndigheten kunne ha hatt et fast tidspunkt hver dag der de informerer på tv og radio, feks de første minuttene i nyhetssendingene på tv og radio? I alle fall bør det sørges for at slik informasjon når så mange som mulig og helst alle.
Eventuelt kunne de også sendt brosjyrer med viktig informasjon i posten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Tror tyvärr inte det kommer något nationellt beslut om det. Eventuellt att man stänger vuxenutbildning och gymnasium i Stockholm i veckan, där smittan är utbredd. Hade behövts i hela landet, vuxenutbildningar kan gott köra distansundervisning över hela landet.

Vuxenutbildning är väl det sista som stängs. Vuxna kan avgöra själva om de ska vara hemma
Citera
Medlem
Slipsluders avatar
Nu börjar dödsfallen trilla in, precis som jag med flera i tråden förutspått.

Detta blir inte kul om ca 2-3 veckor.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Du har nog missförstått det hela men du är redan försökskanin i Sverige då inga åtgärder för att skydda dig och övriga medborgare har beslutats.
Hellre det än att spruta in panikvaccin där ingen har en aning om vare sig biverkningar eller dödlighet.
Det är bara att gilla läget för min del. Går det så går det. Går det åt helvetet så går det.

Vår regering har ju bestämt att vi skall mass-smittas och gör sig friade genom " tvätta era händer noga och sprita dem" Tänk på andra bunkra inte för mycket, vi skall satsa 75 miljoner på pappersbrochyrer.
Vi får väl se vad som sker men jag lovar. Efter den här cirkusen kommer notan på ett eller annat sätt.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-16 kl. 18:48.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Då kan vi förmodligen verkligen snacka om mörkertal i kina..
... Eller färre tester i Italien. Troligtvis det.
Citera
2020-03-16, 18:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det finns inga godkända och kommersiellt tillgängliga vaccin, men man har gjort framgångsrika försök på människor redan på 60- och 70-talet. Framgångsrika på så vis att försökspersonerna fick immunitet mot precis det förkylningsvirus, den serotyp, som de vaccinerades mot. Och man blir immun mot förkylningsvirus när man insjuknar i förkylning. Du har helt enkelt fel när du påstår något annat. Nästa gång du blir förkyld kan du lägga en snorloska i en glasburk och frysa in den, sen kan du ta fram den ett år senare och snorta den, och du kommer inte att bli sjuk.

Vi kommer med största sannolikhet att bli immuna mot SARS-cov2. Det finns naturligtvis en liten risk att det inte är så, vilket gör det dumt att chansa, men vid det här laget vet jag inte vad vi kan göra mer än att hoppas på immunitet.

Kineserna skulle inte ha släppt iväg viruset till u-länder som Iran och Sverige. Nu går det inte att stoppa.
Frågan är fortfarande vad förkylningsvirus som du pratar om har med Coronafamiljen att göra. Jag vet absolut hur förkylningsvirus fungerar. Jag vet också att vi inte har vaccin eller direktverkande medel mot Coronavirus som SARS och MERS och troligtvis ingen immunitet hos populationen heller.

Om vi nu lägger ihop det med det faktum att vi känner väldigt lite till om COVID-19 och hur det fungerar så kan man faktiskt fundera över om vi någonsin får ett fungerande vaccin eller uppnå s.k. flockimmunitet.

Förmodligen kommer vi att lösa det ändå men det kan mycket väl bli så att det då handlar om antivirala och inte vaccin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Haha och du litar på att personerna som har förberett och kört hem maten inte har viruset?

Så här. Så fort det finns människor inblandade så kan även virus vara inblandad. Så om man tycker det är jobbigt så är det ingen som tvingar en. Man kan beställa grejor med mindre risk. Kan även sätta grejorna i karantän om man vill. Man kan också välja att bli eremit och jaga ifatt sin egen mat.

Själv väljer jag utgå ifrån att man blir smittad av att hänga med smittade som familj, arbetskamrater etc och allmänna kommunikationer som jag sett beskrivet i de vetenskapliga rapporter som getts ut. Och leva därefter.
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Vilken är källan där de säger att de räknar med att 10k finnar kommer dö? Det finns ingen i världen som uttalat något liknande för inget har en aning.
Citat:
Finlands regering räknar med att 10 000 personer i den Finländska befolkningen dör innan sommaren av covid-19 och 30 - 35 % smittade även med undantagsförhållanden som gäller från och med nu.

Hasse Svens, reporter, svt live, 16 mars 2020.

Grupper med fler än 10 personer förbjuds att träffas i Finland och alla skolor och universitet stängs till vidare.

Källa:

Svt.se, svt nyheter live, 16 mars 2020, https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...-coronaviruset
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Hur vet du det?
De har ju varken testat hur många som är smittade eller räknat antalet döda.

Jag vet att organisationen har haft folk på plats i Kina.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Det går inte att gå från 100 procent produktivitet till 0 över en natt och tro att allt ska fungera när krisen är över. Bästa hade varit om de när Italien började få problem rekommenderade att man inte gav sig iväg på skidresor etc och sedan lugnt och metodiskt monterade ner allt i karantän istället för att gå från ett öppet samhälle till ett i karantän på ett par dagar

Socialstyrelsen kommer dessutom i veckan ut med instruktioner om hur vården ska prioritera när det värsta är över oss.

Ja tveklöst! Utresor skulle stoppats direkt till Italien och Iran när det började ploppa upp fall. Sedan obligatorisk karantän av alla som kom hem i 14 dagar.

Varför de inte de stängde Italiens resor ptja. Eliten själva inkl läkare osv var ju där på skidsemester och övriga höginkomsttagare i storstadsregionerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Finland och Norge ser likadana ut och har nu båda stängt skolorna.

Vem är Stenson säger att de agerar rätt? Norge och Finland följer WHOs rekommendationer inget fel med det. Men en lösning kanske inte passar alla länder. Ibland måste man höja blicken och titta om det finns andra alternativ.

I slutändan kanske Norge, Sveriges och finland har samma utfall över smittade/döda. Medans Sverige Kanske får ett bättre ekonomiskt utgångsläge för en återuppbyggnad av samhället, vilket också är viktigt.

De. Som lever får se!
Citera
2020-03-16, 18:47
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Vuxenutbildning är väl det sista som stängs. Vuxna kan avgöra själva om de ska vara hemma

Inte om man vill behålla sitt studiestöd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in