2020-03-16, 18:14
Medlem
När man jämför tillvägakocenptet mellan olika länder så måste svenskar inse att vi är inte en speciellt stor befolkning , städer i andra länder har STÖRRE befolkning än vad hela sverige har därav flockimmunitet som påropas här,hade gärna sett stängda gränser men av andra skäl. sen kan man dra upp danmark och norge och deras tillbväga koncept med en mindre befolkning kan te sig men jag tror vårat sätt är ett ytterst smart sätt att attackera detta på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Det har förts diskussioner om RNA virus (tex corona) tidigare och det som framkom är att det är mer benäget att mutera. På så vis uppnås inte någon flock immunitet.

Sen är det en andel som insjuknat igen efter friskförklaring, något det spekuleras i. Den som lever får se.

Relativt vad? Inte lika mycket som säsongsinfluensan som muterar så pass mycket från år till år att man faktiskt behöver modifiera vaccinet mot den. Alltså SARSCoV2 är inte lika benäget att mutera som säsongsinfluensan. Vi har dock inget vaccin ännu. Men även utan vaccin så kommer de negativa effekter vi ser i nuläget sannolikt att trubbas av rejält inom kommande år. En positiv aspekt med att barn får sjukdomen tidigt istället för senare är att de får ett naturligt skydd mot viruset som håller i sig. Det kommer kanske inte vara ett optimalt skydd. Men ett skydd som underlättar och minskar de negativa effekter som en person utan något skydd överhuvudtaget kan behöva genomlida. Som att jämföra indianer som blev förkylda och dog när Européer kom dit medan för Européerna så upplevdes symptomen kanske bara som lite snuva.
Citera
Avslutad
Du kan tydligen bli smittad genom dina ögon! Visar försök på apor. Så ansiktsmask kan vara rätt meningslöst sett så. Såvida det inte är heltäckande. Det kan naturligtvis i så fall vara en av förklaringarna till den snabba smittspridningen.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3075438/hopes-coronavirus-vaccine-rise-after-chinese-scientists-find
Citera
Medlem
Djävulens advokat:Är det värt med miljoner, kanske hundratals miljoner arbetslösa för att rädda kroniskt sjuka och äldre som snart dött ändå? Är det värt alla självmord från depression av instängdhet för att rädda kroniskt sjuka och äldre? Är det värt att all idrott även på ungdomsnivå stoppas för att rädda kroniskt sjuka och äldre?
Citera
2020-03-16, 18:15
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapcylisten
Var ju knappast det han skrev i inlägget du citerar, antar att du har dålig läsförståelse hoppas du blir rånbögmördad din tönt

Lugn, din pajas. Centauri har försökt förleda folk att det bara är en förkylning för att rädda sin egen ekonomi. Han skriker och gråter över att ekonomin går åt helvete. Troligen halvsuicidal för att förmögenheten gått upp i rök när börsen dök. Kanske även företagare som nu håller på att konka.

Hursomhelst vill han mörda människor för att rädda sitt eget. Folket (födokroken) ska bete sig som normalt så att Centauri kan tjäna pengar. Bara gamla icke-produktiva människor som dör. Det är vedervärdigt.
Citera
2020-03-16, 18:16
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
349 nya dödsfall i Italien
+3233 nya fall är en ökning igen. De kommer ligga på den här nivån dödsfall eller fler i ett par veckor till då.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Har varit uppe tidigare i tråden att de har skrotats. Svarade inte på det då jag höll på med lite annat för stunden.
Ironiskt nog vet jag var det står ett gäng så får se om militären eller regeringen hör av sig till honom. Så det finns ett mindre lager i Sverige faktiskt. Länge sedan jag var där och räknade dem inte av naturlig anledning men är nog över trettio st varje fall.

Ja, det vet jag, men det jag frågade var hur det är med PERSONALEN i dessa nedmonterade militärsjukhus? Det måste ju ha avrit till stor del värnpliktiga tänker jag? Finns det sådana som idag har helt vanliga jobb som faktiskt har en militär sjukutbildning på respiratorer osv? Det är det jag undrar. De skulle kunna få en väldigt viktigt roll framöver.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
En annan fråga. Hur länge räknar ni med att ytor är kontaminerade? Teoretiskt sett ska viruset kunna leva på vissa ytor, t.ex. plast, så länge som 14 dagar, men jag har hört i alla fall en läkare - TV 4:s expert - säga att risken i praktiken är liten efter bara en kvart.

Nu tänker jag minst tre dagar, sedan använder jag föremålet igen. Det är ju omöjligt att tvätta och desinficera allting hela tiden. Mina händer är redan röda och nariga, och DET är en risk i sig. Kanske inte för just corona, men för allt annat otäckt som kan ta sig in genom en icke-längre intakt hud.
Citera
Medlem
Och nu uppmuntrar arbetsmarknadsminister Eva Nordmark arbetstagare att gå med i akassan, hon kunde ju om att de som inte gjort det, borde gjort det för ungefär 12 månader sedan eftersom man måste vara medlem i 12 månader innan man är berättigad till akassa också.
Citera
Medlem
HGs avatar
Kanske bör den svenska regeringen gå in och stoppa exporten av dessa maskiner och beslagta dessa till svensk vård. Så skulle man säkerligen ha gjort i flertalet andra länder, men inte Sverige.

"Medicinteknikbolaget Getinge tävlar om en jättebeställning från Italien avseende ventilatorer. Bolaget diskuterar att införa ett skift till i sin fabrik i Solna.

Det skriver Dagens Industri.

– Getinge har sedan utbrottet sett en ökad efterfrågan från våra kunder av framför allt ventilatorer och livsuppehållande hjärt-lung-teknik, säger Getinges presschef Anna Appelqvist till tidningen.

Bolaget uppger sig ha kapacitet att öka produktionen av ventilatorer i Solna, givet att bolaget har fortsatt tillgång till material från underleverantörer."

https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/svenska-foretaget-som-rusar-i-hojden-under-coronakrisen/
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TravisBickle2
Mona Sahlins ena dotters man gråter ut på Facebook om att hans företag kommer att gå i konkurs om 1-->2 månader.

https://www.facebook.com/putte.sahlin/videos/10157976277111704/

Han är förmodligen en Sosse som vill ha öppna gränser & genom Socialdemokraternas värdelösa krishantering utav COVID19 så håller Puttes & Jennys företag att gå i konkurs.
HA! Så jävla underbart. Välkommen till verkligheten, den verklighet som den svenska underklassen har levt i under årtionden. Äckliga jävla kräk. Nu passar det att oja sig över läget i landet när det väl drabbar en själv.

Hoppas nästa video han figurerar i blir publicerad på BestGore.

Ett typexempel på en 'silver lining' i pandemin.
Senast redigerad av SneakyBeaky 2020-03-16 kl. 18:19.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
För er som vill göra som Danmark och övriga länder som satte in drakoniska åtgärder väldigt tidigt, vad händer sen där? Hur länge kan de hålla landet nedstängt utan att folk börjar bryta det och utan att ekonomin kollapsar?

Tror knappast de kan hålla ut i flera månader. Och även om de skulle göra det, vad händer sen när de öppnar landet igen? Viruset har ju inte försvunnit från jordens yta utan kommer ju garanterat komma tillbaka igen då folk börjar röra på sig.. och vad ska man göra då? Slå igen landet igen?

Att Italien gjorde det i det läget de var i förstår jag, och det kommer Sverige med göra om vi hamnar i samma läge. Eller förhoppningsvis lite tidigare eftersom vi vet om hur det kan gå. Vi har helt rätt strategi, det finns egentligen ingen annan vettig strategi om man inte hoppas på en mirakelkur inom en månads tid. Vilket är tämligen osannolikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in