2020-03-16, 17:44
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandarinSallad
Alla måste förstå att det är sinnessjuka psykopater som styr och det är planerat att svenskarna ska gå under. Är det inte invandringen så är det coronavirus. Sverige är ett experiment.

och ni säger inte vad vi ska göra sen
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
WHO:s chef Tedros Adhanom Ghebreyesus vill se att fler länder utökar provtagningen för att finna personer som bär coronaviruset.

(...)

– Testa, testa, testa. Vi måste bryta kedjan av smittan.

(...)

– De (myndigheterna) måste veta var fallen finns.

Tedros Adhanom Ghebreyesus konstaterar att många länder har vidtagit omfattande åtgärder som att stänga skolor, sportevenemang och undvika folksamlingar. Men det räcker inte, säger han.

https://www.svd.se/who-kraver-mer-provtagning-och-isolering

Sverige följer alltså inte WHO:s rekommendationer. Jag undrar om någon journalist tänker fråga Anders Tegnell om detta.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantone297C
Såg någon direktrapporteringen från Finland med Hasse Svens? När han berättade att finska folkhälsomyndigheten räknade på upp till 10.000 döda.
Kvinnan i Rapport kom av sig fullkomligt.
Har filmklipp men vet inte hur jag delar.
Jag klippte det direkt: https://anonfile.com/54HcM8h0od/10000_d_da_finnar_mp4
Citera
2020-03-16, 17:45
Medlem
IQ-145s avatar
Den har tråden är den överlägset mest lästa på Flashback, och hela pandemin påverkar oss alla på ett eller annat sätt. Tyvärr är det omöjligt att hinna läsa alla inlägg där folk lägger upp t.ex. intressanta länkar. Många kommer in i tråden och frågar om samma saker, om och om igen.

Finns det någon möjlighet för våra moderatorer att samla ihop de vanligaste frågorna som förekommer och lägga in dessa antingen på första sidan i den har tråden, eller helt enkelt öppna en separat tråd som man låser överst i nyhetsflödet. Nu vet jag inte om det är genomförbart, men det vore önskvärt om man kunde samla ihop ett gäng moderatorer eller användare som har gedigen medicinsk erfarenhet, som skulle kunna hålla i, och moderera en tråd med enbart frågor. Vad jag menar är att tråden enbart skulle innehålla frågor och svar, alltså inte en löpande tråd där diverse folk spammar sönder tråden med irrelevant dravel.

Enkla frågor och svar. Jag är medveten om att allt är nytt, så det finns inga definitiva svar på många av frågorna, men man skulle kunna uppdatera svaren med aktuella rön/råd/forskningsresultat.

En del av dessa ibland dumma och lite naiva frågor (Som har dykt upp) kan t.ex vara:

- Var, när, hur uppstod Covid-19 viruset?

- Vad gör detta virus såpass mycket farligare än andra virus, då i princip hela världen har fått dra i nödbromsen?

- Hur smittar det? (T.ex. är det luftburet? Kan det smitta via vatten? etc,etc)

- Vad är de främsta symptomen på att man har blivit smittad? (Tex. Feber, torrhosta, etc,etc)

- Vad ska jag som individ tänka på för att bäst skydda mig? (T.ex tvätta händerna, etc, etc)

- Kan man bli smittad på nytt om man redan har fått det en gång?

- Kan det uppstå permanenta skador pa organen om man blir smittad? (t.ex. nedsatt lungkapacitet, sterilitet, etc,etc)

- Kan ett foster få smittan om mamman har fått viruset?

- Hur ser den procentuella dödligheten ut per åldersgrupp, I ett globalt, europeiskt, skandinaviskt samt svenskt perspektiv?

- Hur många av de smittade uppskattas kommer att vara i behov av läkarvård?

- Vart kan man vända sig ifall man känner av symptom som överrenstämmer med Covid-19 symptom? (t.ex. ringa 117 17 eller 113 13)

- Vet vi om viruset påverkar folk olika beroende på etniska grupper?

- När beräknas ett vaccin att komma?

- Varför har Sverige och till en viss del Storbritannien beslutat sig för att använda sig av en helt annan strategi än övriga världen när det gäller att bekämpa viruset? Fördelar respektive nackdelar?

- Ska man undvika att ta inflammationshämmande läkemedel? (T.ex. Ipren, Treo och Voltaren)

- Är det ok att vid misstänkt Covid-19 feber ta febernedsättande läkemedel som t.ex. innehåller Paracetamol?

Finns det någon här med bred medicinsk erfarenhet som skulle kunna sätta ihop en sådan frågemall? Det finns faktiskt en djäkla massa riktigt kompetenta flashbackanvändare här. Detta är ett utmärkt tillfälle att slå ihop alla kloka medicinska hjärnor.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Kinna och övriga länder kommer ju på fullaste allvar börja överväga att bomba oss nu när myndigheterna talar om ett land av smittdrabbade medan de inte har någon immunitet.

Ska jag vara ärlig hoppas jag de gör det.... Tegnell har alltså råd att smitta ett helt land men han kunde inte stoppa resor en vecka för att det skulle kosta?
Tänkt så jag med. Vad gör man med en smitthärd, jo man ser till att den utplånas.
Citera
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det är väl inte så att jag hejar på alla dessa sportlovsfirare som kom tillbaka hem, främst från Italienska men också Österrikiska alperna, men jag vet inte vad du tycker vi skall göra?

Förbjuda Vinterlovet?

Skyll på dem du
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja det beror ju på hur duktiga vi blir på att skydda våra äldre 70+ för det är dom som kommer stå för majoriteten av dödsfallen.
Influensa dödar typ 200-700 stycken per år, ibland närmare 1000 st(2017/2018 var det väl?) så vi får hoppas att antalet döda inte skenar iväg långt över det,,, ja vad det nu hjälper med att hoppas?
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag tror att förklaringen är att de som tyvärr redan dött redan var ”kritiskt” sjuka i andra sjukdomar, och att när de blev smittade så tippade de över.
Itan att ha detaljerna om alla, så har det ju framgått tydligt där man lämnat ut imformation att det rört sig om personer som redan var under vård på sjukhusen innan de smittades.

Ja de som dött i Sverige är alla 80+ vad jag vet, och de allra flesta som dör är gamla med underliggande sjukdomar. Så ser det ut i alla länder. Men det vore illa om äldre intensivvårdade patienter blivit smittade inne på klinik. Det tror jag inte. Dock är corona droppen som får bägaren att rinna över i dessa fall helt klart.

Det som också är synd i och med att man upphört med att testa milda fall är att allmänheten inte får veta hur det är för personer utan multisjukdom och ålderdom. Inte många annat än allvarliga fall får veta att man har corona. Således kommer Corona att vara litet utav ett mysterium även fortsättningsvis. Därför mer skrämmande för vanligt folk - man vet ju inte så mycket.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
De har redan börjat med triage i Stockholm pga brist på respiratorer. Detta går åt helvete.

Var läser du det?
Citera
2020-03-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Visst så har de ju varit hittils, men nu när det är en Pandemi så då borde ju EU bestämma gemensamt att alla länder måste stänga Grundskolorna,Gymnasium, Högskolorna och alla Universitet, men förskolorna kan vara öppna i länderna, så att föräldrarna kan arbeta tycker jag.

Är tanken att förskolepersonal bär skyddsutrustning? Eller tanken kanske är att de blir smittade först som någon sorts control group?
Citera
2020-03-16, 17:46
Medlem
activateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det är väteperoxiden som bildas när blekmedlet blandas med vatten som ger den virusdödande effekten. Du kan köpa väteperoxid på färghandeln och späda ut den till 1%, det räcker. Väteperoxid har en löst bunden syreatom som hemsk gärna oxiderar sönder virusets protein/fettskal och därmed oskadliggör det.

Du kan också köpa Virkon S och spray överallt, det är det kineserna sprayar från tankbilar och arbetslag med dimgasgeneratorer, men väteperoxid är bra mycket billigare och enklare att få tag på.

Har sett att det finns väteperoxid 3% rätt billigt på några svenska hälsokost-nätbutiker. Vill inte göra reklam här för något specifikt företag, men det är bara googla på det.
Senast redigerad av activated 2020-03-16 kl. 17:49.
Citera
2020-03-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Det har publicerats studier om att de redan har muterat, kanske fler än 1 gång.

Ja... Med 99.99% likhet. Det muterar i paritet med andra virus som vi fortfarande har immunitet mot sedan 70-talet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in