2020-03-16, 14:54
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
För ungarna går ju inte hem på kvällen, eller besöker sina äldre släktingar till helgen, innan dom fått symtom.
Hur kan de vara en vettig förklaring!?
Om dom hade stängt in ungarna i skolan hade ja förstått det bättre.

Exakt, det hade funkat om det var en skolkarantän. Ingen in, ingen ut. Men det är inte vad Tegnell vill. Barnen ska givetvis gå hem efter skolan.

Han försöker bara lura lågbegåvade (enligt honom gemene man). Det är ett svepskäl. Målet är och har alltid varit att uppnå flockimmunitet inte att skydda äldre. Jag tror inte Tegnell bryr sig om äldre och svaga individer. Dessa ska man sortera bort i Triage-tältet.
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtassle
https://www.youtube.com/watch?v=nEKADZMHQpk
Gick ut imorse om att man backar från den här strategin.
Endast Sverige som nu vill att så många som möjligt ska bli smittade

Läskigt

Citera
Medlem
l00zekks avatar
Har folk börjat med ansiktsmask Stockholm?
Citera
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Man kan lämna hemmet för mer än så.
Bland att för sitt arbete.

Men visst - rent nöjesflanerande utomhus är inte tillåtet.

Såg det nu. Nu är de pensionärer så ... 1000€ ligger böterna på.

Citat:
Premiärminister Pedro Sánchez lovar också ett ekonomiskt åtgärdspaket för att begränsa effekterna av viruset.

Han säger vid ett tv-sänt anförande att invånarna i landet med omedelbar verkan får förbud mot att lämna sitt hem annat än för att ta sig till arbetet, besöka sjukvården eller göra nödvändiga inköp och liknande.

Enligt Pedro Sánchez ska alla affärer utom livsmedelsbutiker och apotek samt de som säljer absolut nödvändiga förnödenheter hållas stängda.

Det samma gäller konferens-, fritids- och idrottsanläggningar samt teatrar och biografer

Sánchez säger också att regeringen proklamerat att ett 15 dagar långt nationellt nödläge råder. Ett sådant kräver "extraordinära beslut", säger han.

https://www.hbl.fi/artikel/virusharjat-spanien-satts-i-karantan/
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Första gången jag hörde Tegnell prata, hur fan låter karln. Han lät som en tysk som bott i Skåne i 30 år men har fått en stroke. Jaja nu ska ungarna sitta ute på sina raster? Jag trodde inte på det förut men inom en vecka har skolorna slått igen, det är min gissning
Citera
2020-03-16, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtassle
https://www.youtube.com/watch?v=nEKADZMHQpk
Gick ut imorse om att man backar från den här strategin.
Endast Sverige som nu vill att så många som möjligt ska bli smittade

Oj oj oj oj.

Kommer aftonbladet och expressen skriva om detta nu?

Vi är det sjukaste landet i världen.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Hahaha Storbrittanien har just idag övergett den galna och totalt oprövade idén som Tegnell lovordar.

Vi är nu ensamma, totalt jävla ensamma.
Källa på att England ändrat sig.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Det var ju finurligt det där om toapapper. Då tog sig tusentals människor ut och storhandlade så att smittan spreds. Är det något vi har i Sverige så är det väl ändå toapapper?
Ja. Att pastan gapar tom i alla butiker förstår jag. Men toapapper?
Citera
Medlem
sannes avatar
75 miljoner till MSB i informationskampanj för att tvätta händerna. Säger MSBs representant.

Många ska följa det rådet, tvätta händerna, sluta ta sig i ansiktet.

Räcker det inte att man får flaschar från Aftonbladet, Expressen, SVT kablar ut detta meddelande hela tiden. Kan inte folk läsa från dessa tidningar, istället för broshyr från MSB?

Vi ska hjälpa personer in på hemsidan krisinformation.se, man ska tvätta händerna, jobba hemifrån, inte ta sig i ansiktet. Vi har fått fler tittare på krisberedskap.se, efter vi fått in mer tittare på den sidan.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om nu en psykopat vill stå i Centrum så är det kanske inte så smart att åka i väg till Somalia.

Jag orkar inte käfta om det.

Jag säger att han är Psykopat, vi kommer aldrig få se ett läkarintyg på att han är det.
Nej han är inte smart.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Vad tror du händer om man tex stänger alla gymnasieskolor och deras föräldrar jobbar. Tror du verkligen dom lite äldre barnen skulle stanna hemma? Det kan du ju fetglömma.
Lika lite som på kvällar och helger med ditt resonemang. Och vad innebär det?
Och vad ska hända när lärarna blir sjuka? Kommer nästa steg då?
Tegnell spelar ett högt spel, om det nu är medvetet.

Staten skulle helt enkelt ta till lite hårdare regler och ställa krav på medborgarna, t ex som man gjort i Italien och antagligen Spanien. Eller ser man det som kränkande?

Även UK räknar med hårdare krav då man har för avsikt att skydda de i riskgrupperna, hur ska man annars lyckas med det?
Citera
2020-03-16, 14:56
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja du, ögonläkaren kan ju också ha varit symptomfri, och ovetande, det enda sättet att få svar på dina frågor är ju att kontakta berörd läkare eller läkarens arbetsgivare, alternativt de norska motsvarigheterna till Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen, här får du inte svar på de frågorna.

I den nån du får svar så kan det inte handla om annat än spekulationer, jag vet inte om någon är betjänt av det eller ens intresserad.

Öppna en tråd om fallet, kanske kan vara något?
Jag letar inte efter svar här i tråden. Jag lyssnar på medlemmar här inne eller rättare sagt läser och har delgivit information om det fall jag känner till och som är mycket närma mig.
Finns ingen anledning för mig att öppna en tråd om specifikt det fallet och jag är helt säker på att någon utav moderatorerna kommer att flytta det till redan befintliga trådar om just viruset corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in