2020-03-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Föräldrarna gör ju mer nytta om barnen inte går i skolan. För det första är det inte alla föräldrar som är hemma, speciellt inte när barnen är 10 år +, många går till jobbet ändå. Kan förstå att det är svårt med förskolebarn eller barn i 5-8 års åldern men folk får det att låta som att alla föräldrar blir hemma till och med när barn till 10-15 år är hemma. Så är det knappast. Som jag skrev, för det andra, barnen kan lika gärna bli smittade och då blir föräldrarna som jobbar inom vården hemma från sjukhuset i vilket fall. Den situationen är då ännu värre. Vad är det som säger att smittan inte börjar leta sig till skolorna? Tycker bara det är stoppa huvudet i sanden tänkande. Man sa också att en större smittspridning i Sverige var omöjlig, men nu är vi där. Tycker det är extremt oansvarigt att man inte gjort något ännu.

OK, redan här: vad fan snackar du om? Åldersgruppen 0 till 10 år utgör EN MILJON barn. Om alla dessa ska vara hemma så behöver en majoritet (om inte alla) ha sina föräldrar hemma för att ta hand om dem. Hur kan du inte förstå detta?
Om något barn har gått i skola med corona, så stängs skolan ner. Löst. Om något barn är sjukt hemma så måste en förälder vara hemma, ja, dels för att ta hand om ungen och dels för att inte smitta ner sjukhuset.

Fortfarande blir det bara problem om man stänger alla skolor. Det kostar mer än det smakar.

Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
I länder där skolor stängt har man löst det så att barn till sjukvårdspersonal har barnomsorg. Smart.

Ja det är en annan sak, det är en vettig lösning.
Citera
Medlem
Scalpings avatar
man blir ju orolig när man läser om allt skit tidningarna skriver, men egentligen är jag inte rädd för själva smittan personligen då jag ofta ha bra immunförsvar. Mest skrämmande är alla alarmister som skriker ut sin rädsla så fort de har chansen. Det är ju det psykosbeteendet som är farligt eftersom det sprider sig värre och orsakar värre skador för samhället än viruset själv. tråkigt för de som dör, men det hjläper knappast att skapa panik.

Tycker sverige och storbrittanien är de länder som verkar föra sundast politik här.
Senast redigerad av Scalping 2020-03-16 kl. 16:56.
Citera
Medlem
Covids avatar
Nu väntar vi på WHO: https://www.youtube.com/watch?v=CHHCJFiDoR4

Ska Tedros skälla ut Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormormaja
Förbjud stora folksamlingar.
Varför tillåter Sverige folksamlingar på 500 personer??

Som det är nu är det tyvärr fortfarande många som inte förstår hur allvarligt detta är.

Man säger att evenemang som är större än så drar till sig fler långväga gäster generellt sett. D.v.s konserter, idrottsevenemang o.s.v som drar så pass mycket folk. Man vill minska onödig geografisk spridning då det snabbar upp spridningstakten mycket mer än lokala utbrott.

Procentuellt har du inte någon högre risk att vistas i en jättelokal med 4000 och 40 st smittade än i en lokal med 400 och 4 st smittade. Eller en resturang med 100 pers och 1 smittad. Däremot åker du inte så ofta från Göteborg till Malmö bara för att äta på en resturang.
Citera
2020-03-16, 16:54
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Jag känner en äkta sosse. Ni vet en sån där som är uttalad antirasist och feminist men är rasistisk och sexistisk i handling. Klagar alltid på höga skatter också. Han vägrar att tror på att Sverige är ett land som satsar på flockimmunitet-taktiken.
"Nähääää, så gör dom ju inte. Det är rasistisk fäjknjus!!"

Den typen av sosse du beskriver har röstat SD i 10+ år. Ska jag också komma med anekdoter om idioter, oavsett partitillhörighet, här? Så jävla poänglöst inlägg. Nej, jag är inte sosse f ö.
Citera
2020-03-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Tror inte du kommer få höra den våta domedagsdröm som du tror. De flesta här drar siffror ur röven och hittar på en massa saker som inte hänt eller kommer att hända. Flashback har NOLL trovärdighet i den här frågan.

Verkar som dom flesta tror att vi är i ax läge redan. Bortsett Stockholm är det troligen ganska sansat i övriga Sverige ett par veckor till.
Citera
2020-03-16, 16:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Nu väntar vi på WHO: https://www.youtube.com/watch?v=CHHCJFiDoR4

Ska Tedros skälla ut Sverige?

Hoppas på en ordentlig utskällning.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Lancet är 10000000000000000000000000000000000000000x
Trovärdigare än du är. Om du tror annat så är du solepsistisk!

LOL. Du har ju inte ens LÄST hela från the Lancet. De säger ju för fan själva exakt det jag säger ditt jävla nöt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Kallar du flockimmunitet för "gradvis" anpassning? Låt mig gissa, du är en inbiten sosse va?
Du har rätt att tycka som du vill, men du står nog ganska ensam och hejar på regeringens flockimmunitet.
Har du ens den blekaste aningen om vad du pratar om? Kan du förklara vad du menar med att "Sverige tagit en linje med gradvis anpassning till viruset"

Det betyder att man idag tex utökat restriktioner för äldre och folk i Stockholm eftersom man ser att spridningen ökar. Hela tiden steg för steg. Vad vill du? Utegångsförbud för hela Sverige? Det kanske kommer, beror på hur det sprids.
Citera
Medlem
ningudos avatar
Har region sthlm slutat redovisa de dagliga fallrapporterna? Jag brukar läsa dem bl.a efterom de inkluderar ibland intressant info såsom hur många som behöver intensivvård. Inget idag för första gången https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyhetslista-halsa-och-vard/
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
säger du att unga människor inte kan smittas? åk ner kommunalt till nederländerna och ryck 16 andningsrören ur 16åringen, ett par örfilar på det så e allt bra? eller?

Nej, varifrån har du hämtat den uppgiften? Är det från ditt arsle? Du är en ganska typisk FB-are som läser, men inte förstår och tolkar efter din egen begränsning.

Jag säger att unga friska människor löper ingen risk att dö, men de kan givetvis bli smittade. Om det är en ung människa som får kritiska problem så var den personen inte frisk även om det inte fanns några tidigare tecken på sjukdom. Det finns en hel del unga människor som har svagheter exempelvis i lungvävnader som kan framkallas om de utsätts för en kraftig lunginfektion. Likaväl som det finns en hel del unga människor som bär på oupptäckta hjärtfel och aneurysmer.

Att du tar ett enstaka exempel på en 16-åring i Nederländerna, vars tidigare hälsostatus du inte har en aning om, visar endast att du inte vill föra en seriös diskussion.
Citera
2020-03-16, 16:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Kan man har viruset utan att man känner av det?
Ja.
Det är det som är "inkubationstid".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in