2020-03-16, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Din attityd är lik tengils.allt ska tillskrivas bak9mliggande orsaker? ditt sätt resonera är farligt.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5056536/coronavirus-tieners-sehraz-breda-16-intensive-care-besmet-covid19

Och? Det finns elitfotbollspelare som dör av spontana hjärtproblem. Det vore snarare mystiskt om inga sådana här fall dyker upp.
Citera
2020-03-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Det är från din sida i så fall. Fungerar för mig på flera olika uppkopplingar.

Blockeras VPN?
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Finland inför beredskaplagen, dvs. krisförhållanden råder i landet. Detta sker på onsdag.

Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
om de nu skulle fått fram ett vaccin snart, vem fan skulle provet en hopkokad panik brygd!?

Speciellt om den är framtaget i kina! Då är det nog både fladdermössblod och hönsfötter i soppan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Fixade ett klipp på det. https://anonfile.com/54HcM8h0od/10000_d_da_finnar_mp4

Hasse Svens såg helt oberörd ut och tjejen i studion verkade få en stroke.

Blev ju väldigt tydligt där att SVT inte är helt oberoende i sin rapportering. De verkar ju ha fått "instruktioner" eller har egna mål om hur information kring coronavirsuset ska rapporteras i media.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Korrekt, T-celler må vara den viktigaste komponenten men kan inte ensam sköta allt. Fortfarande vet man inte i detalj hur kroppens immunsystem fungerar och det är bland annat därför man inte har kompletta vaccin mot alla sjukdomar.

Olika virus har olika egenskaper, hur de fäster vid en värd och hur de döljer sig från immunsystemet samt hur de påverkar vårt immunsystem gör att det är svårt att skapa vaccin. Vi vet exempelvis att vid vissa sjukdomar uppstår livslångt immunitet, medans andra virus och tillhörande sjukdom lurar kroppen så att den själv inte kan utveckla tillräckligt med antikroppar.

Vad gäller SARS så får du såklart hävda att man blir immun i minst sex år, men du vilar på bräckliga studier som du med flit väljer att plocka delar ur för att få rätt. Det är klart att du blir emotsagd om du debatterar på det viset.

Än värre blir om vi ska överföra det på ett nytt virus som forskningen vet väldigt lite om. Fungerar det på samma sätt eller vad är skillnaderna, vilka slutsatser kan man dra osv. Gör man det inte ordentligt så kan jag lova att utfallet blir katastrofalt.
Man vet ganska bra hur immunförsvaret funkar.

Här kan du ta del av mina anteckningar från min sammanfattande föreläsning i immunologi:

Speciellt:

Citat:
T-minnesceller

Även T-cellsystemet har minnesceller, utöver Tc-celler och
T-hjälparceller. Det cellulära, specifika immunförsvaret är därför
verksamt längre än det antikroppsberoende immunsystemet.
Detta beror
på att Tc-cellerna lever mycket längre än plasmacellerna och på att
antikroppsmolekylerna som plasmacellerna producerar, förstörs efter
2-3 månader efter det att de bildats.

https://minfil.com/V6AfM4h9o8/F_rel_sning_immunologi_kort_pdf

Det här blir mitt sista inlägg i den här deldiskussionen.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-03-16 kl. 17:44.
Citera
2020-03-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Dom vill att detta ska spridas så vi får en Flockimmunitet!!!

Allright, vad händer om det muteras då? Ska alla smittas om igen?

Ingenting händer då eftersom viruset inte är av den karaktären att det muterar sig tillräckligt kraftigt.
Citera
Medlem
Är det någon som har hört något i internationella medier om befintliga antivirala läkemedel som har använts framgångsrikt mot corona?

Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Inte föräldrar men frugan har släkting i Italien som smittats. 79 år gamal man som sedan många år varit i dåligt skick (jag blev förvånad att han fortfarande levde). Han hade inte klassiska symptom utan "bara" lite feber och var väldigt trött. När han inte orkade ta sig upp från toalett ringde dom sjukvård. På 10min kom corona-ambulans (väldigt snabbt jobbat tycker jag). Nu är han på sjukan, får som jag förstår lite hjälp med syrgas men mår ok vad jag förstår. Men kan nog vända fort tyvärr, han borde ha dåliga odds.

OK tack för info!
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Resten jobbar på som vanligt?

Är du idiot, ett troll eller vad är det. De som jobbar skulle då bli sjuka samtidigt med oerhört högt tryck på sjukvården och inte inte en jävel på jobbet överhuvudtaget på en till tre månader, med ett högra dödstal för att vården inte pallade med?

För unga och friska som får Corona känns det mest som en vanlig förkylning eller så är det symptomfritt.

Det är detta som du inte har förstått.
Du har blivit hjärntvättad av massmedia.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Det kommer bli jäkliga problem för Finland att stänga gränsen här uppe i norr efter Tornedalen, 6st gränsövergångar sedan X antal mil på vintern var det är skotertrafik på över gränsen!

Det är omöjligt uppdrag för Finland att sätta detta i verket men ska bli jäkligt intressant och se hur dem lyckas i praktiken, Dem lär bli tvungen att flyta gränspoliser från ryska gränsen till Tornedalen samt flytt Tullpersonal samt polisverksamhet som sagt tvivlar att dem lyckas!!!
Arbetspendling i norr ska vara tillåten vad jag förstår.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Är det bara jag som tror att vi kommer se en relativt rask ökning i dödsfall nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Min beräkning är 150.000 smittade idag.
Det tror jag inte på...
Italien är ju mer öppna och där har de 25 000 smittade och 1800 döda..

Skulle vi ha 150 000 smittade så borde vi höra om betydligt fler dödsfall än bara sju stycken.
Citera
2020-03-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Jag håller verkligen med. Handlar inte om att vara cynsisk eller nonchalant, har själv en närstående i riskgruppen. Men vi kan inte stanna upp hela världen pga detta. Det skulle ge större konsekvenser än att låta smittan spridas fritt.

Är du idiot, ett troll eller vad är det. De som jobbar skulle då bli sjuka samtidigt med oerhört högt tryck på sjukvården och inte inte en jävel på jobbet överhuvudtaget på en till tre månader, med ett högre dödstal för att vården inte pallade med?

Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Så sant! Men att idioterna på Flashback inte förstår deras egentliga hot... förvånar absolut ingen med ett IQ över 90.

Är du idiot, ett troll eller vad är det. De som jobbar skulle då bli sjuka samtidigt med oerhört högt tryck på sjukvården och inte inte en jävel på jobbet överhuvudtaget på en till tre månader, med ett högre dödstal för att vården inte pallade med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in